Ev1 Skrevet Mai 27, 2013 Share Skrevet Mai 27, 2013 Jeg har vært dritheldig å ødelagt gjengene til strekkboltene på m52 motoren min. Greide å bestille feil bolter, og dro til med m50 botene som er alt for korte. Dermed dro jeg løs gjengene på 2. steg av 90 graderen. Sitter nå og klør meg i hue og lurer på: Hvordan skal jeg gå videre med problemet. Kan jeg levere blokka til et motorverksted og at de fikser det? Noen som vet noe om pris på dette? Eller kan man tappe nye gjenger sjøl? Blir diameteren større, slik at originale strekkbolter ikke passer? Noen som har vært bort i dette før? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danny91 Skrevet Mai 27, 2013 Share Skrevet Mai 27, 2013 Helicoil? Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OLEZZ Skrevet Mai 27, 2013 Share Skrevet Mai 27, 2013 Av erfaring så har ikke rep av gjenger i blokka på M52 vært noe suksess i lengden. Det er dog når gjengene og blokka har blitt porøs pga varmegang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joakimh Skrevet Mai 27, 2013 Share Skrevet Mai 27, 2013 jeg ville nok gått til nermeste motorveksted og hørt med dem. som olezz sier så har rep av gjenger i m52 somregelt ikke fyngert i lengden. men siden det er pga kortere bolter så kan det godt være at det går an og redde gjengene vis det er bare et par gjenger som er ødelagt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Mai 27, 2013 Share Skrevet Mai 27, 2013 Har gjort dette på flere varmkjørte m52er, og det holder fint. Bruker wurth timesert, dette er også spesifisert av bmw i verkstedshåndboken. Ethvert stort og seriøst verksted bør kunne gjøre dette til deg, om enn uten garanti. Dette er 99% sikkert, men grunnet den siste prosenten gir ikke jeg garanti på denne jobben på varmkjørte motorer. Men ikke vært borti at det ikke holdt. sent by me, with Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ev1 Skrevet Mai 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2013 Jeg har sendt forespørsel til Oslo motorverksted (tror det var det). Men er det slik at et hvilke som helst verksted tar på seg et slikt oppdrag? Motoren er på pall, toppen er av. Er jo bare å begynne å borre. Utrolig kjip feil å gjøre. Men bra å lese at det er håp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ev1 Skrevet Mai 28, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 28, 2013 Har leita litt rundt og ser at det er ikke umulig å fikse dette. Sett på både Helicoil og Time Sert. Begge deler vil nok gjøre arbeidet. Ser at jeg har strippet ca 15 mm ned i bolthullet. Dermed skulle det vel holde og borre ned de 15 - 16 mm og sette inn en insert der. Er det bare å stikke på Würt og kjøpe tappesett? På nettet virker det som man må være bedriftskunde for å få handlet. Noen som vet? Ser biltema har sett og, men tror jeg går for noe skikkelig og ikke går "billig" på denne jobben. Oslo motorverksted har jeg ikke hørt noe fra enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Mai 28, 2013 Share Skrevet Mai 28, 2013 Bruk de lange time-sertene, så holder det bra. Forøvrig så godtar turner eller vac motorsport (husker ikke hvilken dem jeg handlet hos) kun bruk av timesert og raceware studs ved bruk av mls toppakning. De gjør dette på alle motor de monterer stålpakninger på, det er jo litt betryggende, er det ikke...? sent by me, with Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ev1 Skrevet Mai 29, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 29, 2013 6000+ mva skulle Oslo motorverksted ha for jobben. Sikkert ingen upris, men tipper jeg går for å utbedre det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Mai 29, 2013 Share Skrevet Mai 29, 2013 Bare pass på å bore beint! Blir det skjevt, sitter du med 30-40kg skrapalu... sent by me, with Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ev1 Skrevet Mai 30, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 30, 2013 Noen som vet om det går an å kjøpe en slags "mal"/plate som sørger for at en borer rett på blokka? Har sett at Time-Sert eller Helicoil har ei plate, men vet ikke om det selges løst. Alternativt går det kanskje an å lage en selv? Har tilgang på fastmontert drill i benk som borer 100% beint. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå