Dingy Skrevet April 17, 2013 Share Skrevet April 17, 2013 Skulle ned med bak diffen på min E39 stv. Ifølge guider på nettet så skulle man skru av mutterne på boltene som holder mellomaksel på diff flensen. Problemet mitt er at jeg ikke kan dra ut skruene, virker nesten som at de er sveiset, og jeg trengte ikke å ha mothold for å skru av mutterne. Svaret står *her* Har noen vært borti det, og vet hvordan jeg får ut de boltene? Det er ikke nok slakk/rom i mellom akselen til at jeg får den ut fra flensen med boltene i. Da må jeg ta den ut fra hardy koblingen også... Er de boltene koniske med spor? Kan de slås ut med nok makt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dingy Skrevet April 17, 2013 Forfatter Share Skrevet April 17, 2013 Det skal nevnes at hodet er flate på mellom aksel siden, mao ikke til å skru på... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreTheGiant Skrevet April 17, 2013 Share Skrevet April 17, 2013 Om du skal ned med diffen så betyr det jo ingenting. Du får vel dratt den litt bakover før du tar den ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dingy Skrevet April 18, 2013 Forfatter Share Skrevet April 18, 2013 Det er der problemet kommer, det er ikke nok rom bakover til at jeg får den ut, og mellomakselen butter i eksos anlegget når jeg prøver å slippe den ned for så å dra den bakover. Den lengre versjonen er at jeg har hatt diffen ute og gjort det jeg skal, men nå holder ikke pakningen mellom nevnte ledd og flens tett lenger, så jeg må ta det av igjen, og vil helst unngå å skru ned alt dette på nytt. For å få den ut da så skrudde jeg av mellom aksel leddet, og hardykoblingen, og selv da var det bare millimetre som gjorde at det gikk. Ja, eksos anlegget *kan* skrus av, men ettersom dette er en Alpina, så er hele eksos anlegget en komplett enhet, helt fra manifold tilogmed bak potta, så jeg vil helst unngå å skru det av. (Boyson rustfritt anlegg). Så jeg vil veldig gjerne få ut de boltene, men har ikke turt å slå dem løs enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dingy Skrevet April 18, 2013 Forfatter Share Skrevet April 18, 2013 Det er disse boltene jeg tenker på: Ikke det beste bildet dessverre, men blir lettere å skjønne problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet April 18, 2013 Share Skrevet April 18, 2013 De sitter sveiset (tror jeg) sitter så trangt går ikke å slå ut fordi du har ikke nok plass til å få kraft i slagene ,regner med du fyllte for mye fett der,da blir det overflødige presset ut,når jeg etterfylte fett der så kilte jeg inn en skrutrekker og la pakning på tube rundt i den glippen som ble der,har holdt i 2 år nå,har byttet ett par mellomaksler på e39,desverre må eksos pluss varmedeksel og hardykobling og oppheng til lager i midten løsnes pluss bakre feste til girkassa (automat) , hvis du skal ha den helt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet April 18, 2013 Share Skrevet April 18, 2013 du må ned med eksosen og og demontere midtre oppheng på akslingen. kun muttrene skal av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dingy Skrevet April 22, 2013 Forfatter Share Skrevet April 22, 2013 Takk for svar folkens. Var det jeg var redd for! Jeg skal utføre jobben idag, ifølge en på forumet til thealpinaregister.com så er de boltene til å slå ut, men at man må gjøre det før man skrur ut alle boltene for å få nok kraft fra hammern (så det ikke svikter bort i leddet). Jeg prøver nok det forsiktig først (er jo endel jobb spart) og poster her hva jeg endte med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dingy Skrevet April 23, 2013 Forfatter Share Skrevet April 23, 2013 Kan med dette bekrefte at man *kan* slå ut boltene som ser ut som at de er sveiset. Boltene smatt rett ut når jeg slo dem løs, slo løs en og en. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet April 23, 2013 Share Skrevet April 23, 2013 Flott at du ga tilbakemelding. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dingy Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2013 Flott at du ga tilbakemelding. Det er eneste måten andre kan finne svaret uten å måtte spørre igjen PS: for den som skulle komme utfor samme jobben, slå ut en og en bolt etterhvert som du løsner de, så det er "mothold" Hvis du prøver å slå de ut etter at alle muttrene er løsnet så får du ikke nok kraft til å slå dem ut. Jeg brukte 2 slegger/hammere, en jeg la inntil bolten, så slo jeg på den første sleggen med slegge nr. 2 Da minsker man sjansen for å ødelegge gjenger å gjøre det vanskelig å entre mutter etterpå. Kan også være en fordel å la mutteren stå på, skrudd ett par gjenger inn. For å få løs den siste bolten etter at alle de andre er fjernet, kan man bruke en tvinge, eller slegge på baksiden som mothold. (ved siden av hodet naturligvis) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå