Torion Skrevet Mai 4, 2013 Skrevet Mai 4, 2013 Hei. Har en bmw e36 320i 1991 mod som virker noe ustødig på styringen. Bilen er senket 40 framme og orginal bak. dekkdimmensjoner er 215/40-17 Symptomene er: - Kjennes ut som det er slakk i rattet, typ at jeg kan vri rattet rundt 2-3 cm uten at hjulene beveger seg (orginalt ratt), normalt? - Når bilen er stoppet og nøkkelen er i tenningen og jeg vrir rattet fram og tilbake i denne "dødvinkelen" høres typ et lite klikk kanskje man kan kalle det når jeg vrir rattet fort fram og tilbake, så virker nesten som om det er noe som ikke sitter helt som det skal (slark ellerno)? - Bilen trekker til siden dersom veien ikke er helt flat (noe den ikke er de fleste plassene) og er nødt til å "tvinge" bilen til å kjøre rett frem (skjer under kjøring/bremsing/alle hastigheter osv), dette kan skje både til venstre og høyre side og skjer stort sett hele tiden, noe som fører til at jeg hele tiden må rette opp rettningen. - Kjennes ut som front hjulene har noen grader der de kan gjøre nesten som de vil. - må nesten se ut som noen som fyllekjører ellerno, kontinuerlig til venstre og høyre og retting opp av rettning. Jeg har leitet en del gjennom forumet og på internett generelt for å finne ut om dette er noe vanlig problem og årsaken det kunne være. Alternative årsaker: - Bærekule - Indre endeledd - kontroll arm og evt foring. Hadde bilen på firehjulskontroll på NAF for ca 2 uker siden og fikk justert spissingen litt da ene sommerdekket i fjor var nede på kordene, men de fant ikke noe anner da. men kjennes ut som jeg må bestille ny time snart for kjennes ut som det er mye krefter som river i dekkene. vet at det kan bli litt problemer med sporing dersom man kjører med brede dekk, men trodde ikke 215 skulle være såpass at det ble så mye styr. noen tips om evt hva jeg skal be de sjekke ekstra opp på denne testen, evt burde jeg unngå kjøring fram til da, eller er det noe jeg kan sjekke opp selv før testen? har sjekket ut diverse sider på nettet angående å kjøpe nye endeledd/kontrollarmer/osv og er det noen som har noe erfaring med http://www.schmiedmann.no/? det ser ut som prisene deres er latterlig lav i forhold til gsbildeler.no og alle andre sider jeg har sjekket. eksempel: 221,- for komplett endeledd (indre/ytre) på schmiedmann og koster 600,- + på gsbildeler. dersom noe bør byttes mener jeg at jeg har lest noe om at man burde bruke deler fra andre modeller istedet for e36, noen tips om hvilke som er "best" både med tanke på material og pris? alle tips og rettledninger mottas med takk =)
TM custom Skrevet Mai 4, 2013 Skrevet Mai 4, 2013 2-3cm dødgang på rattet er normalt (skal ikke overstige 3cm) Hva slags dekk har du. Har toyo proxes t1r i 215/40r17 på banebilen min og det er helt supert på bane men på norske veier så lever styringen litt sitt eget liv. Ellers så må du jo bare gå over alt av stag, kuler, lager og foringer i understellet og sørge for at alle hjulvinkler er innafor
Torion Skrevet Mai 4, 2013 Forfatter Skrevet Mai 4, 2013 hmm glemte selfølgelig å sjekke hvilken type dekk det er når jeg var ute på kjøretur sist, men googlet litt mer og så at mange syns det var bedre med rundt 35-36 psi/2,5 bar i dekkene, enn det som er oppgitt som "standard-trykk". Så fyllte opp til 2.6 bar fremme og bak og den oppfører seg mye bedre nå. Enda litt sporing og trekking til ene siden så skal fortsatt ta den inn på forstillingskontroll. men ingen som har noe erfaring med Schmiedmann.no ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå