Gå til innhold

Diagnose i Stavanger - E39 starter ikke..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei :)

skulle ut og kjøre idag, da bilen plutselig bestemte seg for ikke å starte.

Kom hjem sent i går, og bensintanken var da nesten skrapet, og trodde først dette var grunnen..

etter påfyll av bensin og olje er problemet det samme.

Hører også ut som om bensinpumpe drar rundt når tenning er på(kan ta feil)

Når jeg prøver å starte kinner motoren bare, og tenner ikke..

har googlet endel og ser ut til at de fleste som har hatt lignende problemer har konkludert med bensinpumpe, kam-sensor, veiv-sensor eller plugger :)

Spørsmålet er da hvordan jeg kan bestemme hva som feiler min bil..

noen som har gode tips til hvordan sjekke om pluggene tenner?

Bensinpumpen summer?

og er det evt. noen som er behjelpelig med diagnose i stavanger området.

Satser på dette er rimeligere enn å bytte ut alt helt til jeg finnner årsaken(student..)

er forøvrig 96' 523ia

På forhånd takk for svar :)

Skrevet

kan godt høres ut som det er bensinpumpen. vis du ikke er helt sikker på at den starter så får du en til å slå på tenningen men du hører etter. bensin pumpen er plassert under sete. vis jeg ikke tar helt feil så skal bensinpumpen starte i noen sec når tenningen slås på. vis du ikke hører noe så bør du måle om det kommer strøm fram. vet dessverre ikke hvordan det er på e39 men på e36 så dra du bare opp sete og skrur opp lokket på passasjersiden og så kan du måle. en annen ting er at du kan ta ut tennpluggene og se på dem. se om den er bløt. vis den er bløt så får motoren bensin. du kan også kinne motoren mens du har pluggen ute men den er tilkoblet til coil og se om det er gnist. men hold pluggen inntill gods.

edit: du kan også prøve å starte den med å spraye bremserens/startgass inn i luftfiltere. vis den starter og dør ut så får motoren ikke drivstoff

Skrevet

er det samme på e39 som e36 ja, er bare og ta ut seteputen så er der en luke du kan skru ut, for og høre etter om pumpa går kan det jo være greit og ta ut sitteputa siden det er gjort på 10 sec :P hører det litt bedre da :)

Skrevet

Takker for svar :)

Skal få fatt i startgass og teste senere da det er begrenset tilgang til verktøy ett når du bor på hybel.. :(

Ser også det er snakk om reléet til bensinpumpen.

Noen som vet hvilket relè det er og hvor det sitter?( batteribrønn bak?)

Igjen, på forhånd takk for svar :)

Skrevet

kan jo være greit og bare ta ut sitteputa og høre at pumpa går da :) der trengs det jo ikke noe verktøy, er ikke sikker på om det ligger der eller om det ligger i boksa sammen med hjerna fremm i motorrommet :)

Skrevet

Ferdig med eksamen idag :applause: så da var det igang å finne ut hva som feiler bilen..

som sagt har jeg mistenkt bensinpumpa, så tok vekk dekselet på fuelrailen og åpnet ventilen i enden.

Trykket forsvant da, og når jeg slo på tenninga igjen hørte jeg tydelig bensimpumpa gå og ved sjekk på fuelrailen sprutet det ut bensin..

Regner dermed med at bensinpumpa fortsatt er inntakt..

tenkte også jeg skulle sjekke pluggene, fikk ut en.

Denne var ganske sotet, men så fortsatt inntakt ut.

De andre fikk jeg løsnet men de ble igjen i blokka(fikk ikke dradd de ut)

skal fikse tang og sjekke resten av pluggene imorgen :)

har og sett mange skriver om kam-sensor og veiv-sensor..

noen ide på hvordan man kan finne ut om disse er gåene?

igjen, på forhånd takk for svar :)

Skrevet

den beste måten å vite om det er kam/veiv sensor er å ta diagnose. en annen måte er å bytte deler. men dette kan fort bli dyrt vis du driver å bytter deler vis du ikke har en delebil som du tar delene fra.

men vis jeg ikke husker feil så skal kam sensor kutte gnist og bensin mens veiv sensor kutter bare gnist.

for å sjekke om det er gnist så tar du ut pluggen og kobler den til coilen og så holder du pluggen inntil gods (noe metal med gjengene til pluggen) så trenger du bare en venn som kinner for deg mens du ser om det kommer gnist

Skrevet

snakka med verksted idag, de sa det var typisk veivsensor som gjorde at bilen ikke startet dersom den fikk bensin :)

dersom kamsensor er kranglete ville bilen starte for så å stoppe igjen..

mye googling støtter og denne påstanden :P

så min hypotese er veivsensor :)

skal handle denne imårra, og en skiftenøkkel slik at jeg får løsnet viskosekoblingen for å få ut vifta(det er trangt nedi der..)

fant også ut at et oljeskift var long overdue, så skal få gjort dette imåren også :)

takker for alle tilbakemeldinger og satser på bilen starter igjen :)

Skrevet

Da går bilen igjen :)

etter mye om og men under panseret fikk jeg byttet veivsensor uten å ta ut vifta..

bilen startet da etter endel kinning, og gikk litt ujevnt i starten.

men etter å ha stått litt på tomgang samt 20 m kjøring var motor helt fin igjen.

regner med det var mye bensin i systemet etter mange startforsøk.

Bedret seg når den fikk stå litt og kjørt ut dritten ;)

anbefaler forøvrig andre som lurer på om deres veivsensor kan være dårlig/ødelagt å bytta denne da forbruk gikk ned, bilen virket litt sprekere samt lyden ble bedre etter skiftet :)

Nå går bilen som bare det, og starter også lettere enn før :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...