Darqroot Skrevet Mai 31, 2013 Share Skrevet Mai 31, 2013 Hei, jeg har en E39 97 mod 520i med M52 motor. Problemet med bilen min er at den koker. Jeg har skiftet radiator, termostathus, termostat, vannpumpe og luftet flere og flere ganger. Bilen begynte å koke etter jeg tok oljeskift. Oljen er fri for vann og ingen antydninger på olje i vannet heller. Bilen koker heller ikke på tomgang, kun ved kjøring. Er det noen som har peiling på hva det kan være? På forhånd takk for hjelpen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AutoMartin Skrevet Mai 31, 2013 Share Skrevet Mai 31, 2013 Kan jo være noe tett kjølesystem. Prøv å spyle gjennom hele systemet med vannslange. Ellers vil jeg nevne at lufting kan være litt vanskelig å få gjort 100%, sett gjerne bilen i en liten bakke med fronten oppover sånn lufta lettere stiger opp og ut. Ellers kan være noen feil inni motoren med sirkuleringen av olja etc siden du sier det startet etter en oljeskift. Hvordan så oljen du skiftet ut som? Mye grums etc? Kanskje en rens sammen med ny oljeskift kan hjelpe? Hvis oljen av noen grunn ikke smører skikkelig blir jo motoren overopphetet..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darqroot Skrevet Juni 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2013 Kan jo være noe tett kjølesystem. Prøv å spyle gjennom hele systemet med vannslange. Ellers vil jeg nevne at lufting kan være litt vanskelig å få gjort 100%, sett gjerne bilen i en liten bakke med fronten oppover sånn lufta lettere stiger opp og ut. Ellers kan være noen feil inni motoren med sirkuleringen av olja etc siden du sier det startet etter en oljeskift. Hvordan så oljen du skiftet ut som? Mye grums etc? Kanskje en rens sammen med ny oljeskift kan hjelpe? Hvis oljen av noen grunn ikke smører skikkelig blir jo motoren overopphetet..... Takk for svar. Jeg kjørte ca 1,5 mil til det verkstedet jeg gjorde arbeidet hos og hadde ingen antydninger på koking og etter oljeskifte ble bilen testet og da begynte den å koke. Tidligere olje var veldig tykk og svart samt. service lampa for olje også lyste før skift så det var på tide. Motoren ble før oljeskift flushet med diesel og "billig olje" deretter tappet igjen slik at motoren ble veldig ren. Jeg fylte på Castrol 5W-30 oljen som er vist anbefalt av bmw og motoren startet med fin lyd og ganske greit. Lurer på kanskje om termostaten tok knekken siden øvre slange er varm mens nedre slange er kald? kan det være noe med termostaten å gjøre ? Vil også påpeke at bilen begynte å tikke i sylinderne når den begynte å koke, men etter luftinga å alt styre så er tikkingen borte, selv om den koker igjen så kommer den ikke tilbake.. hva kan årsaken til dette være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandesp Skrevet Juni 1, 2013 Share Skrevet Juni 1, 2013 Jeg tror ikke at det har noe med oljeskiftet og gjøre men bruker bilen vann du sier at den koker når du kjører hvis nåla beveger seg fort opp så kan det være luft i systemet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
geira Skrevet Juni 1, 2013 Share Skrevet Juni 1, 2013 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darqroot Skrevet Juni 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2013 Jeg tror ikke at det har noe med oljeskiftet og gjøre men bruker bilen vann du sier at den koker når du kjører hvis nåla beveger seg fort opp så kan det være luft i systemet Nåle beveger seg veldig fort og etter 150 meter så er den nesten på rød. Jeg skal prøve å lufte systemet litt bedre og skifte termostat igjen så får vi se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darqroot Skrevet Juni 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 1, 2013 Takk for linken, er nesten det samme jeg gjør men ikke like tålmodig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris11slett Skrevet Juni 1, 2013 Share Skrevet Juni 1, 2013 på min stig den også. men når eg gir gass så går den ned til normal temp igjen.. hva er årsaken til det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hylle Skrevet Juni 1, 2013 Share Skrevet Juni 1, 2013 på min stig den også. men når eg gir gass så går den ned til normal temp igjen.. hva er årsaken til det? kan være viskosekoblingen. du kan prøve holde igjen vifta med et skrujern feks, hvis du klarer holde den helt igjen så er det viskosekoblingen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kliffen Skrevet Juni 1, 2013 Share Skrevet Juni 1, 2013 på min stig den også. men når eg gir gass så går den ned til normal temp igjen.. hva er årsaken til det? kan være viskosekoblingen. du kan prøve holde igjen vifta med et skrujern feks, hvis du klarer holde den helt igjen så er det viskosekoblingen Siden bilen ikke koker på tomgang så er det vel heller noe innad i kjølesystemet? Får du varme i varmeapparatet når bilen står på tomgang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AutoMartin Skrevet Juni 2, 2013 Share Skrevet Juni 2, 2013 Kan jo være noe tett kjølesystem. Prøv å spyle gjennom hele systemet med vannslange. Ellers vil jeg nevne at lufting kan være litt vanskelig å få gjort 100%, sett gjerne bilen i en liten bakke med fronten oppover sånn lufta lettere stiger opp og ut. Ellers kan være noen feil inni motoren med sirkuleringen av olja etc siden du sier det startet etter en oljeskift. Hvordan så oljen du skiftet ut som? Mye grums etc? Kanskje en rens sammen med ny oljeskift kan hjelpe? Hvis oljen av noen grunn ikke smører skikkelig blir jo motoren overopphetet..... Takk for svar. Jeg kjørte ca 1,5 mil til det verkstedet jeg gjorde arbeidet hos og hadde ingen antydninger på koking og etter oljeskifte ble bilen testet og da begynte den å koke. Tidligere olje var veldig tykk og svart samt. service lampa for olje også lyste før skift så det var på tide. Motoren ble før oljeskift flushet med diesel og "billig olje" deretter tappet igjen slik at motoren ble veldig ren. Jeg fylte på Castrol 5W-30 oljen som er vist anbefalt av bmw og motoren startet med fin lyd og ganske greit. Lurer på kanskje om termostaten tok knekken siden øvre slange er varm mens nedre slange er kald? kan det være noe med termostaten å gjøre ? Vil også påpeke at bilen begynte å tikke i sylinderne når den begynte å koke, men etter luftinga å alt styre så er tikkingen borte, selv om den koker igjen så kommer den ikke tilbake.. hva kan årsaken til dette være? Sjekk termostaten ja, og vær sikker på den er montert riktig vei(er et lite merke på termostat som skal peke oppover ved montering). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darqroot Skrevet Juni 2, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 2, 2013 Kan jo være noe tett kjølesystem. Prøv å spyle gjennom hele systemet med vannslange. Ellers vil jeg nevne at lufting kan være litt vanskelig å få gjort 100%, sett gjerne bilen i en liten bakke med fronten oppover sånn lufta lettere stiger opp og ut. Ellers kan være noen feil inni motoren med sirkuleringen av olja etc siden du sier det startet etter en oljeskift. Hvordan så oljen du skiftet ut som? Mye grums etc? Kanskje en rens sammen med ny oljeskift kan hjelpe? Hvis oljen av noen grunn ikke smører skikkelig blir jo motoren overopphetet..... Takk for svar. Jeg kjørte ca 1,5 mil til det verkstedet jeg gjorde arbeidet hos og hadde ingen antydninger på koking og etter oljeskifte ble bilen testet og da begynte den å koke. Tidligere olje var veldig tykk og svart samt. service lampa for olje også lyste før skift så det var på tide. Motoren ble før oljeskift flushet med diesel og "billig olje" deretter tappet igjen slik at motoren ble veldig ren. Jeg fylte på Castrol 5W-30 oljen som er vist anbefalt av bmw og motoren startet med fin lyd og ganske greit. Lurer på kanskje om termostaten tok knekken siden øvre slange er varm mens nedre slange er kald? kan det være noe med termostaten å gjøre ? Vil også påpeke at bilen begynte å tikke i sylinderne når den begynte å koke, men etter luftinga å alt styre så er tikkingen borte, selv om den koker igjen så kommer den ikke tilbake.. hva kan årsaken til dette være? Sjekk termostaten ja, og vær sikker på den er montert riktig vei(er et lite merke på termostat som skal peke oppover ved montering). Skiftet termostat idag, og luftet bilen flere flere timer uten hell. Koker fremdeles så nå tror eg mer å mer at toppakningen er gåen desverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå