Gå til innhold

525tds er kjøpt, kjente feil?

Scooterengan
 Share

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt ny bil. Er en E39 525tds 97-modell.

Fikk den for 25.000,-

Den har gått 424.000 og motor er byttet og den har gått 260.000.

Er litt småting som må gjøres. Skal ha den hjem og det blir en lang kjøretur, 140 mil ca.

Noen kjente feil på disse bilene og andre ting som er nyttig å vite for en førstegangsbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjøpet! Måtte den gi deg mange gode mil...

Sedan eller touring? Auto eller manuell?

E39 er deilige på landeveien men må ha gode dempere og dekk og sånt. Motormessig skal den kaldstarte godt (glødeplugger), gå helt rent og smooth og gi deg rimelig akselerasjon. Du kan lese den store dieseltråden for å lære mer om det som er en veldig god motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjøpet! Måtte den gi deg mange gode mil...

Sedan eller touring? Auto eller manuell?

E39 er deilige på landeveien men må ha gode dempere og dekk og sånt. Motormessig skal den kaldstarte godt (glødeplugger), gå helt rent og smooth og gi deg rimelig akselerasjon. Du kan lese den store dieseltråden for å lære mer om det som er en veldig god motor.

Er en touring. Manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn selv, bare i sedan.. Nydelig bil på langkjøring, men se opp for lekkasje fra dieselpumpa, det kan bli dyrt hvis den må overhales. Fødepumpa i dieseltanken kan også ta kvelden, noe som gjør at den ikke vil starte/være tungstartet hvis det er lite diesel (<20ltr) igjen på tanken. Er det regnsensor og den begynner å slutte å viske innimellom, sjekk viskerreleet i motorrommet. alt i understell kan være lurt å ha i orden, problemer et sted sprer seg lett til andre steder (slitte foringer/stag gjør at andre stag og foringer blir fortere slitt). Håndbrekket er et kjent problem og må ofte strammes.

Det jeg kom på i farten som jeg har hatt med min hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fort til at man lister opp feil og sånn på det som er en flott bil. Kult du fant en manuell, da kan du få god økonomi og en bil som godt tåler tuning. Min fikk noen hester i gave på 385000 og jeg må passe litt på automaten.

Har du nivåregulering? Luftbelgene blir slitne og kan både nøle og i verste fall kvelde når det er kaldt. Luka vet du sikkert om, at den lett ruster rundt glasset. Mikrobryteren i åpnemekanismen er skjør.

Men igjen, bra bil. En E39 med understellet på stell er helt førsteklasses på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut.

Akkurat nå står bilen hos en bekjent og har ikke tid til å hente den før i juli. Blir spennende.

Er spent på om hvor lenge jeg har den før det skjer noe, mtp at den har gådd så langt. Er noe småtteri som må gjøres, men har god tid, får sertifikat i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min E36 med 332kkm på telleren, med en håndfull skjulte feil, påskrytte specs, og masse slurvete montering med brukne plastbiter overalt. Servicehistorikk vil hjelpe deg. Nå har min gått 413kkm og den største fienden er rust i jekkfestene bakentil. Det og elektronikknisser. Opplever at jeg eier en godt sammenskrudd bil, og E39 skal i alle fall ikke være dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra E36: Det begynner som avskallet lakk/belegg rundt jekkeklossene fra hver gang noen er borti med jekken og lager hakk på undersida av kanalen. Så sprer det seg opp gjennom hullet der plastklossen bor og videre inn i strukturen og, begynner å spise opp kanalen. Når du kan se rust fra utsida har det rukket å bli ganske stor jobb å reparere. Jeg ble fortalt - igjen snakker jeg om E36 - at det er doble lag metall og ikke lett å sveise opp stykkvis på en skikkelig måte. Man kan vel si at hvis du ser bilen og den har rustskorpe rundt jekkeklossen, gå grundig inn i det nå hvis du kan, og spar smerte siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakruteviskeren slutter å fungere som regel, men det kan repparerest med ny viskermotor eller ta ett søk etter ledningbrudd helt oppe i luka der hengslene er :) jeg har en 525tds touring selv, men min er automat ;P disse bilene er fantastisk å kjøre! knall komfort og kjøreopplevelse når alt av understell, dempere og fjærer er i god stand! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...