SSM Skrevet Mai 16, 2013 Skrevet Mai 16, 2013 Får lage en tråd der vi prøver å samle opp info om denne motoren på en plass. Gang på gang på gang kommer samme spørsmålene opp her på forumet, om olje, fusking, vanos, carbon boks, EWS osv. Så legg opp litt spørsmål, info osv. Så får jeg prøve å lage en ryddig førstepost her. Hva olje: De fleste kjører 10w/60 på desse motorene. Jeg har selv prøvd både Castrol og Agip sin, og har mest positiv erfaring med Agip. Roligere gange, og mer lagelige bane temperaturer på oljen. Den er også billigere. Neste oljeskift kommer til å bli Pennzoil 25w/50. Starter og går i 1/2 sekund: Typisk symptom på EWSII feil. Lokaliser EWS boksen, som er plassert under dashbord på passasjer siden (om motoren fortsatt sitter i E36M3). Når du vrir på tenningen så skal det komme et klikk i fra den boksen, og når man vrir av tenningen så går det vel 10-20sek før det klikker "tilbake". Girkasse: E36M3 er levert med litt forskjellig anvisning på hva man skal ha på kassen. Man slenger hodet under bilen og ser en lapp på kassen. I mitt tilfelle med 6 trinns GETRAG så står det ATF-OIL. Der kjører jeg Castrol ATF DIII. VANOS: Vanos er et svakt punkt på S50B32. Man hører veldig fort om man har feil på Vanos, i hvert fall om man har hørt en motor som har ny overhalt Vanos montert. Man har en rattle lyd i forrkant av motor. Ved kald motor og normal kjøring rundt 2-3000rpm vil den ligge å lugge litt. Man kan også sjekke om man har intern lekkasje på Vanos ved å enkelt plugge ut stikkene som går til solenoid ventilene som er lokalisert i underkant av Vanos enheten, bak et sort deksel som sitter med to stk muttere med 10mm hode. Når du da starter motoren så skal den fortsatt gå jevnt på tomgang, om du får ujevn og bøllete tomgang så er det intern lekasje i Vanos. Mitt tips er å skaffe en ferdig overhalt enhet med oppgraderte ringer i fra Dr.Vanos.com. Carbon boks: Kjøper du carbon boks KUN for lyden, så kjøp en billig en på Ebay o.l. Kjøper du får å få noe ut av det, så må du finne en som er laget rundt de orginale traktene. De koster som regel noe mer enn de billig boksene. De er også i carbon og ikke glassfiber som har ett lag med carbon over seg. http://www.motorsport24.de Bensintrykk: S50B32 har 5 bar i grunntrykk på dysene. Derfor må man oppgradere bensinpumpen når man setter den motoren i en E30 for å unngå at den går magert. Luftpumpe/AC: Kan fjernes uten noe problem. Bare husk å blende røret som går i underkant av toppen. Klem det i skrustikken og dra en sveis over. Plugger: Den har spesielle plugger, og de KOSTER. Kjøp orginale i fra BMW eller NGK forhandler. Coiler: Coilene har også en tendens til å ryke på desse motorene. Man finner billig coiler på Ebay. Jeg har ikke testa ut de, men leser flere steder at det er anbefalt å kjøpe orginale i fra BMW. Ha altid med en ekstra eller to når man legger ut på langtur. Luft temp føler: Dette er en viktig del av denne motoren, er det feil på den så vil motoren ikke gå som den skal. Diagnose og en sjekk med live data i fra INPA vil avsløre feil på denne. Vanntemp føler, 4 pol: Også en ting som kan føre til at motoren ikke går som den skal. Samme prosedyre som over. Kom med innspill folkens!
termin Skrevet Mai 16, 2013 Skrevet Mai 16, 2013 Olje: 10w60 skal visstnok ikke være helt bra mtp. på den norske kulden for DAGLIGDAGSkjøring. 10w60 fungerer dog knall på banekjøring. Kjører selv på 10w40 eller 0w40. Husker ikke helt i farten. Girkasse: På manuelle er det enten er orange lapp på selve girkassen, eller en grønn lapp. Bruk smøretabeller på castrol.no deretter Vanos: Vær førevar her, og skift pakningene FØR noe ryker. Noe mange ikke vet er at det finnes et oljefilter som burde skiftes også. Ved skifte av dette filteret så forlenger du levetiden en del. http://www.iridiumengineering.co.uk/ får du pakninger til hele vanos greia. Øvrig: Visste du at S50B32 produserer 1 HK per 10.CC ? Ikke mange motorer som gjorde dette NA på den tiden. S50B32 er visstnok heller ikke altfor glad i overladning pga for tynne sylindervegger.
