Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver å skal flytte ei tann på registeret på min M30B35 pga en av forrige eiere klarte tydeligvis å sette den en tann feil...

På bildet står veia i O|T merket men skruene på kamdrevet er likevel litt feil. Har enda ikke montert kjedestrammern men har det noe å si?

20130717_014630.jpg

Her ser dere problemet, på bildet holder jeg fastnøkkeln rett over boltene på kamdrevet

20130717_014827.jpg

Og her et bilde av slik de burde være...

20130717_014848.jpg

Skrevet

CIMG2868.jpg

Skal se sånn ut, her står veiva på O|T merket.

De to boltene du bruker å se etter på bildene du har lagt ut blir aldri 100% "rett" uansett hvordan du monterer registeret, de blir skjev den ene eller den andre veien uansett. Det jeg har lært er at man skal bruke de andre to boltene å se etter, disse skal være mer eller mindre parallell med toppen. Du kan også bruke det lille hullet i kamakselen å se etter, det skal peke imot kilesporet på veiva, som for øvrig er plassert på samme sted som O|T merket.

Når du timer registeret skal kjedet være slapt på den siden strammeren står på og stram på den andre, det har ikke noe å si om du har montert strammeren eller ikke så lenge kjedet er stramt på riktig side. Jeg innbiller meg at registeret ditt er rett nå, ut ifra bildene du har lagt ut.

• 2 weeks later...
Skrevet

Hva slags olje bruker dere på M30? Bruker selv mobil1 fullsyntetisk 5-40, der ivertfall toppen er strøken, null slitasje på vippearmer eller kammen og alle ventiler justert til 0,030mm, bare lurer på om jeg burde gå over til litt tykkere olje? hva tror dere?

• 1 month later...
  • 1 year later...
Skrevet

Kan noen bekfrefte at dette står rett? Her er stempel nr1 i TDC i følge veiva, og kammen satt etter merkene. Men under kinning får vi en klakkelyd (kan nesten minne om ventiler som tar i stempel) men vi kjenner ikke at ventiler butter nedi når jeg tørner motor. Klakkingen kommer fra bak kant av motor. Kan legge til st det ikke var noen ulyder når motor gikk (blåst toppakning). Noen kloke hoder som kan fyre løs teorier?

11mb0oy.jpg

2nm2o42.jpg

28a6k2w.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...