MaWeRiCk Skrevet Juni 22, 2013 Forfatter Skrevet Juni 22, 2013 En liten oppdatering: Har fått montert hele ledningsnettet komplett. Satt på fronten fra 328n Aircondition rørene montert. Lakkert og satt inn hattehylla. Ratt-stammen og dashbordet Eksos/varmedeksel Måtte også sveise fast brakett til Airbag-sensor under baksetet, glad jeg har sveiseapparat det har kommet til nytte mange ganger i denne ombyggingen. Det som gjenstår nå er : Bytte begge framskjermene (de gammle er rustet sund i bunnen) Bytte begge dørene Montere støtfanger forran Sette inn Lyktene Montere plast deksel og batteri i bagasjerommet. Montere færdig interiøret koble opp høytalere og stereo. Fylle opp med kjøleveske/servo olje Fylle AC med ny gass. Ettermontere sikkring nr.1 som er til takluka (donorbilen hadde ikke luke) Begynner å ligne en bil igjen snart ! Kamera gikk tom for Batt. skal legge ut flere bilder til uka. Noen som vet poenget med det comfort releet som ledningene til tak luka går til, har vært plaget med luka bare virker av og til. Mistenker dette releet tuller fant ikke noe rele på donorbilen så jeg tenkte å drite i det. Bare koble direkte til bryteren ?
MaWeRiCk Skrevet Juni 26, 2013 Forfatter Skrevet Juni 26, 2013 Har fått skrudd litt de siste dagene i finværet. Bilde av den ene gammle skjermen, bare rust festene under bilen hadde også rusta nesten helt bort. Har laget nye fester som skal monteres før nye skjermer kommer på. Sånn ser bilen ut nå. Fikk starta motorn i dag, tok tenning på første sekund Fylte opp kjøleveske, luftet radiatorn. Motorn blei skikkelig varm. Benyttet sjansen og tappet av olja. Ny olje (5-40 helsynth biltema) nytt oljefilter. Synes motorn høres veldig smidig å fin ut i gangen, kanskje enda bedere etter oljeskiftet Holder på å finjustere Shortshift så den blir tight og kort, ser slik ut inni nå, har enda litt ineriør som må på plass, satser på prøvetur i morra, skal legge ut flere bilder etterhvert.
MaWeRiCk Skrevet Juli 5, 2013 Forfatter Skrevet Juli 5, 2013 Endelig er bilen ferdig har fått gjort veldig mye den siste uka og vips så var alt endelig på plass. Har satt in fremstolene fra 328n da det var airbag sensor i passasjerstolen. Sportstoler i stoff, gode og harde å sitte i. Skal beholde de i selv om de har feil farge Dørene,bagasjeluka, hanskerom er fra donorbilen, slik at alle låsene passer i nøkkeln Fargekombinasjonen ser litt klovnebil ut spør du meg, men får se om ikke jeg må spandere på helakering i madeiraviolett svart/met. Skal få den på vektkontroll og godkjenning så fort som mulig, kommer med oppdatering hvordan det går
MaWeRiCk Skrevet Juli 18, 2013 Forfatter Skrevet Juli 18, 2013 Har Vært på EU kontroll og fikk noen 2er feil - Sprekk i frontrute i siktsone - Bærekule HF litt slakk - Side blinklys i feil farge - Feil bellastningskode på dekk forran ? I kommentarfeltet stod det, lys i ABS og airbag lampe + Motor og senkefjærer ikke innført i vognkort. Jeg ba kontrolløren være ekstra nøye fordi bilen skal vises på BT etter kontrollen. Har bestillt nye dekk,bærekule og orange sideblinklys, Kn Innsatsfilter og Innsugsbelg. Fikk tatt 4 hjulskontroll også, men verkstedet klarte ikke å stille spissing på bakhjulene nok inn. Så jeg må tilbake når jeg får skifta hjulene. Når dette er klart blir det rett til BT for å godkjenne senk+Motor
MaWeRiCk Skrevet September 10, 2013 Forfatter Skrevet September 10, 2013 Lenge siden Update hær nå mye har kommet på plass siste ukene. Måtte kjøpe ny frontrute og skifte midtre bærekule forran. Orange sideblinklys, 4 nye dekk (225/45-17) Samtidig kjøpte kn-filter og ny luftbelg til innsuget. 21. August var jeg på EU-etterkontoll + 4 hjulskontroll. 22/8 Kontroll på Biltilsynet i Bodø. Stillte spent ! med god følelse til kontroll. Kjørte rett opp på bukken så begynte kontrolløren å måle å sjekke fjærer/Nr/TUV papirer osv. Jeg ble overasket over hvor nøysom kontrolløren var da han sjekket absolutt alt. Årsaken til det var at jeg ikke hadde papir fra autorisert bilverksted på at alt av delenr er sjekket og byttet det ble ekstra arbeid for BT. Litt stolt fulgte jeg med mens han sjekket under bilen, Alle foringene forran og bak er Power-flex Kjørte ut på vekta og veide, så målte Co,nox å tox å mange tall jeg ikke forsto som kom ut av eksosen. Kontrolløren prøvekjørte bilen og ble borte ca 15min. Da han kom tilbake virket han fornøyd og sa veldig lite. Bilen var litt for tung på vekta, + måtte gå gjennom papirene og sammenligne med andre biler som har blitt godkjent. Nå venter jeg spent på resultatet/nytt vognkort. Noen bilder av noen felger og dekk som fulgte med donorbilen. Rondel 17" foran: 8,5" felg/15mm. spacer 215/45 dekk. Bak : 10" felg/30mm. spacer 245/40 dekk. De subber i hjulbuen øverst, så må valse de elller få dratt de litt ut ? Noen med erfaring hva jeg kan gjøre vil helst kjøre med disse hjula ?