SSM Skrevet Mai 16, 2013 Forfatter Skrevet Mai 16, 2013 Fordel at det som blir skrevet her også er riktig informasjon. Det med VANOS tok jeg i første innlegget, det er den beste løsningen. Det finnes flere løsninger, men det er mye mer knot å bytte de 19 o-ringene og fortsatt ha rattling enn det er å bare bytte hele enheten hos Dr.Vanos. Når det kommer til olje, så finnest det MYE mer enn Castrol. BMW har betalt av Castrol for å si at det er kun det som skal brukes. Red Line er veldig bra drivlinje olje, snakker av erfaring. Man kan overlade S50B32, detter har JAWS MOTORSPORT bevist med sitt kompressor kit. Det er når man slenger turbo på ting ryker. Jeg snakker da om orginal uåpnet motor.
termin Skrevet Mai 17, 2013 Skrevet Mai 17, 2013 Men det å bytte hele enheten er jo ikke direkte billig heller. Det med å bruke smøretabellen til castrol er bare noe jeg nevner som et godt verktøy, ikke at du må bruke den. Og jeg mener bare at sylinderveggene på S50b32 er rimelig tynne, og det finnes derfor bedre alternativer enn denne motor mener nå jeg.
SSM Skrevet Mai 17, 2013 Forfatter Skrevet Mai 17, 2013 Kom på rett over 3000kr ink frakt for å bytte hele enheten
Testpiloten Skrevet Juni 28, 2013 Skrevet Juni 28, 2013 Har startproblemer med min S50B32 Symptomer, ingen gnist og ingen dysetikking Har 12v på ene stikken på dysa og måler 4v på den andre stikken. StYreenhet har fjernet EWS II via software. Har målt 500ohm på veivgiver og 1200ohm på begge kamgivere. Forslag?
handsome Skrevet Juni 28, 2013 Skrevet Juni 28, 2013 Testa en annen hjerne? Sent from my HTC One using Tapatalk 2
Testpiloten Skrevet Juni 28, 2013 Skrevet Juni 28, 2013 Nope ikke enda.. hvor får coilene strøm fra? Kommer ingen spenning på de..
Testpiloten Skrevet Juni 28, 2013 Skrevet Juni 28, 2013 Fant feilen! Rele som går på styreenheten. Sikkert kommet fukt i det. Typisk det skal være noe småtteri!
bjornar-a Skrevet Mars 9, 2014 Skrevet Mars 9, 2014 det med overlading vil jeg si med uenig i. hvorfor er s50b30 så mye bedre? ikke store forsjelden på sylinder veggene der. og s54b32 er jo forgudet når det gjelder turbo. samme tykkelsen der. når det gjelder uåpnet motor har jeg hørt mye rart. noen sier de ikke tåler 0.2 bar og har også hørt folk kjøre 1kg over litt tid uten problem.
bjornar-a Skrevet Mars 9, 2014 Skrevet Mars 9, 2014 men noe helt annet. er ekstemt dyre deler til denne. finner ikke stempelringer for under 1000kr stempelet. noen som har funnet noe billigere?
termin Skrevet Mars 9, 2014 Skrevet Mars 9, 2014 http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E39-Z3-3-2-M-M3-V6-S50-S50B32-180-kW-ENGINE-PISTONS-RINGS-SET-/281280132915?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item417d9a3733Jeg har i det siste året selv sett flere S50B32 bygg med turbomating, spesielt flere på forumet m3cutters.co.uk, og når seriøse folk har bygget de med oppgradert innmat så ser det absolutt ut til å fungere bra Så jeg trekker tilbake mitt tidligere sitat.
bjornar-a Skrevet Mars 9, 2014 Skrevet Mars 9, 2014 ebay og google påå og ned. men klarte vist og overse denne. takk skal du ha
maxiim Skrevet Mars 13, 2014 Skrevet Mars 13, 2014 Hei! Det er noe rart som skjer med min m3 fortiden.. Den gir litt gass av seg selv når jeg bremser på gira. Med en gong jeg presser inn clutchen så går turtallet ned på tomgang. Fint om noen kan komme med litt tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå