Gå til innhold

Ombygging 520i e39 til 528 eller 540 utfordringer?


kragz
 Share

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en bil jeg skal bygge om siden jeg har drømt om å gjøre noe sånt i flere år.

Fekk bilen billig, det er en 520it 1998.

Planen var å ta inn en godt utstyrt 528i fra tyskland, putte på m50 insug og chip, flytte over det jeg trenger av deler og selge resten, men så pratet jeg med en kar å han mente jeg bure bygge om til 540i istedenfor.

Jeg har lest litt om ombygging fra 520i til 528 og det ser ut til å være en grei jobb.

Det jeg lurer på om det er masse jobb å bygge til 540?

har hørt at det er noe poblemer med å få godkjent med tanke på at motoren i 540 er tyngre(akselvekt).

hvordan er det med ledningsnettet på 520i e39 1998 iforhold til en 2000 model 540?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte dette selv, men kort sagt, du graver din egen grav kort sagt.

1. Du går fra en rekke 6'er til en V8'er

2. Du får mer dreiemoment (pga. flere hk bla.) og motoren er en god del større. Så da må du forsterke bæreevnen til bilen og bremser

3. Annet motorfeste, i en 520-530 sitter det en M52 av et slag (i E39), men i en 540 (og 535) sitter det en M62 av et slag. Så er ikke samme blokk, derav annet feste.

Til slutt, å få alt til å klaffe blir vanskelig. Det elektroniske kan jeg mildt si, er det siste du skal bekymre deg over.

Du må bytte:

Motor

Kasse

Clutch

Bremser rundt om

Bærearmer og svinghjul osv.

Annet motorfeste

Ledningsnett

Hjerne

Tenningslås

Lage et eget fest for eksosen, fra 6 sylinder til 8 sylinder.

Gå heller for 528 og installer en stor turbo, letteste alternativet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...