Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med at batteriet i min '93 525i tappes sakte men sikkert. Dette er kun en søndagsbil og blir lite kjørt, det er derfor nokså irriterende at jeg ofte må skyve bilen igang om den har stått stille i over to uker. Målte hvilesømmen til ca 30mA, og ca 45mA ved anlegget tilkoblet. Dette er da ikke et avskrekkende strømtrekk, er det vel? Er det noe som evt trekker strøm når det blir kaldt ute (speilvarme eller lignede). Noen forslag?

Skrevet

Glemte å skrive at bilen har vært slik de 8 årene jeg har eid den og at batteri er skiftet flere ganger, men at problemet er uendret. Det er også montert Enforcer alarm i bilen av forrige eier. Den tappes uavhengig om den står på eller ikke... Tok én etter én sikring mens jeg målte uten at det gav resultater: jevnt trekk på ca 30mA. Uvisst om det endrer seg etter temperatur eller på noen måte i løpet av døgnet.

Skrevet

Som oftest er det viftemotstanden som taper batteriet.

Skrevet
Vet du at du har lite strøm eller kan det være starter ?

Regner med du vet men ..

Har to kondensatorer som piper når spenningen faller :P ...i tillegg dør alt ut, så det er en god pekepinn. Hehe... Starter ble skiftet sammen med motor også forresten :)

Skrevet

Hvor finnes denne motstanden? Er det en konstant motstand eller er det en termistor (motstanden endres med temperaturen)? Rart det skal ligge spenning over denne når bilen står igrunn :o

Skrevet

Hvor finnes denne motstanden? Er det en konstant motstand eller er det en termistor (motstanden endres med temperaturen)? Rart det skal ligge spenning over denne når bilen står igrunn :o

Denne motstanden ligger under dashbordet. Bak eller forran varmeapparatregisteren. Hukser ikke helt.

Motstanden er formet som en stor kjøttøks å det skal gå å ta den ut via passasjersiden uten avansert utstyr.

Kan du engelsk så er denne siden behjelpelig http://www.bmwe34.net/E34main/Maintenan ... /Sword.htm

Du kan også trekke ut sikkring nr 21. Da finner du fort ut at det er den motstanden som stjeler strøm. Men du mister kjørecomputeren og 3 ting til.

Skrevet

Takk for svar! Så det stod på www.bmwe34.net at symptomene er problemer med eller ingen justeringsmuligheter av viftehastighet. Jeg har ingen problemer med det... Jeg må få fatt på et mer nøyaktig instrument og ta nye målinger tror jeg. Er det andre ting som kan trekke strøm når bilen står?

Skrevet

Trekker den 30mA konstant og du har ett 60aH batteri, så er det omt på 200 timer ca 8,3 dager. Har du ett 120aH så holder det dobbelt så lenge.

Skrevet

Det er mange forskjellige symptomer ved feil på motstanden. Et av dem er tapping av batteri. Ved dette symptomet starter kupévifta av seg selv med ujevne mellomrom... Og dermed tappes batteri.

Jeg har selv hatt akkurat samme symptom. Kjøpte en brukt motstand hos høggern og ikke hatt problem siden.

Men for all del, det er mye annet som kan tape et batteri...

Skrevet
Trekker den 30mA konstant og du har ett 60aH batteri, så er det omt på 200 timer ca 8,3 dager. Har du ett 120aH så holder det dobbelt så lenge.

Utregningen er riktig, men du regnet med 300mA istedenfor 30mA :) Batteriet (60Ah) vil holde 2000 timer / 83,3 dager. Så det må være høyere strømtrekk ved noen anledninger...

Skrevet
Det er mange forskjellige symptomer ved feil på motstanden. Et av dem er tapping av batteri. Ved dette symptomet starter kupévifta av seg selv med ujevne mellomrom... Og dermed tappes batteri.

Jeg har selv hatt akkurat samme symptom. Kjøpte en brukt motstand hos høggern og ikke hatt problem siden.

Har ikke opplevd at vifta har startet av seg selv, men nå har jeg ikke sittet i bilen et helt døgn heller :lol: Opplevde du faktisk at viften startet? Du tenker på denne motstanden som tonyku linker til? Kan jeg måle at denne er defekt når den er tatt ut?

Skrevet

Har ikke opplevd at vifta har startet av seg selv, men nå har jeg ikke sittet i bilen et helt døgn heller :lol: Opplevde du faktisk at viften startet? Du tenker på denne motstanden som tonyku linker til? Kan jeg måle at denne er defekt når den er tatt ut?

Ja, på slutten tappet den batteriet over natta. Da satt jeg inne i bilen en god stund etter at jeg hadde slått av tenning.... etter ca. 10min begynte vifta å jage.. så stoppet den og etter en stund starten den igjen.. slik holdt den på. Det gikk ikke å nappe den ut.. for da gikk viften hele tiden.

Og nei, du kan nok ikke måle den defekt, men jeg tror jeg gav 2-300,- hos høggern for en brukt. (Dog var det pinnsvinutgaven jeg hadde og ikke sverdet, men tror ikke elektronikken i den er annerledes)

Skrevet

Jøss. Nesten så en skulle tro det spøkte! Må finne ut av hva slags merke jeg har da. Har et komplett Siemens anlegg liggende, så er man heldig... :) Takk for gode svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...