Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Automatkasaservice i Salhus veien. De har ikke sett på bilen ennå, men den ene mekaniken sier at det er mestsansunlig convertor da det er svakhet på disse bilene. Fått time neste onsdag, så for vi se hva de finner ut.

Pris på å bytte convertor med flushing er 25000,- :uh:

Ehhhhh en convertor koster 9 000kr, skrur selvsagt selv ;)

Hvordan oppfører din kasse seg siden dem mener convertor er ødelagt?

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er det så selvsagt at alle skrur bil selv? Er det alle som har mulighet for det? #-o

Greit nok delen koster 9000 muligens, men så er det en del timer med arbeid også. Verkstedet skal ha sitt i fortjeneste, og legger nok inn en margin om de blir drivende å streve med byttet..

Skrevet
Automatkasaservice i Salhus veien. De har ikke sett på bilen ennå, men den ene mekaniken sier at det er mestsansunlig convertor da det er svakhet på disse bilene. Fått time neste onsdag, så for vi se hva de finner ut.

Pris på å bytte convertor med flushing er 25000,- :uh:

Ehhhhh en convertor koster 9 000kr, skrur selvsagt selv ;)

Hvordan oppfører din kasse seg siden dem mener convertor er ødelagt?

Små vibrasjoner, turtallet hopper opp og ned mellom 2000-3000 omr.

9500,- convertor + 8000 for arbeid :whut: Livet kan vare durt om man ikke så flink til å gjøre tingene by selv :uh:

a417ztpwr9td9pg6u55o.jpg

Skrevet

Heldigvis ikke jeg som betaler dette :)

BMW Jæger i bergen kan få suge resten av livet, aldri igjen !!!! De hadde jo ikke klart å finne ut at convertoren var ødelaget en gang. En hel gjeng med arogante, selvfornøyde tullinger.

Skrevet
Noen som gjør slikt i Møre & Romsdal også?

Eller i Trondheim?

Klæbu Bil&Bensin har flusheutstyr. Holder til 10-15 minutter fra Sandmoen

  • 4 weeks later...
Skrevet
Noen som vet hvor jeg kan kjøpe flushe utstyr? Kjøper heller verktøy å gjør det selv jeg ;)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Flushe utstyr koster en liten formye hørte jeg, er ikke alle verksteder som har råd til det en gang :)

Skrevet

Er ikke noe problem å flushe en automatkasse selv. Litt knotetet hvis man ikke har søylebukk eller grav slik at man må jekke opp bilen, men langt ifra vanskelig å utføre. Du trenger en oljepumpe (Biltema), termometer (evt multimeter som måler temp), samt litt vanlig verktøy som de fleste av oss har liggende.

Jekk opp bilen og sett den på bukker i vater. Løsne påfyllingspluggen, skru deretter av dreneringspluggen og la olja renne/dryppe ut. Skru av bunnpanne på kassa, legg til side for rengjøring. Ta ned oljefilteret og kast dette, må IKKE gjenbrukes. Sett på plass nytt filter, rengjør bunnpanna skikkelig og skru den opp igjen med ny pakning. Sett tilbake dreneringspluggen. Fyll på lik mengde olje som du tappet av (ca 4 liter). Start bilen og kjør gjennom girene på tomgang i ca 10 minutter. Tapp av olja igjen og fyll på ny. Gjør dette 2 ganger. Kjør girkassa gjennom P, R, N, D, noen minutter mellom hver gang.

Jeg bruke 11 liter olje for å flushe min kasse (E39). Går 4 liter i oljepanna og 5 i converter +/-

Husk å etterfyll/tapp ut olje ved siste flushing, olja skal ha 50 grader (mener jeg) før du skrur på plass påfyllingspluggen. Olja utvider seg ved høyere temp, så dette med å måle temp er viktig for å unngå å over/underfylle.

Har gjort dette flere ganger tidligere og skal gjøre det igjen innen kort tid :)

Nå ble denne posten skrevet i all hui og hast, spørr gjerne hvis noe er uklart :)

Skrevet

En bedre måte er å først ta et enkelt oljeskift med filterbytte og pakningsvytte, samt rengjøring av bunnpanne.

Etter dette kan man koble av slangen som går fra kassen og inn til oljekjøleren foran ved radiator og legge den i en oljebeholder(bøtte) altså olje "ut" slangen. mens den andre olje "inn" slangen suger inn ny automatolje fra en ny beholder eller mates inn via pumpe. "Inn" slangen vil lage vakum og suger inn olje av seg selv. Når det kommer klar olje ut av "ut" slangen har du flushet gjennom kassen på tilnærmet lik måte som de proffe gjør det. Gå deretter under og se om oljenivå og temp er slik som den skal. Så er du ferdig. Fins guider for dette på nett også, søk f.eks. "Diy automatic gear flush e(betegnelse)"

Skrevet
En bedre måte er å først ta et enkelt oljeskift med filterbytte og pakningsvytte, samt rengjøring av bunnpanne.

Etter dette kan man koble av slangen som går fra kassen og inn til oljekjøleren foran ved radiator og legge den i en oljebeholder(bøtte) altså olje "ut" slangen. mens den andre olje "inn" slangen suger inn ny automatolje fra en ny beholder eller mates inn via pumpe. "Inn" slangen vil lage vakum og suger inn olje av seg selv. Når det kommer klar olje ut av "ut" slangen har du flushet gjennom kassen på tilnærmet lik måte som de proffe gjør det. Gå deretter under og se om oljenivå og temp er slik som den skal. Så er du ferdig. Fins guider for dette på nett også, søk f.eks. "Diy automatic gear flush e(betegnelse)"

Når du snakker om ut og inn, da refererer du til kassen regner jeg med og ikke kjøleren?

På min er det en bunnpanne med innebygget filter, har skaffet ny bunnpanne som ligger klar, leiter nå etter orginal 20liters kanne olje til en normal pris......

Dem DIY trådene jeg har funnet er ikke flushing, dem skifter oljen to ganger og får gjort det 80%

Men om det er så enkelt at det lages vakum og det "skifter" seg selv så er jo dette en grei jobb, har løftebukk så det er ingen problem ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...