laland10 Skrevet August 29, 2013 Skrevet August 29, 2013 Ohoi Jeg begynte på jobben med å bytte knirkeforinger idag. Har kjøpt meg originalverktøy til å få de av og all ting så var med godt mot når jeg begynte. Jeg møtte ganske uventet på ett problem jeg ikke hadde forutsett. Det var jo spinn umulig å få av intergral-leddet!!! Jeg har fjernet den lange bolten som går gjennom knirkeforingen, men den andre korte bolten som holder integralleddet har hengt seg fast eller noe... Den kom ut ett stykke helt greit, men når jeg vrir på den nå så henger den fast i gummien i foringen og jeg drar med meg hele foringen rundt når jeg skrur. Jeg kan få den litt ut av gangen med å dra til alt jeg makter og kan, men det er akkurat som gummien trekker den tilbake igjen. Er det noe spesielt med denne bolten som jeg burde ha gjort eller har jeg bare vært uheldig. Legger ved ett bilde som viser hvor langt ute den er. Gummien rundt bolten begynner også å gå i oppløsning så regner med jeg må ha nytt intergralledd... Bilen er forøvrig en E-39 523i -97 Sedan
D.Toft Skrevet August 29, 2013 Skrevet August 29, 2013 jekk hele bærearmen litt oppover, alt vrir seg nå, og sitter derfor mer fast.
laland10 Skrevet August 29, 2013 Forfatter Skrevet August 29, 2013 Har forsøkt det. integralleddet sitter ikke fast på noe annet enn den bolten så uansett hva jeg gjør med bærearm så har det ingen effekt. Bolten glir lett rundt , men kun veldig lite av gangen. Når jeg prøver å skru den ut så "følger" gummien rundt med.
laland10 Skrevet August 29, 2013 Forfatter Skrevet August 29, 2013 Har brukt WD-40 og "rustfjerner" på alt sammen også.
Stianvi Skrevet August 30, 2013 Skrevet August 30, 2013 Må bare jobbe den ut. Sitter i rust og møkk. Men du må bytte den foringa for den er rimelig gåen. Anbefaler ny bolt og;-)
laland10 Skrevet September 2, 2013 Forfatter Skrevet September 2, 2013 Skal fortsette idag... Ser ikke fram til det, men nye ledd og bolter er på vei i posten så satser det blir litt mer "planke" å få det på plass igjen Takk for innspill, trodde ett øyeblikk jeg hadde dritt på draget og gjort noe feil.
laland10 Skrevet September 4, 2013 Forfatter Skrevet September 4, 2013 Da var jeg kommet litt lenger. Fått av Integral-leddet. Det satt noe så inni hampen fast da bolten hadde kilt seg i foringen og jeg måtte skru ut med gummien (den gummien er noe kraftige greier). Brukte noen timer på å lirke, skrape, dra og hale for å få den ut. Fikk bytta ut knirkeforing Jeg er ihvertfall sjeleglad jeg brukte ca 1200,- spenn på detta verktøyet! Ut og inn med knirkeforing tok 20min. Nå har jeg brukt ganske mye mer tid på denne fixen, men det er pga det vriene integral-leddet. Mitt tips til andre som skal bytte knirkeforinger; Kjøp integralledd med og bolt (liten) i samme slengen! Nå har jeg vært 4 dager ekstra uten bil pga jeg må vente på deler.
laland10 Skrevet September 4, 2013 Forfatter Skrevet September 4, 2013 Delene kommer forresten i morgen og så har jeg andre siden igjen også .... Buss sucks!!
laland10 Skrevet September 4, 2013 Forfatter Skrevet September 4, 2013 Hvor kjøpte du verktøyet? Ebay.de Kom på 950,- +350,- i moms og toll Er jo svinedyrt verktøy, men så holder det også til mer enn en reperasjon. Der hvor mutteren sviver er det kulelager så det er bare å vri til uten noe særlig motstand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå