02dag Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Er på tur i frankrike og sakte men sikkert så har jeg fått en vibrasjon i bilen. Er usikker på hvor den kommer fra, men det er slik at når jeg ligger i 150 på cruise control og kjører over en bakketopp så har jeg følelsen av at det forsvinner akkurat på toppen for så å begynne igjen i nedoverbakken. Dette tyder på at det ligger i bakakselen, men hvis jeg slakker av til ca 100, så virker det som det kommer i framakselen. En veldig svak vibrering i rattet oppstår da sammen med en ordentlig vibrasjon i hele bilen som kan sammenlignes med følelsen av at et hjul er urundt. I tillegg kan jeg si at jeg sparket ordentlig i fremdekkene i dag og på det venstre sier det et lite klunk hver gang. Det er forenlig med at hver morgen når jeg rygger ut på veien så sier det klunk når fremhjulene går over asfaltkanten. Tenker da på endeledd eller noe lignende, men om dette har noe med den generelle vibrasjonen å gjøre eller om det er to separate ting er ikke godt å si. Noen som har erfaring med denne type vibrasjon på denne typen bil? Er det noen foringer som bør byttes uten spørsmål. Bilen har gått 150000 og det er siste sesong for runflatdekkene som har sittet på siden den var ny. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta Link to comment Share on other sites More sharing options...
badsha Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 På min var det kasterstagene fremme som var slitte, Link to comment Share on other sites More sharing options...
02dag Posted July 22, 2013 Author Share Posted July 22, 2013 Kasterstagene er de hjelpestagene til stabstaget, ikke sant? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta Link to comment Share on other sites More sharing options...
02dag Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 Mye har skjedd siden jeg hadde problemene i sommer. På vei hjem fra frankrike så punkterte jeg. Det skyldtes at bakhjulene som var fine før jeg dro ikke tålte 7000km Så nå er bakhjulene skiftet og balansert Senere så var jo bakbremsene klar for utskiftning, men dette visste jeg. Dermed skiftet jeg skiver, klosser og håndbremsesko når jeg endelig kom hjem igjen fra ferie. I tillegg begynte støtdemperne å bli slitte, veldig slitte, slik at når jeg kjørte på norske veier så danset nesa på bilen fra side til side omtrent som ei ku med kugalskap. Dermed var det altså klart for en større jobb. Jeg bestilte meg nye bilstein b6, nye casterstag, nye bærearmer og nye endeledd. Når jeg skiftet disse så jeg at det var like greit å skifte bremseskiver og dermed klosser fremme også. Sjekk hvordan skivene så ut. Dette må jo være kilde til vibrasjoner: Men med alt dette gjort så er vibrasjonen fortsatt der. Så jeg begynner å lure på hva det kan være for noe. Kan fortsatt ikke klare å finne ut av om det kommer forfra eller bakfra. Nå er det også en liten vibrasjon i rattet, men jeg antar at dette kan være at med alt foran nytt og mye stivere, så merker jeg ting på en annen måte. En ting jeg la merke til når jeg skiftet bremseskiver, var at jeg hadde et lite punkt på høyre hjullager som kjentes ut som en slitasje når jeg snurret rundt navet. Kan det være dette som forplanter seg gjennom hele bilen? Må jeg ha ny forstillingskontroll hvis jeg skifter dette? Jeg kan også nevne at jeg ikke har prøvd med noen andre hjul foran. Skal da prøve å sette de nye bakhjulene foran og noen vinterdekk bak, men har liten tro på at det er dette, siden det kom sakte men sikkert. Kan jo selvfølgelig være dekkene, de begynner jo å bli gamle? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Azeton Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Hjullagre kanskje? sjekk om de er rette Link to comment Share on other sites More sharing options...
HMW Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Vibrasjon i mellomaksling, oppheng til denne, hardykobling, drivakslinger. Mest sannsynlig finner du det i hjula. Det skal veldig lite til her for at du merker vibrasjon. Utseende på skiver.. såpass nærme senter skal det en del til før du får vibrasjon, en annen ting er at dette er likt rundt hele skiva og skaper derfor mest sannsynlig ikke ubalanse. At det ser helt jævlig ut er noe annet I forhold til slitasje på bakhjula dine, ta firehjulskontroll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
glue Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 slitte dekk kan skape vibrasjoner, kan få høydekast/utbulinger som ikke er synlig før man oppnår fart på hjulene Link to comment Share on other sites More sharing options...
02dag Posted September 16, 2013 Author Share Posted September 16, 2013 Jeg kommer til å bytte hjullageret på høyre side, ganske snart, må bare komme meg litt etter de 15 laknene jeg har punget for deler så langt. Byttet bakhjulene til foran, men fortsatt vibrasjon. Det som bekymrer meg litt nå i tillegg til den vibrasjonen som jeg er sikker på at jeg skal klare å finne, er at jeg har skiftet begge endeleddene. Når jeg nå svinger rattet fort fra side til side så hører jeg fortsatt en klunkelyd . Lurer på om jeg ikke har fått den fryktede tannstang-feilen. Har hatt lyder fra rattet som forsvant etter at jeg byttet servostyringsolje. Men en annen ting som skremmer meg enda mer er at svingradiusen er blitt mye bedre. så mye bedre at hjulene nesten låser seg når jeg har fullt rattutslag. Begynner å lure litt her nå altså. Jeg byttet jo bare endeleddene........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
HMW Posted September 16, 2013 Share Posted September 16, 2013 Høres ut som om noen burde se over jobben du har gjort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
02dag Posted September 17, 2013 Author Share Posted September 17, 2013 Jeg har hatt den på firehjulskontroll i dag og svingradiusen er nå tilbake til normal igjen. Antar at jeg justerte den med litt for mye negativ spissing på øyemålet. Jeg har ellers sett over alle muttere og alt sitter som det skal. Lyden i tannstanga har blitt bedre, men er der fortsatt. Dette er ikke noe annet enn kaputt tannstang. Nyoverhalt tannstang er bestilt på ebay.de for 319 Euro. For å motvirke vibrasjonen så blir det nye hjullager som neste forsøk. Tror jeg bytter begge samtidig. Noen som vet om man må ha ny firehjulskontroll etter bytte av disse? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HMW Posted September 17, 2013 Share Posted September 17, 2013 Du skal ikke trenge kontroll etter bytte av hjullager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M3 Lørenskog Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Hvordan ble det etter at du byttet tannstang ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now