Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en irriterende støylyd ifra alle høyttalerne omtrent. Støyen er der både på tomgang og kan følge med turtallet litt. Noen som er god med anlegg i biler og vet hva som forårsaker det??

Batteriet er bake på bilen, jordinga til forsterkerne er festet under setet i skruene til beltene. Signalkablene går ilag i mittkonsolen fram til spiller tror jeg. Dårlig jording, gåend høyttalere, noen som vet?

Takker på forhånd :)

Skrevet

Har det så mye å si at de krysser hverandre? For på seteryggen bake der forsterkerne er skrudd fast så går alle ledningene tvers over hverandre, ser ikke ut der rett og slett.

Skrevet

Først og fremst burde du muligens postet denne i forumet for stereo/radio. Men støy som følger turtall er normalt sett støy fra motorrom. Er det en knittrende lyd så ville jeg byttet tennpluggledningene, hvis det er en hvinende lyd så er dette knyttet opp mot dynamo... Feks regulator. Det finnes også egne filter du kan sette på plussledningen inn til radio for å fjerne hhv dynamo / tenningsstøy. Men det beste er å fikse kilden til støy.

Skrevet

Er ikke så lett å fortelle deg nøyaktig hva du skal gjøre uten å engang se på hva du har gjort. Er anlegget montert av proffe? Er det benyttet en kondensator? Hva kvadrat har du benyttet... Hvordan er det koplet. Hvis dette er montert av proffe så ville jeg reklamert. Hvis det er amatørmontert så ville jeg bedt noen proffe til å se på det.

Skrevet

Dette ble koblet opp i 2008 av han som eide bilen da, og vet ikke om det ble proft gjort. Er eller ikke kondensator på den. Når jeg kjøpte bilen var forsterkerne tatt vekk og det samme med subkassen. Så fikk en kompis som er elektriker og som kan noen lunde om anlegg til å koble opp 2 forsterkere og sub.

Skrevet

Har støyen vært der hele tiden - selv når du ikke hadde forsterkere?

Kondensator på hver forsterker er egentlig et must (i alle fall om du har forsterker med litt guffe). Ellers vil lyden svelges når du drar på volum. Kondensatoren (normal størrelse er 1uF) vil også fungere som støyfilter og vil muligens kunne fjerne dynamostøyen du har.

Har du hatt en elektriker til å montere så bør han ha benyttet skikkelig kvadrat og koplet dette på en støydempende måte... og brukt ordentlige og skjermede signalkabler.

Jeg ville muligens først og fremst kjøpt litt bøsne kondensatorer og muligens et dynamostøyfilter og sett om det hjalp noe.

Skrevet

Kablene lo klart der, så var bare å koble på forsterkerne og subben. Forsterkerne er på 1000w, en 4 kanal og en 2 kanals. Det er egne ledninger til høytalerne framme og bake som går til forsterkerne. Totalt sett 4 ledninger som er koblet i 4 kanals forsterkeren og subben er koblet til 2 kanals forsterkeren. Var ikke mulig å spille av noe på høyttalerne uten forsterker.

Skrevet

Du kunne muligens prøvd å kople høytalere direkte på radio/CD-spiller for å høre om støyen tas imot der eller på forsterkeren. Det kan også være feil i selve radioen... det ser du enklest ved å prøve en annen radio/cd-spiller.

Med andre ord så bør du finne ut hvor støyen kommer inn i systemet ved elimineringsmetoden.

Kanskje starte med det før du kjøper inn komponenter.

Du kan også, hvis du har tilgang til det, kople en annen signalkabel mellom avspiller og forsterker... for å være sikker på at det ikke er selve kabelen som er dårlig.

Må bare spør... er det ordentlige forsterkere... og ikke noe kjøpt fra netthandelen.no eller lignende?

Skrevet

Prøv en ny eller eller legg den signalkabelen du har helt uten at den krysser eller ligger langs plusskabelen, da slipper du induktiv spenning, eller brum (bromodelasjon) mellom disse. Det koster deg iallefall ikke en krone å prøve dette..

Skrevet
Du kunne muligens prøvd å kople høytalere direkte på radio/CD-spiller for å høre om støyen tas imot der eller på forsterkeren. Det kan også være feil i selve radioen... det ser du enklest ved å prøve en annen radio/cd-spiller.

Med andre ord så bør du finne ut hvor støyen kommer inn i systemet ved elimineringsmetoden.

Kanskje starte med det før du kjøper inn komponenter.

Du kan også, hvis du har tilgang til det, kople en annen signalkabel mellom avspiller og forsterker... for å være sikker på at det ikke er selve kabelen som er dårlig.

Må bare spør... er det ordentlige forsterkere... og ikke noe kjøpt fra netthandelen.no eller lignende?

Får prøve det da :) Kjøpte 2 nye fra Elkjøp, boss forsterkere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...