Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Nybegynner her. Har en 523 ia stv. 97 mod med steptronic kassa. Skiftet motor i påska pga havari:-(( Gått 220 000 km. I den forbindelse ble automatkassa ved en feil tappa for olje. Har etterfylt, men ikke følgt den som stod med å sette bilen i div gir. Kun etterfylt på tomgang i park. Nå lugger bilen, og slurer mye. Men tar man en kick down, så ruser den seg kraftig opp, og så et bra rykk før den kommer. Kan heller ikke dra på i 1 gir opp en bratt bakke manuelt, for da slurer den. Ellers girer kassa meget pent ved vanlig landeveiskjøring, rett og slett bedre enn før...... Trenger sårt litt hjelp her, og holder til i Flekkefjords området om noen kan hjelpe/tipse om hva jeg kan gjøre for å berge kassa. Er ingen lyder, eller lukt fra den.

Takker på forhånd.

Mvh Lone wolf

Skrevet

Hvis du er usikker på om du mangler olje nå så kan du jo etterfylle nå etter du har kjørt med den det kan jo bare skyldes at det mangler olje.... Er vel ikke heldig og kjøre med hvis du ikke er sikker på om du har nok olje

Skrevet

Er det som er rart. Vi har etterfylt 2 ganger, og da har det gått totalt 2 liter på kassa, men fortsatt lik-(( Er det at det ikke har blitt fulgt oppskrifta med diverse gear som kan være cluet......

Skrevet

Ta ned bånnpanna på gearkasa å skift filter å start prosessen på ny Rune.

Skrevet

Tenkte det er neste løsning. Men hva kan man forvente i antall liter på bare oljeskift.?? Så det stod 11.72 en plass. Håper bare ikke Converter har fått en knekk. Kjennes ikke sånn ut, som sagt, girer fint fra 2 gir og opp, men ikke kick down, eller 1ste gir. Da slurer den bra..... Takker så mye for svar:-)))))

Skrevet

Hadde samme trøbbelet på min.Etter vask av bånnpanna til gearkassa samt nytt filter/olje blei kassa som ny.Husker bare ikke hvor mange liter jeg fylte......Når du først har nede bånnpanna så får du også ett hint på hvordan det står til med kassa med tanke på eventulet spon eller lignende dritt som vil ligge i bånnpanna.

Mvh Oddgeir

Skrevet

Er nok 9,6 Liter som går på Kassa, for jeg vil anta det er en ZF kasse.

Viktig at også Oljetemp på kassa er 30-50 grader under påfylling.

Ta ned som sagt tidligere bunnpanna, skift filter og fyll på olje til det renner ut av påfyllingshullet.

Start bil, kjør igjennom hvert gir, hold brems og tell til 10 før neste gir kjøres.

Da en har vært igjennom registeret, påse at oljen har en driftstemp på 30-50 grader.

skru opp påfylling plugg, og etterfyll til det renner over.

Som sagt i 100 tråder tidligere, girkassene er litt kresne på olja, og hvilken type.

Så skal det bare være tut å kjør. :D

Skrevet

Takker så hjertelig Spectral:-)))

Skal sette min sønn på saken, og så for jeg jobbe:-))) Kjører langtransport ser du:-)))

En toppers søndag til deg og alle dere her inne.:-)) mvh Rune

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...