Rkv Skrevet April 7, 2013 Skrevet April 7, 2013 Hei. Har en e39 m54 som bruker endel olje. Den har gått ca 160000. Veivhusventilasjonen ble byttet av selger i garantitiden (ble byttet på ca144000) siden jeg klagde på oljeforbruk, men det hjalp ikke. Fikk til svar at så lenge den brukte mindre enn 0,7 liter pr 1000km så var det "innafor". Jeg opptaget i vinter at det var montert "varm klima" veivhusventilasjon, så jeg byttet selv til "kald klima" versjonen nå rett før påske for å være 100% sikker på at den faktisk ble byttet og ikke bare rengjort sist. Det som bekymrer meg er at den ryker blått. Hvis jeg ligger i 3. gear ned en lengere bakke og motorbremser så kommer det en real blå røykdott ut når jeg gir gass i bunn. Så til spørsmål: hva er galt? Sylindervegger/oljeskraper eller ventiltettinger? Hva er "vanligst"? Hva vil det koste å utbedre det?
sandesp Skrevet April 7, 2013 Skrevet April 7, 2013 Du vet ikke om det er byttet olje på bilen nylig for hvis det blir byttet oljemerke så kan jo bilen bruke litt olje første olje skiftet fordi det er ulike tilsetnings stoffer i oljene
Rkv Skrevet April 7, 2013 Forfatter Skrevet April 7, 2013 Det ble byttet olje sammen med veivhusventilasjonen (1. Gangen). Så det er på tide med et nytt oljeskift igjen nå. Jeg kjøpte bilen på 141000, og oljeforbruket forandret seg ikke før/etter oljeskiftet på 144000... Har hørt (dog aldri opplevd) at forskjellige oljemerker kan gi litt oljeforbruk i overgangsperiodene, men når det begynner å ryke blått, selv på en bil med katalysator så blir jeg bekymret...
Rkv Skrevet Mai 25, 2013 Forfatter Skrevet Mai 25, 2013 Har ikke blitt noe utfall enda. Bilen bruker olje og ryker som før. Har fått beskjed om at det er ventiltetninger som er årsaken.. Kostnad? Ifølge BMW så er toppakningsbytte en 11timers jobb+bytte av alle tetningene. I tillegg er faren for gjengeras i blokka. Estimert av GS-bildeler til ca 18000,- Alternativ 2 er trykksetting av sylinderen og bytte ventiltetningene uten å ta av toppen. Har ikke fått pris enda. Og SSP-motor har ikke tid før til vinteren...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå