Gå til innhold

Swirl Flaps, fjerne fra nytt innsug?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Det er påvist oljelekkasje fra mitt innsug (E61 - 530D - 2005), og verkstedet sier at eneste løsning er å skifte til nytt (komplett) innsug. (Det finnes ikke løse deler som kan utbedre oljelekkasjen, sies det)

Jeg spør verkstedet om man bør fjerne Swirl Flapsene (for å eliminere risikoen for at de løsner og gir motorhavari), men svaret er at problemet med Swirl Flaps som løsner ble løst av BMW i 2005, slik at det ikke vil være noen fare med Swirl Flaps på nye innsug.

Bør jeg slå meg til ro med dette, eller bør jeg kreve at Swirl Flapsene fjernes fra det nye innsuget før det monteres?

Gir innsug uten Swirl Flaps noen potensielle ulemper?

Skrevet

Du trenger vel ikke nytt innsug hvis de sksl fjernes?

Da er det jo bare å tette hullene på de gamle.

Fjerner man swirls spjeldene må man være sikker på at det ikke gir feilkode.

Det er det mange system som gjør.

Er de defekt går det ut over effekt, forbruk og avgass..

De styreenhetene som går i nødmodus hvis swirls er fjernet måler /tester spjeldene ved at de aktiveres så leser luftmassemåleren om de virker.

Koble fra de du har nå for å sjekke at den ikke går i nød eller google det.

For det er alltid noen som har gjort/prøvd det til de forskjellige motorer.

Skrevet
Du trenger vel ikke nytt innsug hvis de sksl fjernes?

Da er det jo bare å tette hullene på de gamle.

Fjerner man swirls spjeldene må man være sikker på at det ikke gir feilkode.

Det er det mange system som gjør.

Er de defekt går det ut over effekt, forbruk og avgass..

De styreenhetene som går i nødmodus hvis swirls er fjernet måler /tester spjeldene ved at de aktiveres så leser luftmassemåleren om de virker.

Koble fra de du har nå for å sjekke at den ikke går i nød eller google det.

For det er alltid noen som har gjort/prøvd det til de forskjellige motorer.

Verkstedet sier jeg trenger nytt innsug for å utbedre/fjerne oljelekkasjen i innsuget.

Samtidig sier de at de innsugene som leveres i dag har forbedret swirl flaps som ikke skal kunne løsne og gjøre skade på motoren, slik de gamle innsugene/swirl flapsene gjorde.

(Jeg leser imidlertid på div. forum at også de nye swirl flapsene kan løsne...Det har visst vært tilfeller av det..)

Kjipt å betale mange tusen for et nytt innsug som man ikke helt kan stole på...

Skrevet

Ser den, men oljen lekker ut fra hullet til spjeldene.

De hullene tetter man når man fjerner spjeldene så da blir det ikke noe olje svetting lenger.

Skrevet
Ser den, men oljen lekker ut fra hullet til spjeldene.

De hullene tetter man når man fjerner spjeldene så da blir det ikke noe olje svetting lenger.

Jeg er ingen ekspert, men det er vel slik at swirl flapsene skal være åpne til visse tider, og da vil det (for meg) være ulogisk at det kan oppstå oljelekkasje/svetting som følge av åpne flaps?

(Eller er det andre deler av spjeld-mekanismen som du mener fører til olje-svetting?)

Skrevet

Nå har ikke jeg sett på din bil selvsagt, men med tiden så blir det litt olje som dannes i innsugs systemet det treffer spjeldmekanismen inni innsuget som blåses ut av de defekte, slarkete spjeldopplagringene.

De slarkete hullene som er der blir tettet etter spjeld er blitt fjernet.

Skrevet

Jeg fjernet swirl flaps på min tidligere E46 330d (204 hk). Var ingen forskjell å merke motormessig etter at disse var fjernet. Hør med TRF her på forumet.....han skaffet meg seks stk. "blanks" som erstatter swirl flapsene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...