Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå montert inn baffel i oljepanne og mellom blokk og panne. Testet en tur i en stor rundkjøring som vel har samme radius som "venstresvingen" på rudskogen. Ligger dønn stabilt på 4 bar uansett hastighet så det ut til. Lovende :)

Men tenkte jeg skulle teste andre veien også så fant en påkjøringsrampe på 270' og mot slutten der så dipper måleren en gang ned på 3.7 bar ca.. Altså i høyre sving.

3.7 bar er jo ikke noe problem dersom det stemmer (ser for meg at tregheter i måleren gjør at det kanskje har vært noe lavere) men problemet er jo at pga redusert trykk så får den jo noe luft, som blir ett større problem med bedre dekk..

Noen forslag / erfaringer? Den er allerde "overfylt"..

Kanskje accusump er løsningen, men har ikke plass i motorrommet og liker ikke helt konseptet..

Skrevet

du har en crank scraper nå? men ikke bokset inn oljesilen? jeg tenkte å gjøre sistnevnte. noen i usa holder på å lage ny panne til m20 med ekstra kapasitet og "boks" integrert

Skrevet

Har crank scraper ja, eller det er jo ikke en scraper, men mer en "windage" sak..

http://www.iemotorsport.com/bmw/E30-eng ... ptray.html

Den måtte kappes litt (aldri fått noe fra IE som jeg har vært helt fornøyd med... men men) i tillegg måtte den kappes ekstra da jeg har støtteplate så den tok i boltene til veiva. men tror ikke det skal ha noen særlig funksjonsmessig utslag.

også har jeg denne:

http://www.iemotorsport.com/bmw/E30-engine/m20opd.html

Måtte også småjusteres litt da det ikke var mulig å få på bunnpanna, da den må "vippes og vris" rundt pumpa for å fås på, og da buttet det i blokka før jeg fikk vridd nok.. det KAN skyldes igjen støtteplata slik at det normalt ville være 5mm mer klaring opp til blokka uten plate, men tviler på at det ville vært nok.

Var ute å tok en liten log i høyresving nå, påkjøringsfelt på E6, og uten at jeg lå helt på grensen, (dumt å havne i diket) så ser jeg en liten svingning i oljetrykket. over 2800rpm har jeg 4.2 bar oljetrykk. ved kjøring i svingen fikk jeg midtveis 3 dropp i oljetrykket i løpet av 2.5 sec.

fra 4,20--3,87--4,08--3,60--4,34--4,07--4,20

Altså ikke de helt store greiene, men noen skjer jo tydeligvis.. og da tenker jo jeg at det er luft inni bildet her..

Dette er da altså i HØYRE sving... venstresving har jeg foreløpig ikke klart å få til noe dip.. kan hende det skyldes at jeg ikke får høy nok G-kraft i lang nok tid.

Driver å sitter med finger'n på bestillingsknappen til ett 2qt accusump system, men liker ikke to ting:

1. hver gang man clutcher inn, f.eks ved nedbremsing så vil systemet fylle på med ett par liter ekstra olje.

2. Hver gang trykket har vært lavt over lengre tid slik at sumpen tømmer ut mye så vil jo sumpen "stjele" oljetrykk da den også må fylles.. i praksis så holdes vel ikke clutchen inne i lenger tid under forhold da man skal på med trykk igjen umiddelbart, men kan jo hende.. usikker på hva jeg gjør mot slutten av langstrekket / ned mot angsten f.eks..

men så er vel kanskje litt av systemet at det blir en "god sirkel"..

Trykket faller -> sumpen gir ekstra olje til blokk -> bunnpanna tilført ekstra olje -> pumpa får tilgang til olje (pga for mye olje) og begynner å bygge trykk igjen tidligere enn uten sump -> sumpen fylles... (No shit sherlock)

min tanke er altså at systemet funker MEGET bra hvis det er for kortere perioder, men mot sin hensikt (lenger tid å få opp fullt trykk til motor) hvis det har vært lenger trykkfall og sumpen har mistet trykk..

Og hvilke konsekvenser vil det være av å kjøre rundt med 2 liter ekstra i motor'n i de periodene oljetrykket er lavt uansett ( depot, gulflagg, køkjøring etc)

Skrevet

Nå høres det jo unektlig ut som modifiseringene dine har hjulpet, men det hadde helt klart vært interessant å sett dette over "haugen" på rudskogen eller gjennom ene venstrekurven på våler, dersom man kjører over "broen" og over venstresvingen der.

Accusump er sikkert vel og bra, men det er som du er inne på, ekstra kompleksitet og andre "fallgruver". Håper denne custompannen kan bli ferdig snart.

Skrevet
Nå høres det jo unektlig ut som modifiseringene dine har hjulpet, men det hadde helt klart vært interessant å sett dette over "haugen" på rudskogen eller gjennom ene venstrekurven på våler, dersom man kjører over "broen" og over venstresvingen der.

Accusump er sikkert vel og bra, men det er som du er inne på, ekstra kompleksitet og andre "fallgruver". Håper denne custompannen kan bli ferdig snart.

Det er ikke poor panne? De funker vel fint?

Vet jo ikke om mod har funket for logget aldri før mod..

Skrevet

Angrer fryktelig på at jeg ikke tok med bilen på VAG treffet i helgen, var jo nesten gratis å kjøre, men fikk vite det litt vel seint og hadde ikke bilen baneklar, orka ikke stresse :(

Så fin ut den panna der :) mye lik poor panna da egentlig, bortsett fra innbytte greia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...