Jump to content

Oljelekkasje - toppaking?

JVMyhre
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Har en 1997 BMW E39 520i som har begynt og lekke noe helt villt med olje.

Blokka er våt fra topp til bunn, rundt hele, men toppen er tørr og fin.

Tyder dette på gåen toppakning, eller kan det være noe annet?

Hvis du har gåen toppakning så ser du gjerne et blåskjær i røyken fra eksosen. I min bil så hadde det ene klipset på skjoldet rundt vifta ryki en gang slik at det hang nedi vifta å forhindret den i gå rundt. Da var hele motoren min våt av olje pga varmgang. Av en eller annen grunn viste ikke termostaten noe mer enn vanlig, men motoren var varm som en jævel. Du kan ikke ha et problem som forårsaker varmgang da?

• 2 weeks later...
Hvis du har gåen toppakning så ser du gjerne et blåskjær i røyken fra eksosen. I min bil så hadde det ene klipset på skjoldet rundt vifta ryki en gang slik at det hang nedi vifta å forhindret den i gå rundt. Da var hele motoren min våt av olje pga varmgang. Av en eller annen grunn viste ikke termostaten noe mer enn vanlig, men motoren var varm som en jævel. Du kan ikke ha et problem som forårsaker varmgang da?

Hm, det kan jo alltids være en mulighet. Vet ikke helt hva jeg skal se etter da, har lite peiling på slikt som dette. Kommer ikke noe blåskjær fra eksosen ihvertfall.

• 1 month later...

Etter andre problemer med bilen så har dette blitt lagt vekk, men nå er det fikset, og jeg vil få bilen klar for Eu kontroll. Noen som vet hva jeg bør se etter her? Kanskje la motoren gå en stund å se om vifta begynner å gå etterhvert?