Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen: E36 318iS 1993 mod. Brilliantrot. Tysk bil importert 1997. Kjøpte bilen med mange feil og mangler sommeren 2005 med 247 000 km på telleren. har siden vært i daglig drift - 2-3 havari gjennom årene.
Et gammelt bilde jeg fant. ksitdq21ea20lbv7qnit.jpg


Har repparert og skiftet alle slitedeler selv på denne: Bremseskiver, bremseskjold/håndbrekk bak, Bærekuler, Hjulager Vbak, Forstillingsforinger/Bærekuler, Lamdasonde, Innsugbelg, vakumslanger. dempere/fjærer, Xenon i nær/fjernlys, clutch, startmotor, diffgear, varmeapparat motor, sladdrespeil. Venstre dør, Venstre forrskjerm.

Interiøret var stoff og ødelagt, kjøpte 2 svarte skinnstoler forran som jeg har brukt til i fjord da byttet jeg hele ineriøret ut med lys/grå skinn. Analoge klokka er skiftet til digital med ute-temp. Montert org. M3 evo vinge bak. Tårnstag i mottor-rom. Eibach sport fjærer senker 45 bak og 55 forran. Instrument skiver er pusset ned og montert røde skiver . jges1v1nd69rzzw7dyj8.jpg
ope78z567ehxi9dpbgas.jpg
5sg6fucxpwibtwikp9nm.jpg
951tx3ht7l1d3qaz2kv1.jpg
Den orginale motorn havarerte i 2007. 313 750 Km. Registeret raste så jeg kjøpte brukt motor fra høgger i sverige M42B18 94 mod med 164 000 Km. denne har nå gått 258 000 Km og bilen har rundet 408 000 Km nå.
318iS er en morsom bil å kjøre en turtallsvillig 1,8 mangler bunndrag, men hissig på høyt turtall :)
Har lenge hatt lyst på 6'er i beamern og vært på jakt ca 1 år etter billig donorbil.

Fant en billig 1996 328i coupe i nord Sverige. M sport understell og 196 000 Km M52B28 Jeg og en kammerat heiv oss rundt å kjørte ca 50 mil hver vei og hentet bilen hjem. Clutchen var gåen i 328'n så måtte slepe den fra tollstasjon og de siste milene hjem. Leverte bilen i tolla med vognkort og kjøpskontrakt så betalte jeg 25% moms. Vell hjemme søkte jeg biltilsynet om å bytte motor og driverk fra donorbiln til IS'n. uqi5k88xxcamdb1g97z9.jpgy3ns55l2majl1nmwpct9.jpg
Kjøpte inn noe deler i vinter, Powerflex-foringer til bakstilling og Forstilling, Ny Clutch komplett. dmdsgokka70aifhndhn3.jpg

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Fikk Svar fra biltilsynet mitt i desember etter 11 ukers behandlingstid. Måtte på Vektkontroll med bilene for å se om det var mulig å bytte til den store motorn. I begynnelsen av januar dro jeg på vektkontroll med IS'n. Biltilsynet hær i Bodø var hyggelig. Så på søknaden og papirene på donorbilen, alle vektene på 328n sto i vognkortet så jeg slapp å veie donorbilen. De mente at dette skulle gå bra med tanke på vekta.

Har ventet på våren lenge nå, så rett før påske begynte jeg å skru på bilene.

hf72yc3ph4x95isndcu5.jpg

M52B28 jvvaefpu5gd6tsvgeq0s.jpg

Tar ut dashbordet og varmeapparatet, Rattstammen er også tatt ut.c16ukiy5saoysd18wjpx.jpgq6wldlesqs0lbqvtmw6r.jpgi3dyzoysmfjbfgd523e7.jpg

Motoren er til salgs !orze02ux7lw6i2upqejt.jpgr0cc679pefxgs71rvmw6.jpg5oafo9zcx3yqgx2161d3.jpg

Skrevet

Har Skifta alle foringene i bakstillinga med Powerflex 0xsdumm8x6kbs7ewwrxx.jpg

M3 forsterkningsplater til traversskroxsfq1if4zsply2al.jpgmfjtq1wylbydesg79ikv.jpg

Bakstillinga er kommet på plass, driver å tar ut dashbordet i donorbilen nå. Mye jobb, men skal ta flere bilder å legge ut etterhvert :)

Skrevet
Hvor kjøpte du foringene? :)

Autoparts i Bodø bestillte powerflex foringene til meg, fikk god rabatt og betalte kr. 3150,- for alle foringene (14 stk)

  • 3 weeks later...
Skrevet

Har tatt ut dashbordet i begge bilene fordi det var 2 soners klima med aircondition i donorbilen. Dette skal jeg flytte over til iS`n. Har hatt litt ryggproblemer så prosjektet har stått stille en stund, men i går kveld fikk jeg løfta ut motorn i donorbilen.

1weer7tkehuxblutb67o.jpg

8ryeqtbhq9yi9oodl8qj.jpg

Motoren ser helt tørr å fin ut, noe støvete, men blir vaska før den skal monteres.

ltvcl5lqcx90eg2mfifj.jpg

Fikk ut varmaparatet fra donorbilen i dag, montert + kabelen fra bagasjerommet til motorommet. I morra skal jeg montere aircondition rørene og varmaparatet. Slo ut et blindeksel til aircondition rørene med en liten hammer.

  • 4 weeks later...
Skrevet

Lenge siden uppdate! Har fått gjort noe siste tiden men har fortsatt en del skruing igjen,

dhruv80sa22io7h1wxuv.jpg

Montert Powerflex i forstillingen. Måtte ta ned armen og legge den i presse, 3-4 tonn hjalp veldig og med litt hjemmelaga presseverktøy var det enkelt å få de ut.

engndxgu9bkc0156p54i.jpg

Flyttet over bremsekraftforsterkeren fra donorbilen da den kommuniserer med Antispinn funksjon oppdaget jeg at den også har fire rør ut et til hvert av hjulene. På Isn er det bare ett rør bak som er splittet i T-kobling bak bensintanken til hvert av hjulene.

3g9bupza0n6p5y86jb1y.jpg

Skrudde ned bensintankene på begge bilene og flyttet over alle bremserørene,bensinrør ol. det var litt kronglete jobbing, men ble veldig fornøyd da alt var på plass :) Det festet forann på forsterkeren måtte flytes ca 2 cm framover da den nye forsterkeren var litt lengere.

5vjhql5pw90oke42u070.jpg

Bildet av den tomme bilen før nytt ledningsnett ble dradd gjenom torpedoveggen å inn på matta.

0fu0rv6d3l3wm1iugohn.jpg

Bytta clutch på 328n da den var helt sunnd-kjørt /brent . Utløserlageret var brukket i to clutchlamellen var det et syltynnt belegg igjen inn mot svinghjulet, men på den siden mot trykkplata var belegge helt borte. det var fullt av tråder fra belegget inne i clutchuset som jeg måtte skrubbe og vaske ut.

Skrevet

Skrudde løs hele ledningsnettet komplett fra 328n og dro det ut gjennom hullet i torpedoveggen.

01n6ebmtolxynkr8oiy2.jpg

tr922mh9prap1r0rvjhi.jpg

Lednigsnettet ute :)

71nhwkbvgum9lr0pjnp6.jpg

puttet ledningsnettet inn i Isn, gikk veldig greit, ganske stort det hullet alt skal gjennom. Holder på å montere alt inne i bilen, litt krunglete måten Spaghettien med ledninger er tredd både under og over gulvmatta, men har montert det ut av 2 biler nå så det går fortere å sette det sammen enn det tok å ta det ut :)

Skrevet

Må bare legge ut bildet av clutchen jeg bytta. Den mest utslitte lamellen jeg har sett !

ja39lcg5w26v7519chb1.jpg

siden som peker inn mot svinghjulet. Litt belegg igjen, har berga svinghjulet :D

97iix8nx5qd8xf7bsiwb.jpg

siden ut mot trykkplata. Belegget er helt borte ! ingen tråder å spore.

Skrevet

Nå går det unna med skruinga om dagen. Fint vær oppe i Nord og enorm arbeidslyst, må bli færdig med bilen snart !

yeror6zx9mc3cqqcf7a3.jpg

Knakk alle 6 skruene til eksosmanifoilen når jeg demonterte, var rusta i stein.. Varmet opp bolten med skjærebrenner til de lyste skikkelig rødt.. Sleit litt å banka som fan, Varme er tingen så fikk de ut når jeg varma nokk:) kan legge til at disse boltene koster over kr.200,- pr stk. :shock: har kjøpt nye.

8xndkzlptwjdl9dd7ztl.jpg

Montert rattstammen og veis opp noen braketter som ikke var orginalt i ISn. Feste til aircondition rør og gassen på traction controll. Har fjærna brakett til coilene og servo olje tanken.

ihfodypg2o19icc8beot.jpg

Løftet motorn med gearkasse, bruker en traktorgraver, MF 50HX

zq3s77pjy4uef87f6ljg.jpg

Litt knot å få inn motoren, måtte under å få gearkassen over festet, da gikk det greit å få løfta den på motorfestet på venstre side. Motorfestet på høyresiden tok jeg av for å få ut motorn, for det var så trangt. Skrudde høyrefestet på til slutt.

alef5c3l7oc62akjyv71.jpg

Endelig :applause: er M52B28 n kommet på plass. Fortsetter i morra å skru ting sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...