emptii Skrevet September 10, 2013 Skrevet September 10, 2013 fint prosjekt, hva skjedde med de grå dørpanelen? mine ser ikke ut og er på leting
Sturmtiger Skrevet September 10, 2013 Skrevet September 10, 2013 Hvordan gikk det med vekten til slutt?
MaWeRiCk Skrevet September 10, 2013 Forfatter Skrevet September 10, 2013 Dørpanelene skal jeg bruke selv, men har ikke flyttet de over. Vekta før jeg bygget om var 640kg. forran. Og 660 kg. bak. Etter ombygging husker jeg ikke helt, mener det var 680kg. forran og 710 bak. så den blir nok regget ned til 4 seter. Dette var kontrolløren noe usikker på og skulle ordne når han fikk tid. Så jeg kjører rundt med det gammle vognkortet og et saksnr jeg skal oppgi hvis jeg skulle bli stoppet i teknisk kontroll BT fant jo ingen feil på bilen, så regner med det dukker opp et vognkort i posten snart
FredrikWake Skrevet September 10, 2013 Skrevet September 10, 2013 Det ser ut som du kan gå noen hakk ned på bredden på bakdekkene 225 bør sitte bra, og da slipper du å valse så mye. Kontrolløren sa ingenting om at dekkene sitter feil vei da?
Naitsirk Skrevet September 10, 2013 Skrevet September 10, 2013 Trodde det var slutt på å fjerne seter i bil For å få ned vekten..
Sturmtiger Skrevet September 10, 2013 Skrevet September 10, 2013 Kunne jo bare skrape av asfalt platene på karroseriet under gulvmatten og gå til BT med 1/4 av bensintanken full og dørtrekkene av. Da beholder du setene. :>
MaWeRiCk Skrevet September 10, 2013 Forfatter Skrevet September 10, 2013 Ja satte hjulene på feil side av bilen når jeg prøvde disse hjula. Hadde noen andre 17" hjul med 225/45 på 7" felg når jeg var på BT. Har litt dekk-strekk allerede på de 10" rondell felgene bak tenkte jeg skulle prøve enda bredere dekk bak når jeg har sarva ut de som står på Kunne bygd bilen lettere ja. Flytta over klimaanlegg og aircondition. det ble mange kilo ekstra. Fjernet asfaltplatene i bagasjerommet, men de under baksetet ligger fortsatt der. Hadde også minikompressor og box dekkskum istede for reservehjul. Men det er lov å regge ned til 4 seter fortsatt noen BT som praktiserer dette. Det er jo nonsense at folk skall tømme bilen for så å fylle den med vekt etterpå. Tryggere for BT å regge ned så man får lovlig nyttelast/Totalvekt.
FredrikWake Skrevet September 11, 2013 Skrevet September 11, 2013 Dekkstrekk er bare bra Slipper unna det værste av subbinga, sporer mindre og ser tøft ut Det er vel like greit å omregistrere til kun 4 personer. Det er ingen ting positivt med å ha et trangt sete i midten bak. Jeg sier alltid at E36 er en bil for 4 personer Hater å ha folk i midten bake. Ser ikke en dritt bak i speilet, og det ser ut som en sigøynerfamilie er på ferietur. HVIS man skulle bli stoppet med 5 i, så skal man være bra uheldig dersom det blir oppdaget. Valsa skal du bare ha så lenge du vil. Null stress, jeg bruker den aldri Følger med videre! Hvem har fått lakkeringsoppdraget?
MaWeRiCk Skrevet September 11, 2013 Forfatter Skrevet September 11, 2013 Ja den valsa funket bra FredrikW Har planer om å få den lakkert i madeirafiolett svart-metallic. har ikke stressa med lakkjobben da jeg har planer om å pusse ned bilen selv først. Fikk valsa litt på hjulbuene bak i ettermiddag. Bildene er tatt Før jeg begynte. Redd for å valse for mye, så etter å ha fått hjulbuene litt ut prøvekjørte jeg Nå går den ann å kjøre, men kom noen lyder i knappe svinger/bykjøring Fortsetter i morra, må valses mer
Anders92 Skrevet September 11, 2013 Skrevet September 11, 2013 Du fikk ikke noen store problemer med vekta? Skal bygge M3 3.0 på 316 karosseri, så er litt større vektforskjeller, og jeg er litt spent på det.. -Men bilen skal ribbes mest mulig, så håper det går mtp at du absolutt har gjort det motsatte av å ribbe!? Hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå