Ihazcaek Skrevet April 16, 2013 Skrevet April 16, 2013 Jeg har en E46, 1999mod. Gått ca. 180K som har begynt å gå litt ujevnt når den går på tomgang. Kan legge til at jeg merker litt svak fusking i første og andre gir når jeg ligger under 3000rpm. I dashen lyser det gule symbolet for feil med eksos/luftinntak. For en uke siden fikk jeg kjørt en diagnose på den for å se hvilke feilkoder som dukket opp. Da har jeg fått følgende feilkoder: - 141 Lambdaregulering - 171 Drivstoffblanding - instilling - 73 Gasspjeldadapsjon 1 - 16 Innsprøytingsventil 3 - AB Gasspeljdelement Så her var det jo litt å velge i, det kan komme av en kombo av flere feil eller bare ên. Jeg vil jo gjerne prøve å gjøre så mye som mulig med den selv, før jeg setter den på verksted for noe som ikke løser problemet i det hele tatt.. -Noen råd/ tips?
Ihazcaek Skrevet April 23, 2013 Forfatter Skrevet April 23, 2013 bump Den går forresten helt fint på kaldstart.
lassew93 Skrevet April 23, 2013 Skrevet April 23, 2013 Jeg ville jo fikset alt, det må vel bli gjort en gang uansett.. og SÅ sjekket om det var likt enda, noe jeg tviler på.. lambda og innsprøytningsventilen kan jo være en årsak?
Ihazcaek Skrevet April 23, 2013 Forfatter Skrevet April 23, 2013 Takk for svar. Forhåpentligvis så er det lambdasonden det er noe tull med, da den er kjent for å gi de samme symptomene som jeg opplever. Jeg kommer til å bytte sonden om to dager (vil poste resultat her). I mellomtden setter jeg pris på alle innspill.
Espen02E30 Skrevet April 23, 2013 Skrevet April 23, 2013 At det er lambda tviler jeg på, den har vel ikke så mye å si på tomgang. Tipper det er tomgangsregulatoren, var det hos meg når jeg hadde samme problem som du med samme motor. Denne setter seg over tid, er bare å rense den så er den i orden.
Ihazcaek Skrevet April 24, 2013 Forfatter Skrevet April 24, 2013 At det er lambda tviler jeg på, den har vel ikke så mye å si på tomgang.Tipper det er tomgangsregulatoren, var det hos meg når jeg hadde samme problem som du med samme motor. Denne setter seg over tid, er bare å rense den så er den i orden. Takk for svar. Jeg har vært inne på tanken, men aner ikke hvordan den ser ut eller hvor den sitter Kunne du beskrevet hvor denne sitter på min motor? -Og evt. beste måten å rengjøre den på?
Ihazcaek Skrevet April 24, 2013 Forfatter Skrevet April 24, 2013 Har etter mye søking på nettet lært hvordan tomgangsregulatoren (eller "ICV") ser ut, og hvor den sitter. Har lyst til å rengjøre den, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme til :S Øvre delen av inntaksmanifoldet sitter fast på noe vis, og jeg finner ikke skruene for å løsne den. Har lett etter DIY, men finner ingen for min motor (M43), som seff. er den vanskeligste typen å gjøre dette på..
Espen02E30 Skrevet April 24, 2013 Skrevet April 24, 2013 Jeg hadde kompressor på min, vet ikke om det gjør det lettere eller ikke men den sitter gjemt under innsuget ja. Jeg måtte av med alt mellom presse og luftfilter, tok vel ca 1 time med alt.
Ihazcaek Skrevet April 26, 2013 Forfatter Skrevet April 26, 2013 Etter mye feilsøking og frustrasjon fant jeg synderen tilfeldig i dag Rart hvordan man sjekker over alt, selv om feilen ligger rett under nesen på deg... Jeg har alltid syntes at det har vært en svak, merkelig "suge"-lyd som kom fra motoren, men siden jeg ikke fant noen hull/ rifter i slanger ol. så har jeg bare tenkt at det var en reim eller lignende. Uansett.. jeg bestemte meg for å undersøke lyden nærmere, den kom fra bakerst i motorrommet (men der hadde jeg jo allerede sjekket alle slanger, riktignok med motoren slått av). Jeg skrudde ut AC filterhuset, så la jeg merke til at den ene slangen som gikk mellom veivhuset og ventilasjonsventilen (PCV, se objekt nr. 1 på bildet i linken) var helt flat, pga. et vakum. Så jeg slo av motoren og hørte luften komme tilbake til slangen. Søkte det opp på nettet og det viser jeg jo å være et kjent, men oversett problem med at veivhus ventilajsonsventilen (PCV) ryker på disse motorene, og som lager totalt kaos for ECUen med tanke på feilkoder. Man kan også merke om den er defekt ved å forsøke å skru av oljelokket når motoren er på. Du vil mekere et sterkt vakum og ha vanskelig for å ta av oljelokket. Har bestilt meg ny PCV online nå, så satser jeg på at det vil få orden på bilen min igjen. "Suge"-lyden kom forresten direkte fra PCVen. PS* jeg tenkte det var greit å skrive hele historien på hvordan jeg fant det ut, slik at andre med samme problem kan referere til denne posten, selv om det sikkert finnes andre.. PPS*bytta lambdasonde - hjalp ikke stort ;P http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AL11&mospid=47628&btnr=11_1514&hg=11&fg=15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå