Gå til innhold

kjørt med sprekt luftinnsug slange, bør noe sjekkes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Det gjelder en 520i e39.

Har i det siste irritert meg over en litt høy tynn pipe/skrikelyd fra motor, har vel kjørt sånn i hvertfall et år uten og tenke mere over det, høres ikke hvis man ikke kjører sakte på lavt turtall å tar ned vinduet. Hørte samboeren kjørte den i sta når jeg sto ute og da kom jeg på det igjen at noe må fikses.

Jeg fikk noen til og gi gass mens jeg skulle finne lyden og da hører jeg det kommer fra innsuget når man gir gass. Det viser seg at denne slangen som går ut i fra innsugslangen har sprekt opp flere steder.

Da tenker jeg at det kan ha kommet møkk/sand og muligens stein inn i motoren? eller vil ikke bilen suge inn luft fra slangen hvis det er rifter å hull i den?

Legger ved bilde av slangen så dere kan se hvem jeg mener.

Hvor går egentlig denne tynne slangen og hva brukes den til?

Redd det har gått inn noe i motoren, er det grunn til bekymring også at man må ta en videre sjekk på motor eller er det bare å montere en ny slange og kjøre?

Vet ikke hvordan maskinen fungerer egentlig men kan jo tenke meg at all luft går rett inn i sylinder/stempel? Er vel ikke bra at bilen får luft inn gjennom sprekt slange etter filter? eller suger den ikke til seg luft hvis det er hull og sprekker der?

0sifiqryagp9jncrheda.jpg

Også slike sprekker på baksiden

w2rfi1zoway8c1dgrdb0.jpg Det er del nr 5 på bilde som har revnet på flere steder der den går ut i tynn slange på siden

Skrevet

tror at det er veldig liten sansynelighet for at det har kommet inn sand,stein og sånt. men veldig små partikler som ellers ville blit fanget opp i luftfilteret har nok kommet inn. men er ikke noe anet å sjekke. bare kjøp ny og monter. vis pipelyden enda er der så kjøper du bremserens/startgass og sprayer rundt omkring på gummibelger og slanger som er i forbindelse med innsuget

edit: og ja bilen kan ha gått magert. men er liten sansynelig for at den har tatt skade av dette

Skrevet

Takk for gode tips. Hvis det fortsatt piper så smører jeg med startgass innvendig i slangen.

Skal det smøres på et godt lag så det renner litt eller bare et tynt lag?

Var og tok diagnose test for 2 år siden og da sa verkstedet at det sto feil blandingsforhold å at jeg måtte bytte ut sensorene på eksospotten for og få vekk motorlampen. Den motorlampen kommer og går så jeg har ikke brydd meg om den. Mulig at dette har vært årsaken. Håper på å få tak i delen på gs i morgen :-)

Skrevet

Feil blandingsforhold har du garantert fått av det der. Du har hatt en falskluftlekkasje, dvs at det har kommet mer luft inn en LMM har registrert, og den har deretter gått magert. Startgass er som navnet tilsier gass. Du starter opp og sprayer på koblinger, belger, slanger etc der det kan være lekkasje. Er det lekkasje vil du merke en endring i gangen når du sprayer gassen der det er lekkasje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...