Gå til innhold

Valg av sveiseapparat - Noen utenomheltiske innspill?

NBCustom
 Share

Anbefalte innlegg

Lukter for tida på sveiseapparat. Søkt på diverse forum, og det er mange ulike meninger.

Mitt bruksområde er jo kaross, bur og annen typisk gårdssveising. Det må være 1-faset. Blir nok ikke mye alu og slikt.

Bør man gå for brukt eller nytt? Ser for meg utstyr for rundt 4-5 laks til sammen. Veit ikke åssen disse biltema-apparatene funker?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville funnet et brukt apparat, at det er godt brukt spiller ingen rolle så lenge modellen er godt kjent og er lett å skaffe reservedeler til. Billige apparater er som oftest svært varierende på strømstyrke og trådmating.

Dette sett ut fra at perspektiv for best mulig resultat, men det er klart at de potensielle serviceutgiftene er høyere på brukte apparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Hawkon88. Sats hellere på et brukt apparat av kjent merke og god kvalitet, enn en nytt apparat av billig merke om du ikke har penger til dyrere apparat. Regner med du skal ha MAG (Folk flest sier MIG, de klarer ikke forstå forskjellen på gassen de bruker..).

Jeg har vært godt fornøyd med apparater fra Kemppi, Norweld, Esab og Migatronic. De to sistnevnte har jeg brukt i jobbsammenheng.

Et tips er å sjekke intermittensfaktor. Hvor lenge man kan sveise uten pause før transformator må kjøle seg ned.

Er oppgitt som en prosentfaktor over 10 min som oftest. 70% over 10 min, gjør at du kan sveise 7 min sammenhengende.

Gårdssveising burde du bruke god gammeldags pinneapparat. Mye sterkere sveis og enklere å holde et godt utvalg av forskjellige pinner. Skal du sveise grovt med MIG/MAG/rørtråd må du somregel opp i 250 - 300 ampere for at det skal være noe tess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et pinneapparat er en del vanskeligere å sveise med før man er trent. Spesielt når du skal punkte. Dersom apparatet er billig i utgangspunktet blir det enda verre. (De dyrere apparatene/3fas justerer opp spenningen automatisk når pinnen skal tennes for å unngå at den brenner seg). Å sveise karosseri med pinner er ubrukelig pga innbrenningen er så høy, og resulterer som regel med at man brenner hull.

Ikke glem Lincoln Electronic apparatene.

Skal du sveise mye i strekk, ville jeg prøvd å få fatt på et vannkjølt apparat. Vær oppmerksom på kostnaden med ny slangepakke, og ta godt vare på denne. Spesielt hvis apparatet er vannkjølt. Mye av innmaten kan byttes, men koster ofte noen kroner.

Generelt sett ville jeg gått for et apparat som er egnet for karosserisveising, og dersom du har behov for større innbrenning, en tilleggsmulighet for å kunne sveise med tykkere tråd, eller eventuelt pinneapparat i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et pinneapparat er en del vanskeligere å sveise med før man er trent. Spesielt når du skal punkte. Dersom apparatet er billig i utgangspunktet blir det enda verre. (De dyrere apparatene/3fas justerer opp spenningen automatisk når pinnen skal tennes for å unngå at den brenner seg). Å sveise karosseri med pinner er ubrukelig pga innbrenningen er så høy, og resulterer som regel med at man brenner hull.

Ikke glem Lincoln Electronic apparatene.

Skal du sveise mye i strekk, ville jeg prøvd å få fatt på et vannkjølt apparat. Vær oppmerksom på kostnaden med ny slangepakke, og ta godt vare på denne. Spesielt hvis apparatet er vannkjølt. Mye av innmaten kan byttes, men koster ofte noen kroner.

Generelt sett ville jeg gått for et apparat som er egnet for karosserisveising, og dersom du har behov for større innbrenning, en tilleggsmulighet for å kunne sveise med tykkere tråd, eller eventuelt pinneapparat i tillegg.

Takker for svar alle sammen! Var AKKURAT det jeg tenkte.. har først og fremst behov for trådapparat til kaross, så blir nok ikke så mye behov for pinneapparat i første omgang.. Så da får jeg se etter brukte apparat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Hawkon88. Sats hellere på et brukt apparat av kjent merke og god kvalitet, enn en nytt apparat av billig merke om du ikke har penger til dyrere apparat. Regner med du skal ha MAG (Folk flest sier MIG, de klarer ikke forstå forskjellen på gassen de bruker..).

Jeg har vært godt fornøyd med apparater fra Kemppi, Norweld, Esab og Migatronic. De to sistnevnte har jeg brukt i jobbsammenheng.

Et tips er å sjekke intermittensfaktor. Hvor lenge man kan sveise uten pause før transformator må kjøle seg ned.

Er oppgitt som en prosentfaktor over 10 min som oftest. 70% over 10 min, gjør at du kan sveise 7 min sammenhengende.

Gårdssveising burde du bruke god gammeldags pinneapparat. Mye sterkere sveis og enklere å holde et godt utvalg av forskjellige pinner. Skal du sveise grovt med MIG/MAG/rørtråd må du somregel opp i 250 - 300 ampere for at det skal være noe tess.

Ok, genialt svar. Takker :applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så mye brukt å oppdrive gitt... :P Trenger apparat til 1. juni, for da er jeg ferdig med skolen, og kan begynne på prosjektene mine igjen :P

Funker dette? evt fordeler og ulemper?

http://www.jula.no/sveiseapparat-telmig-195-2-210027

Og hva med dette?

http://www.jula.no/mig-sveiseapparat-or ... 141-210045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telmig har ikke jeg hørt om før, men esab er ganske kjent.

Apparatene funker sikkert greit nok, men jeg ville valgt esab siden jeg tipper det er lettere å få tak på reservedeler hos leverandører som har på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...