Gå til innhold

Følgeproblemer av lite strøm.....Tenningsnøkkel

Jonkar
 Share

Anbefalte innlegg

BMW 520i E34 M50B20 Automat 95 modl. (Snart rundet 300 000 km!)

For noen måneder siden (kaldeste tida midt på vinter'n) slutta dynamoen å virke. Kona merka jo ikke dette, og hadde vært på handletur til Töcksfors i regn og sludd.... Der tok batteriet kvelden, får jeg vel si :|

Så stod bilen stille i noen uker, uten at batteriet ble lada, eller dynamoen bytta. (Vet du forresten at tyskerne kaller dynamoen for "lysmaskin"?) Da starta problemene. Ingenting virka. Jo, kom inn i bilen med å bruke nøkkel i dørlåsen, og det var nok spenning til at instrumentpanelet lyste opp; - men alt ble stille der startmotoren skulle slått inn :( (brukte den vanlige nøkkelen, med knapper og sikkert batteri inni...)

Lada opp batteriet, som tok og holdt på det den fikk. Prøvde å starte igjen, med samme resultat som før, helt dødt når starteren skulle slått inn. Fikk bilen på det lokale verkstedet (ikke BMW) som trengte et par tusenlapper for feilsøkingen sin. Det resulterte i at de spurte om jeg hadde en reservenøkkel. Hvilket jeg har. Med den (uten alarm og låsknapper) starta bilen som vanlig....

De nevnte at dynamoen ikke var helt bra.... Da jeg fikk bilen hjem målte jeg at den ikke leverte noe strøm i det hele tatt. Så der kunne de sagt at den var kaputt, om de hadde giddet å måle den selv.

OK, dynamoen er bytta. Ladingen er bra (14,4V). Fant ut at bilen ikke vil starte når det er mindre enn 8,7V på batteriet. Starter og går greit i dag.

Spørsmålet til dere som kan dette er flg: Hva kan ha skjedd med den originale tenningsnøkkelen her?

Må jeg ha helt ny nøkkel, eller nytt batteri i nøkkel, eller en ny programmering av nøkkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...