rasstut Skrevet Juni 10, 2013 Share Skrevet Juni 10, 2013 Heisann . Noen som kan svare meg på hva en m50b28 motor vil få med 2mm cooperingspakning ? er en m50b25 som er stroket opp til b28 med 2,5 NV råder og m52b28 stempel . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rasstut Skrevet Juni 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 16, 2013 bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Dette er ikke lett å gi en pekepinn på da det er mange faktorer som spiller inn. Dersom "deck height" er lik på m50 og m52 samt utforminga av toppen, kan du bruke kompresjonsforholdet på m52b28 som er 10,2:1 som utgangspunkt og derfra finne volumet når veiva står i tdc. Deretter legger du til 0,25mm økning i tykkelen på pakningen fra orginalt og finner nytt volum når veiva står i tdc og bdc. Til slutt setter du "Volum bdc" som teller og "Volum tdc" som nevner i en brøk og du har funnet nytt kompresjonsforhold. Finnes sikkert kalkulatorer på nett som regner dette for deg men jeg liker å ha kontrollen selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Etter en kort googletur bekreftes tanken om at deck height og utforming av topp på m50 kan sammenlignes med m52 og vi kan derfor bruke formelen, V-bdc/V-tdc = 10,2 hvor V-tdc = X og V-bdc = (pi*4,2cm^2*8,4cm) + X Dette gir : 10,2 = 465,5+x/x og X = 50,59ccm , V-bdc blir da 465,5+50,59 = 516,09ccm Legg til 0,25mm tykkelse på pakning og vi får et tilleg på : Pi*4,25cm^2*0,025cm= 1,41ccm (regnet 1mm overdim på pakning, altså 85mm) Ny V-tdc: 50,59+1,41 = 52ccm Ny V-bdc: 465,5+52 = 517,5ccm Nytt kompresjonsforhold : 517,5/52 = 9,95 , altså 9,95:1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rasstut Skrevet Juni 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 18, 2013 datt ut ved første regnestykke på det der jeg ! Men 9,95:1 i komp på 1 bar trykk , har du noen formening om det ? har hørt at cooperingspakningen skal holde bra . Har også sett fler som kjører 1 bar på uåpnet motor ! Takk for utfyllende svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Juni 18, 2013 Share Skrevet Juni 18, 2013 Jeg tørr ikke uttale meg for mye ang om det vil funke eller ikke da jeg ikke har så mye kunnskap på området. Klart med så høy kompresjon og 1 bar ladetrykk så er tenningsbank din største fiende ved bruk av bensin. Pakningen vil helt klart ikke ha noe problemer med å tåle det i utgangspunktet, men med et litt lurvette oppsett på sprutet så er det mye som fort kvelder. Mitt tips vil derfor være at om du skal tyne de mekaniske grensene så må du sørge for at motorstyringen er helt i 100! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rasstut Skrevet Juni 20, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2013 Jeg tørr ikke uttale meg for mye ang om det vil funke eller ikke da jeg ikke har så mye kunnskap på området. Klart med så høy kompresjon og 1 bar ladetrykk så er tenningsbank din største fiende ved bruk av bensin. Pakningen vil helt klart ikke ha noe problemer med å tåle det i utgangspunktet, men med et litt lurvette oppsett på sprutet så er det mye som fort kvelder. Mitt tips vil derfor være at om du skal tyne de mekaniske grensene så må du sørge for at motorstyringen er helt i 100! enig . Hadde egentlig håper på å komme ned i 8:1 i komp . Planen var å kjøre på 98blyfri sånn med tanke på at det ikke er umulig at det blir noe halvlange kjøreturer med bilen så er det vanskelig å kjøre på e85 for det er ikke å få tak i hvor som helst ! planen min til å starte med denne sesongen var å kjøre med en chip ifra Fekzen i sverige . Ser jo fler gode resultater ifra den karen men samtidig så er det jo ikke helt optimalt heller . Takk for svar Mvh Joakim Engh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå