chimei Posted July 30, 2013 Share Posted July 30, 2013 har tenkt og stroke en m50b25 til 3 liter, dette gjøres som jeg har forstått med å bruke veiv og råder fra m54, samt skal borre opp blokkta til 87 mm for de siste 200cc. skal ha dette til en komp på 8-9 for og turbomate, så spørsmålet er. det blir riktig å ha veiv fra m54, råder fra m54 (135mm) og bestille stempel som orignalt er til m50b25 for 8.5 i komp, bare med 87mm i diameter istedet for 84.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steven Posted August 6, 2013 Share Posted August 6, 2013 Du må bestille stempler til M54B30 motoren da disse har en helt annen komphøyde enn M50B25 stemplene(høyere). Det er pga slaglengden bestemmes av veiven og stempelet må justeres etter dette. Rådene ville jeg tatt fra M50B25 da disse har samme lengde(135mm) men er mye grovere og tåler mer enn både M52 og M54 rådene. Neste steg blir vel smidde H-profil råder. Noe jeg ville kjørt på om du skal ha deg smidde stempler. Da har du jo full pakke sammen med ARP på veiv, råder og topp. Ville ikke ha borra blokka noe mer enn 86.5mm. Dette er maks anbefalt på disse motorene for å ha nok styrke mellom sylinderveggene slik at det ikke sprekker. Spesielt ved overlading Kompresjonshøyde på de ulike stemplene: S50B30 - 85.5mm stroke, S50B32 - 91mm! also mention: US M3 engine - S52B30 and S52B32.S50 is euro M3 engine and it is completely different! you should have started this thread with explanation of which crank you are going to use, cause euro 3.2 M3 crank (S50) has 91mm stroke, US 3.2 M3 crank (S52) - 89.6, same then M54B30. M3 3.0 liter crank both US and euro are 85.5mm stroke. Here the little table of M50 family engine parameters, I hope this helps: M50B25 non-vanos engine: Bore - 84mm Stroke - 75mm Rod - 135mm Piston compression height - 38.2mm M50B25TU vanos engine: Bore - 84mm Stroke - 75mm Rod - 140mm Piston compression height - 32.55mm M52B25 - same then B25TU, but euros uses alloy block M52B28 Bore - 84mm Stroke - 84mm(forged crank) Rod - 135mm (forged) Piston comp.height - 31.82mm M54B30 all engines are bi-vanos Bore - 84mm Stroke - 89.6mm(forged) Rod - 135mm Piston comp. height - 28.32mm S50B30 Bore - 86mm Stroke - 85.8mm piston compression height - 31.6 S50B32 Bore - 86.4 Stroke - 91mm Piston comp. height - 31mm S52B30 Bore - 86mm Stroke - ? Piston compression height - 32.8mm S52B32 Bore - 86.4mm Stroke - 89.6mm Piston comp height - 31mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now