Gå til innhold

K/N luftfilter VS orginalt luftfilter [Fakta]

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg bare si, at viss dette er feil plass å publisere dette, så beklager jeg på forhånd!

Jeg har en link her, som beskriver noe som jeg er sikker på at alle er 100% klar over. Tekst på engelsk

http://www.tundrasolutions.com/forums/t ... ck-intake/

DETTE GJELDER FOR BILER MED 50-250hk. Blir det i høyere tall, så kan det lønne seg med et K/N filter som er skikkelig montert og beskyttet.

Det som blir sagt her:

Uorginale luftfilter som K/N, Biltema osv. de som er konet, har i mange år blitt definert som mye bedre og effektive filter. De gir deg 2-10 mer HK, og de er kjempebra for bilen din! De ligger på en utrolig pris på visse plasser, Bilextra - 1000kr

4gh2qcoy18ncs07bmhb4.jpg

Jeg såg en video på youtube, publisert av MightyCarMods, der de testet flere slike filter mot det orginale filteret. Der brukte de en dyno, og tilslutt kom de fram til at de fikk MINDRE hestekrefter av å sette på det uorginale filteret. Dette var på en japsebil da, med turbo tror jeg, men det skal ikke ha mye å si! Viss noen vil kan jeg godt finne videoen.

Så, når jeg kikket litt på hvordan du kunne gjøre det orginale filteret bedre, kom jeg over forumposten jeg linket ovenfor.

For de som ikke er så god i engelsk eller bare ikke orker lese, så kan jeg oversette et par av hovedpunktene!

Viss filteret er et "åpent" filter, som disse konete filterene, så er det et "varmt luftfilter" siden den tar inn varm luft. Dette er pågrunn av at den trekker inn luften rundt seg, og den ligger i de meste tilfeller rett sidenav motoren, og der er det veldig varmt!

Vanlige filter ligger i en boks, og den går videre ned til fronten av bilen, der den trekker inn kald luft, som da går inn gjennom filteret og videre inn i innsugsmanifolden. Det sies i hovedsak at kald luft er bedre for motoren, i og med at kald oksygen forbrenner lettere.

Også, vann er en stor fare med disse filterene siden vann og kompresjon går ikke hånd i hånd. Det sier seg litt selv at vann i motoren er noe vi ikke vil ha!

Litt logikktenking her:

1. Viss dette filteret var så mye bedre, hvorfor ville ikke da bilprodusenten inkludert dette i bilen?

2. Hvem tror du har mest penger til å forske og utvikle det beste filteret? Det lille privatfirmaet som laget det enkle og simple åpne filteret, eller de søkkrike bilprodusentene?`

3. Viss noe du kunne kjøpt og bytte ut selv for å gi bedre effekt og mindre forbruk, hvorfor ville da bilprodusentene brukt millioner og årevis på å designe det sånn som det skal være, for så å bli utkonkurrert av et lite privatfirma?

Dette ble litt mye lesestoff, å jeg er sikker på at det er flere ute der som har skrevet noe i samme duren! Har bare ikke sitt et sånnt innlegg her, så jeg tenkte jeg skulle legge det ut. I og med at jeg ser alt for mange som går på lureriet med disse filterene...

Skrevet

Oi, da har nok Porsche gått på en smell når de har satt på slike koniske filter på den råeste 911'en som er laga for gata.

2011-porsche-911-GT3-RS-4-0-engine.jpg

Skrevet

For ekstremt høye ytelser vil det være fornuftig å bruke slike konfilter, da et papirfilter vil bli veldig stort for å kunne effektivt filtrere såpass høy flow. Vil tippe det er relativt hyppige intervaller på filterskift på en slik.

Skrevet

Di fleste som monterer slike filtrer vet ikke at di skal oljes før bruk og jevnlig rengjøres og stelles.

Det er en grunn for at bla rallycross gutta står i mellom heatene å skifter filtrer og rengjør filter, der motorene koster mer enn en di flestes bruktbil.

Skrevet

Fikk kanskje ikke ink. dette, men jeg mente i hovedsak på biler med mindre motorer! Det ser ut som 911'en derimot har et filterhus også, som da er skikkelig beskyttet.

Skrevet

Hei. testet dette med luft temp med åpent k&N fiter på min e82 120d. Festet temp føler på filtere. Type open ellement som reagerer raskt og er beregnet til å måle temp i luft.

Det jeg merkrket var at: når du stod i ro steg tempen raskt (40C). Men etter at bilen beveget seg litt ca10-20km/t sank tempen til samme som ute temp (19-20c).

Det er en stun siden jeg gjorde dette, husker ikke helt alle tempraturenne. tror jeg postet dette tideligere.

Min bil ble plagsom bråket med åpen k&n, suselyd etc, moterte innsats filter i stede. om det er noe å hente på filter vet jeg ikke.

Kjørte min på dyna med det åpne filteret og uten filter samme resultat. skulle også ha målt med org boks og filter men fikk ikke tid.

Skrevet

Så da er det kanskje ikke så dårlig i alle tilfeller da! Men det er jo fortsatt faren for vann og annet som ikke skal inn i filter.

Du må få prøvd med K/N filteret i boks, se om det gjør noe forskjell :)

Skrevet
Hei. testet dette med luft temp med åpent k&N fiter på min e82 120d. Festet temp føler på filtere. Type open ellement som reagerer raskt og er beregnet til å måle temp i luft.

Det jeg merkrket var at: når du stod i ro steg tempen raskt (40C). Men etter at bilen beveget seg litt ca10-20km/t sank tempen til samme som ute temp (19-20c).

Det er en stun siden jeg gjorde dette, husker ikke helt alle tempraturenne. tror jeg postet dette tideligere.

Min bil ble plagsom bråket med åpen k&n, suselyd etc, moterte innsats filter i stede. om det er noe å hente på filter vet jeg ikke.

Kjørte min på dyna med det åpne filteret og uten filter samme resultat. skulle også ha målt med org boks og filter men fikk ikke tid.

Glemte en faktor, diesel motorer har lavere motor temp, det kan kasnkje bety noe i mitt tilfelle.

Skal kjøpe ny mekke bil kan prøve ut lit da. hadde vært kjekt med dyna målinger også, se hva jeg får til. :wink:

Skrevet

tror filterboks fra fabrikk mye er pga lyd. hører knapt motoren i bilen min med original boks, med åpent filter er det mye mer lyd, som kan være positivt og negativt :P har åpent filter på min kun pga lyd, har 0 tro på noe effektforskjell.

er ingenting som tilsier at et filter som er tatt utav boksen skal bli mye fortere tett enn et som ligger inni en boks med luftinntak på.

i mitt hode er det mest pga lyd filteret er plassert i en boks. så ser veldig lite poeng i dem k&n innsatsfilterene.

Skrevet

Bilprodusentene lager luftfiltere orginalt som skal fungere i alle tenkelige forrhold, Kulde, snø,regn,støv,sand/småstein,fuktig/tørr luft. Bilen skal i garantitiden overleve 5 år i Afrika :)

Orginalboksen tar inn luft bak fronten godt beskyttet.

kjøre med åpent filter i Ren norsk fjelluft er selvsagt ikke skadelig, men ta inn støvet fra motorrommet ser jeg ikke helt poenget i.

Den Porsch`n er jo ikke en "normal bruksbil" og et godt eksempel på hva en seriøs bilprodusent kan tillate seg, litt risky bussiness på en orginal bil for å hente det lille extra. hi hi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...