Ev1 Skrevet Mai 26, 2013 Skrevet Mai 26, 2013 Heisann! Har et spm ang strekkbolter. Jeg har nettopp strammet dem 30nm, deretter 90 grader og 90 grader til. Noen gikk "veldig" lett, mens noen virket det som satt nesten bom fast etter første 90 grader. Dro til en gang til, men mistenker at det var skralla som gav opp, og at bolten bare gikk mellom 20 og 50 grader på steg tre. Smeller fra både bolt og skralle i det den strammes.. Dette gjelder 3 - 4 bolter av 14 stk. Spørsmålet er, bør jeg ta de av igjen og kjøpe et nytt sett? Og hva mer enn å blåse hullene i blokka rene med trykkluft bør jeg gjøre? Noen tips for å få mer likhet mellom boltene når jeg strammer? Takker for alle svar
joakimh Skrevet Mai 26, 2013 Skrevet Mai 26, 2013 vis du er veldig uheldig at gjengene i blokka røk. og du bør altid blåse ut drit fra gjengene i blokka og vis det er mye olje nedi hulene når du stramet så vil dette gjøre at det er vanskelig å stramme.
Ev1 Skrevet Mai 26, 2013 Forfatter Skrevet Mai 26, 2013 Jeg blåste godt rent. Sjekket alle hullene og det så allright ut. Oljet boltene før installasjon. Men er det noe lurt verktøy folk bruker, eller er det skralle som blir brukt?
KennethW Skrevet Mai 26, 2013 Skrevet Mai 26, 2013 Latmansarm. Skralle blir jo rimelig kort i forhold
Ev1 Skrevet Mai 26, 2013 Forfatter Skrevet Mai 26, 2013 Byttet skralla (m armforlenger) mot en 620mm momentnøkkel. Den fungerte bedre. Men er det noen formening om jeg bør skru ut strekkboltene og bytte dem, og evt olje de nye litt mer før jeg trekker til? Jeg tror ikke jeg har tatt gjengene i blokka da jeg uansett ikke har trekket dem mer enn 2 x 90 grader.
OLEZZ Skrevet Mai 26, 2013 Skrevet Mai 26, 2013 M52 har et relativt kjent problem med dårlige gjenger i blokka. Spesielt dersom bilen har kokt.
Ev1 Skrevet Mai 26, 2013 Forfatter Skrevet Mai 26, 2013 Ok. Jeg vet at motoren ikke har kokt. Grunnen til at toppen ble tatt av var sliping av ventiler og bytte av ventiltetninger + rengjøring. Men ettersom jeg ikke har fått dratt alle boltene 180 grader, bør jeg ta de ut, kjøpe nye og prøve på nytt. Har som sagt 3 - 4 bolter som kun er gått 120 - 150 grader.. Eller bør jeg bare la det være?
Ev1 Skrevet Mai 28, 2013 Forfatter Skrevet Mai 28, 2013 Roten til problemet var feil bolter pluss for lite olje på skiva. Brukte M50 bolter i stedet for M52. Dermed dro jeg av gjengene pga at bolten er for kort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå