Gå til innhold

Noen med gammel bmw med orginal EL kjølevifte her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har på min 78 635csi orginal montert "auxillary fan" elektrisk radiator vifte.

Men den starter ikkeog jeg vet heller ikke hvor jeg skal begynne og feilsøke.

Jeg vet vifta går da jeg har koblet strøm direkte på den før og da gikk den.

Ved nedre radiator slange nippel så henger det en thermostat med pinner til flat kabelsko. Regner med denne har noe med dette og gjøre. Noen måte jeg kan måle om den funker eller ikke?

Rett ved siden av den henger 2 ledninger med kabelsko som passer på denne thermostaten. Men vifta starter ikke når disse er kobla på.

Oppe på thermostat huset så har jeg sitt flere versjoner der med både 1 , 2 , 3 temp sesorer.

Jeg har kun 1 temp sensor med 1 ledning på. Di andre temp sensor hullene er blendet igjen.

Men det går en lilla ledning sammen med temp måler ledningen der som ikke er tilkoblet noe.? Mulig jeg mangler en temp sensor der? Eller dét skal være en sensor med 2 kabler på?

Håper noen som har feilsøkt litt og tuklet med dette før på gammle m30 motorer. Da det hadde vært fint og få liv i denne vifta før e30meet :)

• 1 month later...
Skrevet

Fikk liv i vifta i dag men er noe som ikke stemmer helt. På venstre side oppe ved sikring boksen min henger det et hella rele utvendig på boksen.

Kablene fra det går ned ved batteriet og frem over oljekjøler og innom el kjølevifte og videre til dem stopper under spylerveske tank.

I enden er det 4 ledere. En litt tykk svart med plast stikk på en tynn med flat kabelsko og 2 tynne som går inn i en flat kabel sko.

Begge disse flate kabelsko går ned til thermostaten som står montert nedre radiator slange utakk.

Termostaten er stor rund med 2 flat stikk på.

Det som skjer er at når jeg kobler pluss kabel til den ene litt tykke svarte kabelen så starter vifta. Og den går selv om tenning er avslått. Den går hele tiden. Også uavhengig om jeg kobler sammen eller fra di som går inn på termostaten.

Det relet på siden av sikring boks klikker i det jeg sett strøm på den kabelen.

Har også prøve ett annet likt rele og samme skjer,

Har jeg glemt noe her eller?

Skrevet

Bytta temp sensor i dag på thermostat huset til en med 2 ledere på.

Kobla så på den løse lilla ledningen som ikke har vert i bruk tidligere.

Fant da ut at temp måler funker som normalt og det røde temp lyset. Så den ekstra ledningen der var da til lys og ikke trigger ledning som jeg håpet på til vifta.

Det er strøm fram til rele til vifta.

Ingen som har koblet slikt før altså?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...