Gå til innhold

Bolter på mellomaksel flens mot diff


Dingy
 Share

Anbefalte innlegg

Skulle ned med bak diffen på min E39 stv.

Ifølge guider på nettet så skulle man skru av mutterne på boltene som holder mellomaksel på diff flensen.

Problemet mitt er at jeg ikke kan dra ut skruene, virker nesten som at de er sveiset, og jeg trengte ikke å ha mothold for å skru av mutterne.

Svaret står *her*

Har noen vært borti det, og vet hvordan jeg får ut de boltene? Det er ikke nok slakk/rom i mellom akselen til at jeg får den ut fra flensen med boltene i. Da må jeg ta den ut fra hardy koblingen også...

Er de boltene koniske med spor? Kan de slås ut med nok makt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der problemet kommer, det er ikke nok rom bakover til at jeg får den ut, og mellomakselen butter i eksos anlegget når jeg prøver å slippe den ned for så å dra den bakover.

Den lengre versjonen er at jeg har hatt diffen ute og gjort det jeg skal, men nå holder ikke pakningen mellom nevnte ledd og flens tett lenger, så jeg må ta det av igjen, og vil helst unngå å skru ned alt dette på nytt. For å få den ut da så skrudde jeg av mellom aksel leddet, og hardykoblingen, og selv da var det bare millimetre som gjorde at det gikk.

Ja, eksos anlegget *kan* skrus av, men ettersom dette er en Alpina, så er hele eksos anlegget en komplett enhet, helt fra manifold tilogmed bak potta, så jeg vil helst unngå å skru det av. (Boyson rustfritt anlegg).

Så jeg vil veldig gjerne få ut de boltene, men har ikke turt å slå dem løs enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter sveiset (tror jeg) sitter så trangt går ikke å slå ut fordi du har ikke nok plass til å få kraft i slagene ,regner med du fyllte for mye fett der,da blir det overflødige presset ut,når jeg etterfylte fett der så kilte jeg inn en skrutrekker og la pakning på tube rundt i den glippen som ble der,har holdt i 2 år nå,har byttet ett par mellomaksler på e39,desverre må eksos pluss varmedeksel og hardykobling og oppheng til lager i midten løsnes pluss bakre feste til girkassa (automat) , hvis du skal ha den helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

Var det jeg var redd for!

Jeg skal utføre jobben idag, ifølge en på forumet til thealpinaregister.com så er de boltene til å slå ut, men at man må gjøre det før man skrur ut alle boltene for å få nok kraft fra hammern (så det ikke svikter bort i leddet).

Jeg prøver nok det forsiktig først (er jo endel jobb spart) og poster her hva jeg endte med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Flott at du ga tilbakemelding.

Det er eneste måten andre kan finne svaret uten å måtte spørre igjen :-)

PS: for den som skulle komme utfor samme jobben, slå ut en og en bolt etterhvert som du løsner de, så det er "mothold"

Hvis du prøver å slå de ut etter at alle muttrene er løsnet så får du ikke nok kraft til å slå dem ut.

Jeg brukte 2 slegger/hammere, en jeg la inntil bolten, så slo jeg på den første sleggen med slegge nr. 2

Da minsker man sjansen for å ødelegge gjenger å gjøre det vanskelig å entre mutter etterpå. Kan også være en fordel å la mutteren stå på, skrudd ett par gjenger inn.

For å få løs den siste bolten etter at alle de andre er fjernet, kan man bruke en tvinge, eller slegge på baksiden som mothold. (ved siden av hodet naturligvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...