Gå til innhold

Strømtyv E-39


Onkel
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk :)

Har en BMW 520 2001 mod, med et noe irriterende problem jeg ønsker tips til..

Den tømmer seg for strøm med ujevne mellomrom, noen ganger kan den stå i flere dager med fullt batteri andre ganger tømmer den seg på et par timer. Jeg har tatt ut en og en sikring og målt med multimeter uten og finne noe strømuttak noe sted. Har kjørt diagnose på den uten å finne noe der heller, annet enn at batteriet tømte seg under diagnosen. Har også byttet til kraftigere batteri, uten virkning selvfølgelig.

I det siste har jeg lagt merke til en svak summing fra kupevifta som kommer og går etter at motoren har stoppet. Søkte litt her på forumet og ser noen nevner "motstand til varmeapparat" som mulig syndebukk. Noen som har erfaring med det på disse bilene? Greit og få noen tips før man bytter en haug med deler til ingen nytte.

En annen ting: I panelet til klima-anlegget stiller man inn grader og viftehastighet.. De innstillingene har en lei tendens til og justere seg etter eget ønske når jeg starter opp bilen etter den har stått en stund. Kan dette ha sammenheng med strømtullet og evnt defekt viftemotstand?

Mvh. Onkel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og hadde det problemet at varme vifta fortsatte og gå etter at bilen var stoppet, ble strømtom ett par ganger... det som viste seg på min var at det var varmeapp motstanden som var gåen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta inne klimapanelet vil gå etter du har skrudd av bilen. Men den stopper når bilen går i dvalemodus. Og den vil gå med en gang du låser opp bilen/åpner døren. Så det kan virke som at den går hele tiden.

Hvis panlet ditt driver å kødder seg, så kan det være motstanden din som gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og hadde det problemet at varme vifta fortsatte og gå etter at bilen var stoppet, ble strømtom ett par ganger... det som viste seg på min var at det var varmeapp motstanden som var gåen :)

Ok, hadde du problemer med tullete klimapanel?

Vifta inne klimapanelet vil gå etter du har skrudd av bilen. Men den stopper når bilen går i dvalemodus. Og den vil gå med en gang du låser opp bilen/åpner døren. Så det kan virke som at den går hele tiden.

Hvis panlet ditt driver å kødder seg, så kan det være motstanden din som gjør dette.

Skjønner, men min går bare av og til.

Men fra deres svar så virker det logisk å bytte viftemotstanden.. Får vel prøve det.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ikke trøbbel med klimapanelet nei :) jeg hadde problemer med at kupevifte ikke ville stoppe til tider, og andre ganger kunne den starte en stund etter at jeg hadde stoppa bilen :) var endel plage med at bile nble tom for strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kupee vifta driver å jager etter at du har slått av tenning så kan jeg garantere at viftemotstand er gåen.

Den lille vifta som sier i panelet (bak rillene på venstre side) vil gå inntil bilen går i dvale. Men selve kupee vifta skal ikke gå etter at tenning er av.

Temp innstillingen er adaptiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da ble viftemotstanden byttet for en drøy uke siden. Bilen har ikke gått tom for strøm og innstillingene på klimapanelet holder seg der jeg sist stilte dem.. Juhuu :applause:

Greit og vite om det er flere som sliter med samme problem.

Takk for innspill til dere som svarte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...