Gå til innhold

Ca. pris på bytte av ventiltetninger M30B28

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Hadde E28n på EU i dag, og den viser ALT for høye eksosmålinger. Var egentlig klar over det da den brenner en del olje.

Noen som kan ha en ide om hva en slik jobb vil komme på på et verksted? Eller finnes det andre fingernemme i Oslo-regionen som tar på seg en slik jobb mot betaling?

Skrevet

Jeg har ikke peiling på sånt, men det står HC 856 på kontrollseddelen. Er ellers ikke noen ulyder i motor, og den drar veldig jevnt og fint i hele registeret. Men at den bruker olje, er det ingen tvil om.

Hva annet kan være årsak til høyt oljeforbruk?

Skrevet

Takk for svar, Morty999!

Co'n stod det faktisk ikke noe om...? Eksosanlegget er splett nytt, hvertfall. Så du har ikke tro på ventiltetninger? Det lukter mye brent olje av eksos....disse trenger nødvendigvis henge sammen?

Skrevet

om det lukte brent olje så er det nok noe der, ryker dne mye blått da? om den ryker og lukter så mye på tomgang så tror jeg også det er noen slitne stempelringer som gjør oljelukta.

ventiltetninger merkes somregel akkuratt ved oppstart, + ved litt motorbrems, men sjeldent noe på tomgang.

Skrevet

Ja, kjenner det godt på tomgang også. Ryker noe blått, men ikke så dramatisk. Det lukter mer enn det ryker, for å si det sånn :-)

Skrevet

Altså sliten på den måten at den bør byttes ut, eller at man bør vurdere å få byttet tetninger og/eller stempelringer?

Skrevet

Peilet den nå, og den har brukt ca. 0,7-0,8 liter olje på 70 mil. Jeg syns oljen som er på nå virker veldig tynn. (Jeg vet ikke hvilken olje som er brukt, da jeg nettopp har kjøpt bilen)

Kan det være en ide å bytte olje til en tykkere delsyntet av noe slag? Og mener jeg har hørt at det finnes oljetilsetninger som skal kunne hjelpe på utette ventiltetninger...?

Jeg prøver gjerne noen enkle tiltak (om det finnes) før jeg vurderer å bytte motor.

Takk for gode innspill, Morty999 :)

Skrevet

jeg plagdes med å få justert ned co osv i forbindelse med eu.fikk et triks av en kollega som er i amcar bransjen,fylte på 1-kanne westfrost/rødsprit på tanken,da ble den godkjent 8)

bare ett tips,funket for meg :D

Skrevet
jeg plagdes med å få justert ned co osv i forbindelse med eu.fikk et triks av en kollega som er i amcar bransjen,fylte på 1-kanne westfrost/rødsprit på tanken,da ble den godkjent 8)

bare ett tips,funket for meg :D

Ja, det viktigste for meg nå er å få den godkjent, slik at jeg kan hente ut skiltene. Jeg må selvsagt gjøre noe med det, men ting er så utrolig klønete når man må hente ut prøveskilter i hytt og gevær for å flytte bilen hit og dit.

Jeg har tidligere hørt at man også kan bruke kondensfjerner på tanken, blir vel omtrent det samme som rødsprit, vil jeg tro? Hadde du på en hel liter i full bensintank?

Takk for tipset, forresten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...