Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har kjøpt en krasjet E32 som har stått i mange år, selger har selvfølgelig rotet bort nøkkel og en brikke som skal henge på nøkkelknippet for å deaktivere startsperre. Med startsperren på, gikk ikke tenningen på, men jeg har nå skjøtet sammen ledninger under rattet (farge på farge), og når jeg vrir på tenningslåsen nå, slår starteren inn, og motoren går rundt.

Men problemet er at jeg ikke har noe gnist på pluggene, jeg har også sjekket om det blir gnist om jeg holder en jordet kabel ned mot coilen, men ikke noe der heller.

På coilen er det to muttere med to svarte kabler med +12V på hver av de iforhold til jord.

Men jeg har lest og søkt litt på forumet om andre typer biler, som E34, og der kunne det visst være veivakselsensor som forårsaket startproblemer, men for meg virker det logisk at det skal egentlig være gnist tilstede når coilen har +12V?

Problemet gjelder på begge sylinder-rekker, det er det som gjør det litt merkelig at begge coiler kan være ødelagt?

Eller skal coilene ha noe høyere spenning på "polene" for å lage gnist?

Jeg har absolutt ikke noe som helst peiling på E32 fra før, så er utrolig takknemlig for all hjelp:)

Mvh Arild

Skrevet

mangler den triggersignal/veivakselsignal så får den ikke gnist, selv om coil har 12v så vet den jo ikke når den skal gnistre...

Skrevet

Takk for raskt svar:)

Jeg har lest at jeg kan måle (ohm'e) om viklingene i sensoren er hel, men jeg vet ikke hvilke verdier som er ok og ikke?

• 3 weeks later...
Skrevet

Har ikke hatt tid til å sjekke sensorer, men har lest noe om at hjernen skal jorde det ene punktet på coilen for at den skal lage gnist?

noen som vet om den kabelen mellom hjerne og coil går gjennom tenningslåsen/evt under rattet? (mulig det er er ene hjernen sitter?)

Og bruker disse kablene å være koblet gjennom en startsperreboks, for å hindre gnist? (virker ganske logisk for meg)

Mvh Arild

Skrevet

Takk for svar! vet du itillegg hvor disse er fysisk plassert?

Tidligere spørsmål:

Har lest noe om at hjernen skal jorde det ene punktet på coilen for at den skal lage gnist?

Noen som vet om den kabelen mellom hjerne og coil går gjennom tenningslåsen/evt under rattet? (mulig det er i området der ene hjernen sitter?)

Og bruker disse kablene å være koblet gjennom en startsperreboks, for å hindre gnist? (virker ganske logisk for meg)

Noen som vet?

Mvh Arild

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...