Jump to content

Bmw e36 318i starter ikke

Nico9311
 Share

Recommended Posts

Som tittel sier, får jeg den ikke til å starte. Dette skjedde en kveld jeg var ute på vinteren, hvor den plutselig døde mens jeg kjørte. Prøvde dermed å starte igjen, men det ville den ikke. Kinnet sikkert i opptil 15 min.

Det har forekommet liknende tendenser tidligere med bilen, for eksempel hvis jeg har kjørt i 5 min, for så å fylle bensin etc, har den hatt litt problemer med å starte. Kan virke som det var for lite strøm, og den har fusket på turtallet. I slike tilfeller har jeg latt den stå en 5 minutters tid, så har den blitt helt fin igjen.

Etter å ha testet det meste som kan ha gått galt, har jeg kommet fram til at:

Bilen får bensin, startmotor går, men den får ikke gnist.

Jeg har målt at coilen får strøm, og sjekket fordelerlokket som så greit ut men litt slitt.

Sjekket også bensinpumpen og alt er ok der så bensin får den.

Da jeg søkte litt rundt på nettet fant jeg en som hadde samme problemet som meg, HER og det viste seg at bilen hans startet når han byttet hjerne på den, men er ikke overbevist om at det er problemet.

Har også lest at bilen ikke vil starte hvis veivføleren er defekt, om ikke det er jording til motoren eller om lambasonden er gåen, eller startsperre(?) dette er noe jeg ikke aner hvor veivføleren eller jordingen til motoren sitter. 8)

Til informasjon er bilen en bmw e36 318i, 92 modell om det kan være til hjelp.

Bilen har vært i denne tilstanden siden mars, da jeg er i førstegangstjenesten og ikke har veldig mye tid til å fikse på dette, så det hadde vært greit å få i orden fortløpende.

Setter pris på all hjelp!

Mvh. Nicolai

Edit: Jeg var akkurat ute og sjekket alle tennpluggene, og det viser seg at kun 1 av 4 plugger gir gnist. (innerste, nærmest kupe).

Testet de forskjellige strømgiverne til forskjellige plugger, og det viser seg at alle pluggene gir gnist på den ene som fungerer. Så de er ok. Kan det her være fordeleren som er problemet? Tenker jeg prøver å bytte den og ser hvordan det går.