MaWeRiCk Skrevet April 14, 2013 Skrevet April 14, 2013 Bilen: E36 318iS 1993 mod. Brilliantrot. Tysk bil importert 1997. Kjøpte bilen med mange feil og mangler sommeren 2005 med 247 000 km på telleren. har siden vært i daglig drift - 2-3 havari gjennom årene.Et gammelt bilde jeg fant. Har repparert og skiftet alle slitedeler selv på denne: Bremseskiver, bremseskjold/håndbrekk bak, Bærekuler, Hjulager Vbak, Forstillingsforinger/Bærekuler, Lamdasonde, Innsugbelg, vakumslanger. dempere/fjærer, Xenon i nær/fjernlys, clutch, startmotor, diffgear, varmeapparat motor, sladdrespeil. Venstre dør, Venstre forrskjerm.Interiøret var stoff og ødelagt, kjøpte 2 svarte skinnstoler forran som jeg har brukt til i fjord da byttet jeg hele ineriøret ut med lys/grå skinn. Analoge klokka er skiftet til digital med ute-temp. Montert org. M3 evo vinge bak. Tårnstag i mottor-rom. Eibach sport fjærer senker 45 bak og 55 forran. Instrument skiver er pusset ned og montert røde skiver . Den orginale motorn havarerte i 2007. 313 750 Km. Registeret raste så jeg kjøpte brukt motor fra høgger i sverige M42B18 94 mod med 164 000 Km. denne har nå gått 258 000 Km og bilen har rundet 408 000 Km nå.318iS er en morsom bil å kjøre en turtallsvillig 1,8 mangler bunndrag, men hissig på høyt turtall Har lenge hatt lyst på 6'er i beamern og vært på jakt ca 1 år etter billig donorbil.Fant en billig 1996 328i coupe i nord Sverige. M sport understell og 196 000 Km M52B28 Jeg og en kammerat heiv oss rundt å kjørte ca 50 mil hver vei og hentet bilen hjem. Clutchen var gåen i 328'n så måtte slepe den fra tollstasjon og de siste milene hjem. Leverte bilen i tolla med vognkort og kjøpskontrakt så betalte jeg 25% moms. Vell hjemme søkte jeg biltilsynet om å bytte motor og driverk fra donorbiln til IS'n. Kjøpte inn noe deler i vinter, Powerflex-foringer til bakstilling og Forstilling, Ny Clutch komplett.
MaWeRiCk Skrevet April 14, 2013 Forfatter Skrevet April 14, 2013 Fikk Svar fra biltilsynet mitt i desember etter 11 ukers behandlingstid. Måtte på Vektkontroll med bilene for å se om det var mulig å bytte til den store motorn. I begynnelsen av januar dro jeg på vektkontroll med IS'n. Biltilsynet hær i Bodø var hyggelig. Så på søknaden og papirene på donorbilen, alle vektene på 328n sto i vognkortet så jeg slapp å veie donorbilen. De mente at dette skulle gå bra med tanke på vekta. Har ventet på våren lenge nå, så rett før påske begynte jeg å skru på bilene. M52B28 Tar ut dashbordet og varmeapparatet, Rattstammen er også tatt ut. Motoren er til salgs !
MaWeRiCk Skrevet April 14, 2013 Forfatter Skrevet April 14, 2013 Har Skifta alle foringene i bakstillinga med Powerflex M3 forsterkningsplater til travers Bakstillinga er kommet på plass, driver å tar ut dashbordet i donorbilen nå. Mye jobb, men skal ta flere bilder å legge ut etterhvert
kimf Skrevet April 18, 2013 Skrevet April 18, 2013 Anbefaler http://qwt.no/ for powerflex, billigste jeg har funnet.
MaWeRiCk Skrevet April 19, 2013 Forfatter Skrevet April 19, 2013 Hvor kjøpte du foringene? Autoparts i Bodø bestillte powerflex foringene til meg, fikk god rabatt og betalte kr. 3150,- for alle foringene (14 stk)
andreas.mulle Skrevet April 19, 2013 Skrevet April 19, 2013 Følger med! Vurderer sterkt å gjøre det samme! Er det lov å spørre hva du betalte for donorbilen? Og hvorfor skal du bytte dashbord?
MaWeRiCk Skrevet Mai 10, 2013 Forfatter Skrevet Mai 10, 2013 Har tatt ut dashbordet i begge bilene fordi det var 2 soners klima med aircondition i donorbilen. Dette skal jeg flytte over til iS`n. Har hatt litt ryggproblemer så prosjektet har stått stille en stund, men i går kveld fikk jeg løfta ut motorn i donorbilen. Motoren ser helt tørr å fin ut, noe støvete, men blir vaska før den skal monteres. Fikk ut varmaparatet fra donorbilen i dag, montert + kabelen fra bagasjerommet til motorommet. I morra skal jeg montere aircondition rørene og varmaparatet. Slo ut et blindeksel til aircondition rørene med en liten hammer.
MaWeRiCk Skrevet Juni 6, 2013 Forfatter Skrevet Juni 6, 2013 Lenge siden uppdate! Har fått gjort noe siste tiden men har fortsatt en del skruing igjen, Montert Powerflex i forstillingen. Måtte ta ned armen og legge den i presse, 3-4 tonn hjalp veldig og med litt hjemmelaga presseverktøy var det enkelt å få de ut. Flyttet over bremsekraftforsterkeren fra donorbilen da den kommuniserer med Antispinn funksjon oppdaget jeg at den også har fire rør ut et til hvert av hjulene. På Isn er det bare ett rør bak som er splittet i T-kobling bak bensintanken til hvert av hjulene. Skrudde ned bensintankene på begge bilene og flyttet over alle bremserørene,bensinrør ol. det var litt kronglete jobbing, men ble veldig fornøyd da alt var på plass Det festet forann på forsterkeren måtte flytes ca 2 cm framover da den nye forsterkeren var litt lengere. Bildet av den tomme bilen før nytt ledningsnett ble dradd gjenom torpedoveggen å inn på matta. Bytta clutch på 328n da den var helt sunnd-kjørt /brent . Utløserlageret var brukket i to clutchlamellen var det et syltynnt belegg igjen inn mot svinghjulet, men på den siden mot trykkplata var belegge helt borte. det var fullt av tråder fra belegget inne i clutchuset som jeg måtte skrubbe og vaske ut.
MaWeRiCk Skrevet Juni 6, 2013 Forfatter Skrevet Juni 6, 2013 Skrudde løs hele ledningsnettet komplett fra 328n og dro det ut gjennom hullet i torpedoveggen. Lednigsnettet ute puttet ledningsnettet inn i Isn, gikk veldig greit, ganske stort det hullet alt skal gjennom. Holder på å montere alt inne i bilen, litt krunglete måten Spaghettien med ledninger er tredd både under og over gulvmatta, men har montert det ut av 2 biler nå så det går fortere å sette det sammen enn det tok å ta det ut
MaWeRiCk Skrevet Juni 10, 2013 Forfatter Skrevet Juni 10, 2013 Må bare legge ut bildet av clutchen jeg bytta. Den mest utslitte lamellen jeg har sett ! siden som peker inn mot svinghjulet. Litt belegg igjen, har berga svinghjulet siden ut mot trykkplata. Belegget er helt borte ! ingen tråder å spore.
MaWeRiCk Skrevet Juni 11, 2013 Forfatter Skrevet Juni 11, 2013 Nå går det unna med skruinga om dagen. Fint vær oppe i Nord og enorm arbeidslyst, må bli færdig med bilen snart ! Knakk alle 6 skruene til eksosmanifoilen når jeg demonterte, var rusta i stein.. Varmet opp bolten med skjærebrenner til de lyste skikkelig rødt.. Sleit litt å banka som fan, Varme er tingen så fikk de ut når jeg varma nokk:) kan legge til at disse boltene koster over kr.200,- pr stk. har kjøpt nye. Montert rattstammen og veis opp noen braketter som ikke var orginalt i ISn. Feste til aircondition rør og gassen på traction controll. Har fjærna brakett til coilene og servo olje tanken. Løftet motorn med gearkasse, bruker en traktorgraver, MF 50HX Litt knot å få inn motoren, måtte under å få gearkassen over festet, da gikk det greit å få løfta den på motorfestet på venstre side. Motorfestet på høyresiden tok jeg av for å få ut motorn, for det var så trangt. Skrudde høyrefestet på til slutt. Endelig er M52B28 n kommet på plass. Fortsetter i morra å skru ting sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå