Tyggern Skrevet April 23, 2013 Share Skrevet April 23, 2013 Denne gangen var det en ny bil som skulle få seg et løft. BMW F11 525D i Space grey og med det meste av utstyr.. Eier fortalte han var nøye med bilvask og at han trudde ikke det stod så ille til meg tingenes tilstand. Jeg håpet dette var sant og tok jobben usett på en helg, noe som skulle vise seg være helt greit. Endelig så gikk en ikke i samme felle som vanlig. bilen var veldig godt tatt vare på og bilen var i god stand både lakkmessig og innvendig. Det ble alikevel en lang helg og fikk vel klemt inn godt over 25timer arbeid før den ble hentet. Så ikke forvent den største forvandlingen her, men noe var det jo å ta tak i og det krevde litt grove skyds. Startet som vanlig med vasking, litt vanskelig å ungå dette Utstyr: Mac 124 Prickbort BH Surfex HD Valetpro Orange Preewash Chemical guys maxi suds II ullmitt fra Scandicshine startet som vanlig med å legge på en god dose med Prickbort, dette fikk virke en god stund mens annet ble funnet frem og gjort klart. ikke optimalt i vått vær men alikevel bedre en å la være. felger ble bare spylt grundig i denne omgang siden de skulle av senere i prossesen. Etter spyling ble det lagt på surfex HD også fikk dette stå noen minutter før jeg la skum på dette. Etter 7-8min ble bilen spylt igjen. Fikk en telefon og dette tok vel en 10min tid før jeg var klar for håndvask, på denne tiden hadde det klart å starte å snø og det lå 1-2 cm med snø på bilen og det snødde greit bra utover dette. måtte skylle vert panel med lunkent vann før jeg fikk vasket. noen bilder før fortsettelsen følger litt lenger ned. Dette er en luksus for det meste før en skal detaile biler, beading på flere paneler.... Ferdig vasket, og full av snø... Her var det bare å brå skylle bilen og få den inn i garasjen for clay og tørk.. Utstyr til "prep" før korrigering/polering : Blå scholl clay Optimum no rinse 1:50blandet for lube Chemical guys miracle dryer til tørk Grønn 3M maskeringsteip for detaljer. Clay etter hele siden på bilen dette kan vi like... Clay etter taket, her var det litt mer men ikke avskrekkende. Litt inspeksjonsbiler, det er ikke lett å få frem defektene i denne laken da det stort sett var veldig fine merker og lite av de, var noe litt dypere riper men ikke mye. Det værste var etse merker på panser og noen få på taket... Utstyr til korrigering/polering: Menzerna FG 500 Menzerna PF 2500 Menzerna SF 4000 Scholl S03Gold Scholl S30+ Scholl Orange pad Über gul pad Über grønn pad Über blå pad Startet med litt testing på panseret. Prøvde først en runde med Menzerna PF 2500 og grønn Über dette tok ikke vekk etse merkene så gikk rett til Menzerna FG500 og gul Über dette tok livet av det meste Likte godt "ny" FG500 gjir meget bra med kjøretid og så godt som ikke noe støv. En hit hos meg, vekslet litt mellom S03G og FG500 for å teste litt forskjeller. Må si de har truffet godt med nye formelen hos menzerna. Denne lakken var ganske har og hadde meget bra finnish, så klarte ikke finne hollogrammer eller kjørespor etter verken S03G eller FG500 på denne, men kjørte likevel en runde med S30+ og blå Über eller PF2500. testet også litt med SF4000 men denne ga ikke noe synlig videre løft i glans på denne bilen. bedre å teste den ut på en sort solid bil f.eks.. 50/50 på panser etter FG500 og Gul Über, her syntes også noen av etsemerkene jeg nevnte tidligere. Sorte pianlakk lister rundt vinduer, speil og rails. ble kjørt 2 runder med S30+ EC og blå Über. ikke lett å få disse 100% strøkne, fort at det blir tynt med lakk i kantene på så små flater så var veldig forsiktig og kjørte derfor heller 2 letter runder en å kjøre på hardt og gå på en smell.. Var greit med en liten pause utover kvelden fra poleringen og gjorde litt tepperens. Bruke CG green clean blandet ca 1:16 og foma mimo til denne jobben. Var greit bra med dritt som kom ut av de langhårete teppene... Jobbet så litt videre denne dagen før jeg tok kvelden... å startet meget tidlig på Søndagsmorgenen... Utstyr felgvask og voks: Scholl Rim7 blandet 1:2 Vikan kost Swissvax kost og microfiber mitt (chenille mitt) Vokset med Swissvax Autobahn Swissvax Pneu Litt random pics, dagen videre var greit hektsik og ble ikke tatt fult så mye bilder utover dagen.. Utstyr innvendig rens / vask Swissvax leather cleaner Swissvax leather milk Swissvax skinn børste Scholl Spam Scholl purple 9000 CG green clean CG silk shine dressing Swissvax Pneu på gummi matter.. Ble lite bilder av innvendig vask/rens men her er noen. skinn renset med leathercleaner og litt møkk var det i setet selv om det så tilsynelatende helt rent ut. innvendig var det ikke det krafigste arbeidet som skulle til for her var det bra fra før. Men en god runde med støvsuger og tørke over alle paneler dæsj med Purple 9000 og vaske innstegslister med greenclean.. LSP: Swissvax Concorso på hele bilen inkludert dør åpninger osv Rain-X på ruter felger nevnt tidligere Swissvax seal feed Så her følger noen skarve ferdig bilder. Det blåste som bare F... og regnet i store dråper den kvelden så bilen ble ikke kjørt ut for ferdig bilder før den skulle hentes bare en time eller to etter at skilt og alt lagt inn og på plass igjen.. Til de som tok seg tid til å lese gjennom denne. Takker alle for titten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkke Skrevet April 23, 2013 Share Skrevet April 23, 2013 Fantastisk flott arbeid og nøye forklart Hvordan føler du Menzerna poleringen er i forhold til Scholl? Kan F500 sammenlignes med Scholl S03 f.eks? Og Menzerna PF2500 med Scholl S17? Vurderer å kjøpe Menzerna pakken med Uber puter fra bilnerden.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet April 26, 2013 Forfatter Share Skrevet April 26, 2013 Hei Menzerna serien er litt anderledes å kjøre men ikke mye. bar greit med litt forandring. Jeg har ikke testet på så veldig mange forskjellige lakker enda, men FG500 er nok hakket mildere en S03G Det er jo også FG400 som har mer cut. PF2500 vil jeg si ligger nærmere S30+ en S17+ i finnish men cut er nok langt mer en S30 Har ikke testet denne som 1-stegs polering enda men vil tro den er godt egnet til dette på en "medium" hard lakk. Über pads er meget gode pads. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå