Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier.. Trenger litt hjelp her.

- Hva slaks spesialverktøy trenger jeg?

- Noe annet jeg burde være opps på ?

Takker for kjappe svar om mulig siden det haster! :)

Skrevet

Om vi bruker øynene å ser litt lenger ned på siden, så bruker han en Camlåser. M50/52 er nåkså følsomme på kam, du vil gjerne låse begge kamene i rett posisjon, før du river alt. Har hørt om folk som har smidd seg eget verktøy her, men de med erfaring sier at dette verktøyet er ganske bra. Du vil kanskje få til uten, men motoren vil gå ujevnt etterpå om du er uheldig

Det andre verktøyet du bør bruke er registerstrammer-verktøyet, det står bra beskrevet i titteln om den. "It's important to use this tool, and not to rely solely on the spring-loaded tensioner - it does not provide enough tension when the car is sitting to accurate time the camshafts. Use the tool, and get the accurate reading that your engine deserves."

Utenom det, husk å lufte kjølesystemet godt! alutopper liker ikke overkok, jeg og en kompis har nylig byttet topp på min m50, da kjølekanalene sprakk grunnet overkok. Nils Jørgen her på forumet hadde verktøyet du leser om i DIY fra Pelican Parts.

Good Luck

Skrevet

man bør vel låse veiva og, om du har revet ned, så har du TDC merket på veiva å gå etter. TDC=Top Dead Center, finner du øverst, rett over Reimhjulet gravert inn i blokka. Så stilles Kam etter den, søk opp på google så skjønner du. Finnes verktøy til dette, men her tror jeg du kan bruke en strikkepinne omså :P

Skrevet

jeg la bare ett flattjern over kammene, og satte motoren bare i tdc mot merket.

stramme kjedet løste jeg vel å kappe til en skrue til riktig lengde, og strammet opp med gjengene i strammeren. Sveivet jo rundt motoren noen ganger etter timing og sjekket om det stemte.

Skrevet
jeg la bare ett flattjern over kammene, og satte motoren bare i tdc mot merket.

stramme kjedet løste jeg vel å kappe til en skrue til riktig lengde, og strammet opp med gjengene i strammeren. Sveivet jo rundt motoren noen ganger etter timing og sjekket om det stemte.

Kult. Sku ønske jeg og turte det:p snop kar du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...