bustadmo Skrevet Juli 16, 2013 Skrevet Juli 16, 2013 Hei! Driver å bygger meg driftebil (e30) Med S38B38 motor.. Litt usikker på hvilken olje jeg skal bruke her.. BMW anbefaler Castrol Edge 10w-60 Helsyntetisk.. Men siden jeg har fått et godt tilbud på ststoil oljer tenkte jeg å bruke dette.. Noen som har noen tanker rundt å bruke Statoil's Lazerway 5w-40 Helsyntetisk olje på den? Hadde vert kjempeflott om noen kunne hjelpe )
John Kr Skrevet Juli 16, 2013 Skrevet Juli 16, 2013 Hei. Jeg kjenner dessverre ikke til din motor, men jeg har brukt gjennom flere år Lazerway F 5w-30 på en bestemt bil som en test (ny bil), dette var en ACEA A1/B1 olje (lavfriksjonsolje). Jeg personlig svermer for Mobil 1, men jeg var så fornøyd med denne oljen at jeg fortsatt å bruke den på denne bilen. Du ser det med en gang at du har en dårlig olje, denne oljen holdt motoren ren og motoren hadde en nydelig gange. Gjør oppmerksom på at de fleste Lazerway oljene selges ikke på STATOIL stasjonene, de må du skeffe via andre kanaler. Har jeg fått tillatelse av BMW så har jeg brukt en annen olje en Castrol på min nye BMW, har nettopp fyldt på Castrol FST 0W-30, at jeg er 100 % er å overdrive. Jeg anbefaler Lazerway.
knusken61 Skrevet Juli 18, 2013 Skrevet Juli 18, 2013 Hei, Jeg jobber i Statoil Fuel & Retail og har drivstoffer og drivstoffutvikling som ansvarsområde, men har også god kontakt med mine kolleger på Statoil Lubricants (smøremidler). Det etterfølgende er skrevet med god hjelp fra en kollega i Statoil Lubricants. Siden det ikke er gitt noen opplysninger om evt. trimmingsgrad på motoren må vi gjette litt, men antar at motoren har gjennomgått en liten "ansiktsløftning" . Til racing og banekjøring anbefales ofte tykkere syntetiske oljer. Dette fordi oljetemperaturen gjerne er en del høyere enn normalt samt at en kan få drivstoffortynning av oljen, noe som reduserer viskositeten på oljen med en svakere smørefilm som resultat. Statoils racing-olje heter RacingWay HP 25W-50. Dette er en syntetisk olje uten viskositetsindeksforbedrende tilsetninger og som det siste tallet (50) indikerer, er den noe tykkere enn de vanlige motoroljene. Se denne linken for mer info om viskositetsindeksforbedrende tilsetninger: http://www.machinerylubrication.com/Rea ... -improvers I siste del av denne artikkelen forklares ulempene med disse tilsetningene. De skjæres ned mekanisk i belastningssonene og dette fører til en varig viskositetsreduksjon. Fordelen med å ikke ha disse tilsetningene i en racing-olje er at du får en mer stabil og høyere HTHS (High Temperature High Shear) viskositet. HTHS viskositeten (ASTM D4683) sier noe om oljens evne til a skape en smørefilm under høy temperatur (150 grader) under høy skjærbelastning. Det er ikke noe poeng i seg selv å ha en høyere HTHS-viskositet enn nødvendig, men det kan være greit å ha litt å gå på der en kan få svært høye oljetemperaturer eller drivstoffortynning. Link til produktdatablad for Statoil RacingWay 25W-50: https://external.statoilfuelretail.com/ ... 25W-50.pdf Lykke til med bygging og ikke minst kjøring av bilen mvh Knut Skårdalsmo Senior Produktspesialist Statoil Fuel & Retail
ehrnst Skrevet Juli 18, 2013 Skrevet Juli 18, 2013 Hvor får man tak på disse oljene da? Jeg kjører pennzoil 25-50 idag (mineral) Statoil har kanskje noe liknende med tilsetninger. Zzdp osv for eldre motorer
knusken61 Skrevet Juli 19, 2013 Skrevet Juli 19, 2013 Statoil motoroljer får du kjøpt på Statoils bensinstasjoner eller hos andre som selger Statoil smøremidler. Noen produkter må kanskje bestilles. Når det gjeder ZDDP (Zinc dialkyldithiophosphate som er et "anti wear" additiv) skal man være svært forsiktig med å henge seg opp i enkeltkomponeter i motoroljen. Motorolje er bygd opp av baseoljer samt en nøye balasert blanding av utvalgte tilsetningsstoffer - dette for at oljen skal tilfredsstille de krav som stilles til en gitt kvalitet. Dersom du blander inn andre tilsetningsstoffer ("lurium" som selges med lovnader om både det ene og det andre) vil eller kan denne delikate balansen forrykkes og resultatet kan bli katastrofalt. Det er også viktig å merke seg at Statoils (eller andre leverandører av smøremidler) produktgaranti forsvinner som dugg for solen dersom det blandes inn "fremmedelementer" (dette gjelder selvsagt også for drivstoff). På generelt grunnlag vil jeg derfor si at det beste utgangspunktet for å finne riktig olje (motor, gir, differensial o.s.v.) er bilens instruksjonsbok. Ved å følge denne vil du være sikker på at du får korrekt olje til din bil. mvh Knut Skårdalsmo Senior Produktspesialist Statoil Fuel & Retail
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå