Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Facelift kom allerede i 1982 så dette er nok en facelift basert på E28 og har derfor kjørecomputer.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med motorproblemene dine, men et tips angående kjørecomputeren er at den har en sikring inni selve styreenheten til kjørecomputeren som pleier å ryke. Styreenheten er lokalisert uppunder dashbordet på førersiden, til venstre for rattet om du tar av sparkepanelet under dashbordet. Du må åpne styreenheten (ta av alu-dekslet) for å komme til glassikringen inni, om du trenger bilder av dette så har jeg det. Men dette har ikke noe med at motoren ikke starter å gjøre, den skal starte selv om sikringen til kjørecomputeren er gåen og den ikke fungerer. Det er en startsperrefunksjon i kjørecomputeren der du kan taste inn en valgfri 4-sifret kode som du så må benytte for å få start igjen, men så lenge du ikke har aktivert denne funksjonen eller at kjørecomputeren ikke har fungert tidligere er det neppe det som gjør at du ikke nå får start.

Jeg hadde lignende startproblemer på 745'n min (som var L-jet) tidligere, ble aldri klok på det..

Det kom og gikk periodisk, ofte var det nok å la bilen stå et par timer eller koble fra batteriet i 10-15 minutter så startet den med engang etterpå.. Kunne kjinne og kjinne lenge uten at det skjedde noe da problemet oppstod. Den prøvde å starte et sekund eller to med det samme man vridde om nøkkelen men så sluttet den bare å sprøyte inn bensin og/eller gnist, det varierte fra gang til gang den slo seg vrang.. Har bygd om til datasprut nå så har ikke det problemet lengre, fant aldri ut hva det var som egentlig var feil.

Det er for øvrig Motronic du har med mindre det er satt i en uoriginal motor.

Med unntak av 628Csi var det kun pre-facelift som hadde L-jetronic.

Skrevet

Har testet med startgass, bilen går på den, så det er bensintilførselen som er problemet. Pumpa fungerer, det kommer bensin til railen, så enten er det en mekanisk feil i dysene, eller elektriske styringen av dysene. Tips noen?

Skrevet

kjørekomputern kan faktisk ødelegge bensintilførselen ja,

om du finner en svart hjerneboks med 2 stk grønne stikk på, så er dette "code" delen på kjørekomputern. der må du jumpe 2 ledninger for å lure denne om den har klikket.

event koble ut hele greia, men det vet jeg ikke hvordan er på e24.

Skrevet

Har lest meg frem til at kjørecomputeren har med main relay å gjøre, og videre til bensinpumpereleet, dette virker. Fant styreenheten for kjørecomputeren, den er alu-farge, under rattstammen ved a stolpen. Der er en gul kontakt til kjørecomputeren, og en svart kontakt fra instrumentpanel, strøm, jord osv. Samt et kort som ligner på en slags sikring.. Får ikke den til å virke..

Skrevet

Displayboksen er mest sannsynlig i orden, har inntrykk av at det er andre steder det som oftest blir feil før den. F.eks at det blir feil på styreenheten, andre sikringer i bilen ryker eller at det er noe feil på ledningsnettet et sted. Men skal selvfølgelig ikke utelukke at det kan være feil på displayet også, er ikke uvanlig at printkortene i disse bilene kan ha vært utsatt for fukt i form av kondens, da særlig printkortet bakerst i instrumentpanelet (men også andre printkort rundt omkring). Sistnevnte har ikke noe å si på om du får start eller ikke, men er usikker på hvorvidt det påvirker kjørecomputeren.

Hvordan så printkortene i styreenheten til kjørecomputeren ut?

Skrevet

Hmm.. Det merkelige er at dette skjedde akkurat samtidig som motoren døde. Printkortet, er det det en kan dra ut av styreenheten? Det så fint ut, utenom noen hull på noen av stikkerne, men det så ut til å være sånn.

• 4 weeks later...
Skrevet

Startet med ny styreenhet! Takk gud... Nå gjenstår bare On-board Computer, Sentrallås. SI-board fikk jeg også fikset, loddet inn nye batteri i SI-kretskortet, nå fungerer både serviceintervall og temperaturmåler! :)

Men når jeg fikk start lyser ABS-lampen, kan vel være styreenheten som har tatt kvelden der også samtidig? :s

Skrevet

Bare merkelig at den begynte å lyse etter alt det andre skjedde.. Kanskje d hjelper å få bilen opp i fart? Noen abs styreenheter lyser til de når 7 km/t

Skrevet

Til dere med E24 og E28 og har en iDings, så er det en veldig informativ ebok på apple sin bookstore som heter "BMW 5 & 6 series - E12, E28, E24 & E34 Restoration Tips and Techniques" som jeg syns er greit å ha ved siden av service manualen. Mye interesante poeng og tips. Kostet 135kr tror jeg.

Der er det et avsnitt om feilsøking av ABS bl.a.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...