Gå til innhold

Hente bil fra Tyskland og mekke

LrsK
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skrudd på en bil før. Jeg vet helt grunnleggende hvordan en motor fungerer, men utenom dette er jeg helt grønn.

Jeg fikk lyst til å lære meg hvordan alt dette fungerer og tenkte som så at jeg kunne ta med min tyske venn ned til Tyskland og kjøpe en meget billig 3-serie og ta den med hjem. Tenkte ta alt fra hverandre, kanskje reparere det selv og sette den sammen igjen. Etter det jeg hører har disse bilene greie motorer å lære med, samt at det finnes flust med deler der ute.

Jeg trenger vel også en mer eller mindre fast garasjeplass der jeg kan jobbe.

Har dere noen tips til:

- type bil

- steder å lete etter bruktbiler (feks mobile24.no)

- utstyr jeg trenger

- hva jeg bør se etter i et verksted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du like gjerne kan være tjent med å kjøpe en norsk bil.

F.eks en e36 318i de får du for rundt 10k nå.

Kan bekrefte at de er lette å skru på, jeg skrudde en del på min sist sommer og jeg er også nybegynner hva mekking angår.

Ville kjøpt en billig bil om jeg var deg fordi da har aldri noen garanti for at førstegangsmekk fungerer bra, og da er det bedre med en billig bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å hente fra Tyskland er jo at det er et større marked og du kan potenssielt finne tilnærmet rustfrie eksemplarer. Ulempen er om du skal registrere disse, da vil du måtte betale toll. Det kommer helt an på hva planene dine er for bilen når du har skrudd deg ferdig. I utgangspunktet er det ikke en dum ide å sjekke i Tyskland, nettopp med bakgrunn i rust. Du finner en mengde biler til under 3000 kr der. Jo lengre tid du bruker på å skru, jo billigere blir tollavgiften.

Skal du utfordre deg selv på rustsveising etc så finner du jo mange eksemplarer fra vrakpant til 10.000 kr i Norge. I såfall er kanskje Norge et riktigere marked å søke i.

Du bør absolutt ha tilgang til fast garasjeplass og helst en løftebukk. Jo mer plass, jo bedre, men her styrer vel lommeboken en del.

Verktøyutvalget tror jeg du enklest utvider etterhvert som du ser hva du mangler. Her er Biltema gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Er det slik at bilen må være 30 år gammel for å slippe mye av avgiftene ved import? Det finnes utrolig mange til salgs via mobile24.no, men det er også litt vanskelig å vite hvordan stand de virkelig er i uten å ta kontakt med selger da selvfølgelig.

I Norge har jeg kun sett på finn.no og der finnes det ok utvalg, men bilene er kanskje litt for bra der. :) Vet dere av andre plasser/nettsteder jeg burde se?

Espen: Har du noen tips til garasjeplass i Trondheim og omegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent heller en E30 coupe fra Tyskland av tidlig årgang. Enklere enn e36'n, samt mulig å registrere meget billig som veteranbil når du er ferdig. Da kan du og selge med profitt dersom du får den sammen igjen på en god måte;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hent heller en E30 coupe fra Tyskland av tidlig årgang. Enklere enn e36'n, samt mulig å registrere meget billig som veteranbil når du er ferdig. Da kan du og selge med profitt dersom du får den sammen igjen på en god måte;)

Noen spesielle årganger jeg bør sikte meg inn på/holde meg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...