jørgen89 Skrevet Mai 4, 2013 Skrevet Mai 4, 2013 Hei. Er ny på forumet ,og vurder nå å kjøpe meg en m3 e36. Har kommet over en pen og velholdt 96'modell 3.2 liter. Alt virker bra, men det er en ting som beskymrer meg litt. Og det er km-standen, den har gått 250.000km. Har hørt litt rundt, og hørt om at rådelagere og at vanosen kan begynne å lage lyder. Men ingen som jeg har snakket med vet helt hvor slitesterke disse motorene er. Er dette noe å styre helt unna, eller tror dere at det fremdels er mye motor igjen? og ellers på bilen, andre ting som pleier å ryke rundt denne km-standen, girkasse osv? Bilen skal ifølge eier være mye langkjørt, fulgt alle servicer, og være bra ellers. Men man vet jo aldri. Så er det noen som vet noe om disse motorene, noen som har vært borti noen slike motorer som har rundet 200.000km ? Hilsen Jørgen
kanon Skrevet Mai 5, 2013 Skrevet Mai 5, 2013 tja... har en 325 som er piska rundt div baner i norge og tyskland og den er no rulla goe 300 + km... funker greit ennå uten lyder er du usikker så er vel naf test et alternativ?? men å kjøpe en gammal bil har jo aldri vært god butikk
Ellingsen B. Skrevet Mai 5, 2013 Skrevet Mai 5, 2013 Jeg tror ikke den km er noe spesielt å være engstelig for. Jeg tror heller veldig mange av M biler rundt omkring er skrudd..Syns det er mystisk lav km på veldig mange av de.. Sjekk opp historikken og hvordan stand bilen generelt er i..Det teller mer enn hva som står på speedometeret. Men som du sier bør du sjekke vanos at den fungerer som den skal. Den har vært en svakhet på 3.2 og har egentlig ikke så mye med km stand å gjøre..
-Erik- Skrevet Mai 5, 2013 Skrevet Mai 5, 2013 Pris på denne? Antar at selger har full dokumentasjon på historikk og service? Uten stemplet service hefte er det ihvertfall ikke verdt noe.
SSM Skrevet Mai 6, 2013 Skrevet Mai 6, 2013 VANOSen gir seg etter 30.000km, så den er garantert elendig om den ikke har vert bytta til en oppgradert enhet. Enkel måte å sjekke om det er lekkeasje på VANOS er å dra utav stikkene til solenoid ventilene som er lokalisert rett under selve vanos enheten. Om motoren begynner å gå ujevnt på tomgang da, så er det intern lekkasje på VANOS. Det kan vere en fordel å ha med seg en PC som man kan koble til diagnose på for å se etter feilkoder. Det som er med S50en er at den kan gå veldig bra, selv om den ikke går som den skal. Det vet jeg ALT om. Edit: Rådelager problemene har helst vert på 3l, siden den har dårligere sum system enn 3.2l er utstyrt med.
R Andersen Skrevet Mai 6, 2013 Skrevet Mai 6, 2013 VANOSen gir seg etter 30.000km, så den er garantert elendig om den ikke har vert bytta til en oppgradert enhet. Har hatt 3 stk. 3.2 som ikke det har vært byttet Vanos på, og de har gått mange ganger den lengden der uten at det har vært noe problem med de. Da har bilene blitt brukt flittig til banebruk. Det har vært en del problemer med Vanos, men så store er de nok ikke. Er nok et internettfenomen.. Disse motorene tåler utrolig mye, så sant de er tatt vare på.. Ville heller ha kjøpt en med dokumenterte 250`km, enn en som har gått 120`km uten noen dokumentasjon..
SSM Skrevet Mai 6, 2013 Skrevet Mai 6, 2013 Som jeg nevnte, så kan det vere galt med S50en og den vil fortsatt virke sprek. Når jeg bytta VANOS på min så var det mest pga at den rattla, men at det skulle bli SÅ stor forskjell på den kjøremessig hadde jeg aldrig trudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå