BmOle Skrevet April 19, 2013 Skrevet April 19, 2013 Heisann, skaffet for en tid siden en E21 som er under restaurering. Den har vært startet og stoppet litt, for litt flytting fram og tilbake ved lokalet jeg holder hus. Før jeg fikk satt den inn for en stund i garasjen, så begyndte oljelampa og lyse. Kan ikke huske og ha sett den der før. Jeg bestemte meg for og ta ut oljefilter, og tappe av oljen som var der. Skrudde av topplokket, for og se tilstand og se etter om oljen var dårlig. Jeg kobla av coilen og kjinnet litt, og jeg ser oljespruten fra røret over kamakselen. Det er jo bra ? Når jeg tapper ut olja så synst jeg den var unormalt flytende, og den har luktet litt bensin. Siden bilen ikke har gått skikkelig på alle 6 sylindere, så tenkte jeg at dette hadde noe med dette.. Olja blir fortynnet etter hvert, og oljepumpen og oljetrykk blir ikke tilstrekkelig nok til og måles, tenkte jeg.. Nå har den stått og dryppet av seg LENGE, fordi jeg varierer arbeide på bilen hyppig. I gårkveld skrudde jeg inn nytt filter, fikk på topplokket, fylte på olje og skiftet plugger. Bilen startet momentant, og gikk pent med nye plugger. Men oljelampa lyser enda.. Jeg opna påfyllingslokket til olje og tittet inn og klarte og se att det kom olje. Motoren gikk på tomgang med litt smårusing i noen minutter.. Olje kom, men oljelampa lyser fortsatt.. Olja er blank og fin, og har fylt akkurat den mengden jeg skal, og den oljen jeg skal.. Jeg har skrudd opp røret over kammen og sjekket etter om det er tett, men det er opent og fint. Skrudd skikkelig sammen. Noen som har vert borti dette? Bilen har stått i 10 år + uten og bli kjørt, og har ingen historikk på bilen. Bortsett fra att motoren skal være grei. Er kjørt rundt 270 km.. Kan feilen være så enkel som at oljetrykksbryter er ødlagt/dårlig kontakt ? Finner den ikke på motortegninger,hvor ligger den ? Det dannes litt trykk invendig i motor under gange, holder jeg foran tuten på topplokket som går til luftfilter/forgasser så kommer det kontinuerlig stigende trykk.. En liten film, 0.10 hører dere lyden når jeg slipper trykket. Lyden ble litt overdrevet på filmen men gir en antydning på det. Lekker kompresjonen ut i motor? eller er dette normalt ? http://www.youtube.com/watch?v=d2EaS2_6 ... e=youtu.be Ingen spon i olja, ingenting, motor ser svært fin ut invendig. Takker for alle behjelpelige svar!
BmOle Skrevet April 19, 2013 Forfatter Skrevet April 19, 2013 Kan oljepumpen ha vibrert seg løs? Er dette ett vanlig problem på disse motorene ?
Jås Skrevet April 19, 2013 Skrevet April 19, 2013 Det sikreste her er vel å låne deg en oljetrykksmåler og sjekke...kan være bryteren,men kan også være mer alvorlig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå