Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har to BMW 318is, den ene fra '91/92 og den andre fra '93. Jeg har lyst til å bytte over rattet fra den elsdte inn i den nye fordi det er den jeg skal kjøre fremover bare jeg får den helt ferdig. Dette er rattet som sitter der:

http://jaroslavklima.com/temp2/bmw/f8.jpg

Og dette er den typen ratt jeg har i den andre som skal inn:

http://farm4.static.flickr.com/3627/359 ... 8415fe.jpg

Er det noen som har gjort dette før? Passer navet slik at jeg kun trenger å ta av selve rattet eller må alt av helt inn til dashbordet? Og hvordan blir det med airbag, vil den fungere igjen? Jeg har aldri tatt av noe ratt før så veit ikke hva slags jobb det er i det hele tatt. Setter pris på alle innspill.

Posted

Skal du skru av rattet må du først ta av - polen på batteriet. da unngår du feilmelding/airbaglampa i display.

Skru ut 2 skruer bak rattet det er små torx skruer. Bruk liten skralle og torx-bitts i en 7mm kopp. Løft ut airbag og koble ledningen fra. Skru ut bolten med 16mm verktøy. Sett en tusj strek over ratt/rattstamme så ser du i ettertid hvor det var plassert.

Det andre M-tech rattet er jeg usikker på om har airbag ? isåfall passer det rett på. har det ikke airbag er det mulig du må flytte over festet. dette ser du når du skrur ut begge rattene.

Posted

Takk skal du ha. Kjekt å vite det om airbagen, jeg hadde garantert ikke tenkt på å ta av strømmen. I den nye bilen så lyser faktisk den fordømte airbaglampa fra før av. Jeg innbilder meg at forrige eier har vært utenfor veien med den, i rett hjulstilling så står rattet litt mot venstre (ca 1cm). Så det er noe i forstillinga som har fått seg en smell, men bilen går snorrett og jeg har så vidt kikka under og alt så bra ut. Dessuten er frontfangeren den eneste som er byttet ut, side og bak er originalt. Men uansett, dette blir lettere for meg nå takk :wink: