Gå til innhold

Hjelp ang. Sveiseapparat

b3ntsen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, nå har jeg begynt med e30 prosjektet mitt. Viste seg at det gjemte seg litt rust her og der. Tenkte for en gangs skyld at jeg skal prøve meg på og fikse dette selv nå. For og slippe kostnaden med og sette det bort til fagfolk. Da dette blir et dyrt nok prosjekt i utgangspunktet.

Jeg trenger da altså et sveiseapparat for karosseri arbeid. Om noen har et forslag til noe brukande vil jeg gjerne høre deres innspill.

Leste litt at MIG på rundt 160A var egnet til dette. Men har aldri sveiset selv så kjenner ikke til hvike merke som er brukbare.

På forhånd takk, Magnus..

Sent from my HTC One using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle merker er brukbare. Resultatet på sveisen er avhengig av hvor flink du er (øvelse trengs før du begynner. Jeg ville sagt minimum 20timer.)

Dekkgass er et must for best resultat.

Tynnest mulig tråd er å foretrekke på karosseri. Kompakttråd i karosseri. flux-tråd dersom det er mer bærende struktur som bærearmer, travers etc.

Husk punkt/stegsveising og ta gode pauser så ikke platen slår seg pga varmen.

Jeg ville foretrukket å brukt mer enn 10 000kr på et apparat dersom resultatet er viktig, og du ønsker å lære deg å sveise ordentlig.

Dersom ting bare skal holde sammen, og resultatet ikke er så viktig, kan du gå for et billigere et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et gammelt apparat i garasjen, prøvde det men fytti å vanskelig og få en fin skjøt med dette. Har sett masse på youtube, ser jo ikke så vanskelig ut, men ikke så lett når en skal prøve selv. Prøvde å skjære hull i plata og sveise den med punkt til punkt men ble nesten bra, foruten et lite hull...

Sent from my HTC One using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk også bakgassen til å kjøle sveisen etter du har avsluttet sveisen.

Sveising (og pen sveising) er skikkelig håntverk/kunst og noe som tar flere tusen timer å lære ordentlig. Det krever full konsentrasjon, og mange (til tross for fagbrev) blir aldri "ordentlige" sveisere..

Andre derimot- klarer ting som dette:

DSC03543.JPG

Uten at det er den fineste sveisen jeg har sett..

flux-core-bad-plate-weld.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.jula.no/mig-sveiseapparat-origomag-c141-210045

kjør på med 0.6 tråd og mison 18 gass.

så øver du deg.

jeg begynte på eksosanlegg, så gikk eg over til å sveise der som ikke syntes, feks bunn i bil og slike skjulte steder, så ble det synlige deler etter flere år :)

Har du noe erfaring med akkurat dette apparatet? Mulig å sveise en brakett på 5x3mm med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et slik esab c141 og 0.6mm tråd og en litersflaske med argon/co2 mix. Klarer enda ikke stille inn apparatet rett, men fikk sveist meg noe "kunst"..

x90p32mjokptgneryzt2.jpg

Men jeg skulle hatt mer metall og gass, hvor kjøper folk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de stengene i massivt stål eller hule i "kunstverket" ditt? Får du god innbrenning i de (om de er massive)? Har lurt litt på dette apparatet sjøl.

Biltema har tynne stålplater, gass får du hos din nærmeste gass forhandler. For meg blir det Tools og da må man ha leieavtale på gassflaska, så om du ikke skal sveise mye holder det kansje med slike engangsflasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stengene er massivt stål. Dette er første gang jeg tar i et sveiseapparat, og har ikke fått dreisen på innstillingene enda. Jeg får ikke fine lange sveiser enda, det spruter mye, men stengene sitter bedre enn jeg hadde trodd. Nesten alle sveisene jeg har lagt på den platen brenner igjennom, og jeg har enda ikke vært oppå den sterkeste strømstyrken. Så amatør som jeg er, så vil jeg si at det er et bra apparat, spesielt til den prisen. Vurderte å kjøpe telmig 195/2, men fant ut at jeg skulle prøve esab, siden det var så mye billigere.

Jommen hadde ikke biltema plater, det har jeg ikke funnet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ha det du skal sveise helt rent for å få det bra.

Høres ut som du kanskje har litt mye trådmating siden det spruter mye?

En enkel måte å stille inn apparatet kjapt på er følgende:

Sett strømmen der du tror det er passe. Så setter du sveisepistolen ned på emnet og holder knappen inne samtidig som du vrir opp og ned på trådmatingen.

Når du finner riktig område vil du både høre det på lyden og se det på sveisen.

Dette har virket bra for meg hvertfall. Jeg bruker et Migatronic Rallyapparat med 5L M18 kjøpeflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring på sveiseapparat er at Kemppi leverer de beste mig apparatene.

På Tig er de Lincoln som gjelder. Slike billigapparater som jula og biltema selger er håpløse.

Alle sveiserene på jobb mener det samme, at Kemppi har de beste MIG apparatene. Og ESAB leverer den beste tråden. På et fabrikkbesøk hos Kemppi i Finland, kom det frem at Kemppi selv bruker ESAB tråd. På spørsmål om hvorfor, var svaret "Fordi det er den beste". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...