NeedBMW Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Hei! Jeg er gutt på 17 år med stor interesse for bil og motor, tuning er også veldig gøy. Saken er at jeg er nå snart ferdig med vg1 på Studiespess/allmenn linje. Jeg lurte på hvilken vei jeg burde gå videre for å eventuelt komme inn på noe bil/motor ingeniør? Jeg har hørt at jeg kan studere for å bli maskin ingeniør ved å ta vg2 og vg3 på studiespess med R matte og fysikk+kjemi. Deretter gå inn på Kongsberg skole. Jeg lurte også på å gå TIP til neste år istedet for studiespess, men er utrolig lite keen på å gå et år omigjen... Takk for hjelp på forhånd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Gå fagløpet du nevner og gå maskiningeniør på høgskole eller universitet. Da får du en jobb lett innen bil der du slipper jobben med å skru på andres biler. Så kan du heller gjøre dette på dine egne med et større budsjett. Gikk maskiningeniør selv på Høgskolen i Gjøvik, ble oppringt 2. året av Kongsberg Automotive og fikk stilling som trainee. Ferdig i fjor og jobber i dag som R&D (utvikling) ingeniør hos dem. KA er en av de store leverandørene (OEM/Tier1) til bil/truck industrien (Audi, Ford, BMW, Scania, Volvo, DAF, John Deere m/ mange fler) og har mange muligheter både i Norge og ellers i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Jeg er ferdig på Maskiningeniør-studiet i Konsgberg nå, og det er på ingen måte noe studie som spesialeres mot bil og motor om det er det du ønsker, men er mer en genrell utdannelse innen utvikling av produkter/konstruksjoner. Studiet bygger på fasthetslære(fysikk), materialteknikk og kjemi/termodynamikk. Disse fagene gir deg også veldig god forståelse for hvordan feks en bilmotor kan optimaliseres og konstrueres, noe som er kjekt med tanke på hobbyen din Studiene ved Hibu Konsgberg er veldig rettet mot industrien som befinner seg i Kongsberg og der har du jo som du kanskje kjenner til Kongsberg Automotive som er en av mangfoldige bedrifter i området. Etter endt utdanning i Kongsberg er muligheten for jobb i KA store dersom du ønsker det, disse driver dog ikke med motor men mest med drivlinjer og understells komponenter. Edit: HaaJeHaa kom meg vist i forkjøpet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Ikke gå TIP (usikker på hva dette betyr, men regner med det er noe yrkesrettet?) dersom du får til fagene på studiespes, det kommer du bare til å angre deg på. Utrolig mange muligheter dersom du tar høyere utdanning;) Som maskiningeniør får du basisfag som gjør deg brukbar ikke bare innenfor bil, men alt annet som skal produseres/lages, være seg oljeinstallasjoner, bygninger, mobiltelefoner osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 ^Hei ingeniørkollega, gratulerer med snart bestått;) Nå kom du og i forkjøpet på mitt nye innlegg;) hehe! Eneste med denne utdanningen er at den er veldig teoretisk og til tider noe tung. Men alle som jobber litt med fagene kommer jo igjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xavi0n Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Jeg kan sterkt anbefale å Gå TIP VG1 for så å gå industriteknologi VG2, du tjener greit ca 500k i året etter lærlingtid. Du kan bli maskinarbeider ( dreiing fresing mm) Sveiser industrimekaniker. Du kan gå opp til ingeniør i alt. Det lønner seg å være praktisk anlagt å genuint innteresert i faget. Men jeg stortrives Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeedBMW Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2013 Hei, takk for alle svar! Dette er veldig vekkende:) Jeg angret faktisk en del på at jeg ikke gikk TIP(kalles også mekken;) ), men etter dette ble jeg bare motivert til å fortsette her jeg er. Tusen takk! Må jeg gjøre det veldig bra i fysikk, og spesielt Rmatte for å komme inn på maskin ingeniør linjene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xavi0n Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Du skal være klar over at som ingenør sitter du mer på et kontor og lager tegniker over det sveisere og andre ansatte skal gjøre. Det er veldig lite faktisk "arbeid". Jeg tror at du tror at en maskin ingenør gjør noe annet enn det han faktisk gjør. Ikke for å være frekk eller noe, men jeg begynte også på Studspes før TIP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeedBMW Skrevet Mai 3, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 3, 2013 Hmm, ja jeg skjønner godt hva du sier. Det er kanskje ikke så mye praktisk i maskin ingeniør, men lenge har jeg hatt lyst til å bli ingeniør, og det er som noen over her sier, jeg slipper å fikse andres biler og kan heller mekke min med bedre budsjett(eventuelt) tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xavi0n Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Jo, men det er mange andre retninger du kan ta. Du kan sikkert være heldig å få en dødsfet jobb som ingeniør. Men du kan også bli stuck på et kontor å tegne å flytte papirer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Kommer ann på hvilke jobb du søker på om du sitter mye på kontor eller ikke. Rene design ingeniører sitter på pcen 37,5t i uka, mens jeg jobber tett med itertativ prototypeutvikling sammen med gutta som kan dreiing/fresing, testing og løsninger knyttet til kunde. Dvs ca 50/50 kontor og ute. Du kan og bli serviceingeniør der en stor del av jobben er med henda. Valget er ditt hvor lat jobb du vil ha, noe det ikke er ved valg som TIP (du kan, men da tar det lenger tid). En annen mulighet er jo å gå TIP, deretter påbygg/evt forkurs/evt TRES og bli ingeniør etterpå. Men dette vil jo ta unødvendige mange år itillegg for deg som allerede er 1 år inn i studiespes. Du trenger ok resultater i matte og fysikk for din egen del, men ingeniørutdanninger på høgskoler er som regel åpne (dvs ikke nok søkere). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xavi0n Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 hvis du vil bli ingeniør via tip så går du 2 år lærling, å da har du de 4 årene (troro jeg det er) med praksis du trenger for å gå på teknisk fagskole. ( Kan være at det er 5 år du trenger men vet at de 2 årene med skole teller på praksistid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 ^Men da uten bachelor eller mastergrad som stort sett alle bedrifter idag krever. Var flere i min "klasse" på maskinlinja som hadde gjort som XaviOn sier, men innså at jobbtilbudet var snevert og ønsket seg en bachelorgrad. Det er dog mulig å fullføre ingeniør på 2 år ved høyskole med teknisk bakskole i bakgrunnen da man har vært innom materiallære og noe annet. Men da har du jo hatt utrolig mange år skole... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Er jo og skrikende mangel på ingeniører, så dersom du tar den utdanningen kan du velge og vrake i jobber etter hva som passer deg. Mange slipper i det hele tatt (halvparten av min klasse) og søke da de fleste er på jakt etter deg;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Mai 3, 2013 Share Skrevet Mai 3, 2013 Jeg vil også sterkt fraråde trådstarter å avbryte det studieløpet som han er i. Og avbryte nå for å begynne på TIP og mulig ingeniør derfra vil sette deg mange år tilbake i studieløpet. Som nevnt over her er behovet så stort etter ingeniører i dag at du er nesten garantert jobb før endt studietid. Jeg og nesten hele klassen min var allerede sikret jobb før påske! At noen stillinger kan innebære mye kjedelig arbeid er ikke til å nekte for, men det finnes så utrolig mange forskjellige stillinger du er kvalifisert for når du er ferdig utdannet at du omtrent står fritt til å velge det du har mest lyst til. Bmw søker stadig etter maskiningeniører i München feks, så det er bare å pugge tyske gloser og satse på jobb der om man vil. Det hadde vært noe før meg vet jeg, men får holde på litt i olja her hjemme intill videre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå