Gå til innhold

Tips til trimming av 525 Tds e34


Spankus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, driver med en 525 tds om dagen jeg skal få mere futt ut av.

Er en vanelig m51d25 som skal shines opp og bli gått over.

Alt av pakninger skal byttes og alt av klaringer blir sjekket.

Blir også montert mye nytt av service/slitedeler.

Diesel system:

Diesel pumpa blir skiftet fra Bosch VP37 til

mekanisk pumpe fra 2,4 td med 12mm element fra 5,9 cummins.

Kan levere opp til 166cm.

Dyser blir sjekket.

Kjøling:

På bilen er det allerede montert større intercooler 500x230x76mm.

Med 2,5" inn og ut. (Vurderer å få sveiset plenum innsug for å sleppe den strupingen den

kommer til å få, er bare 2" inn på innsug)

Blir montert større oljekjøler, blir antagelivis og presse på koblinger på orginal slanger og skjøte de i grovere dim. (Har tilgang til slangepresse og utstyr, er anleggsmekaniker).

Viskose vifta blir byttet ut med en stor elektrisk som skal suge.

(Både thermostat styrt og koblet direkte i tilfelle den må stå på ved hardkjør.)

Eksosanlegget er 3" rett ut uten hinder og varmesamlere :lol:

Egr er allerede blokkert.

Toppen vurderer jeg å sende til porting evt match porting i forhold til grenrør.

(kommer tilbake til grenrør senere.)

Veivhusventilasjon blir sendt rett ut i friluft.

Så kommer vi til biten der jeg trenger noen tips:

Har enkelmasse svinghjul som gjør att jeg har ett greit utvalg i clutcher,

228mm. Samme som 525i bensin.

Noen som har erfaringer med clutcher som fort må tåle 600-700nm?

(Bare for å være sikker).

Turbo:

Ser for meg en turbo med intrigert wastegate, som skal være beregnet for diesel.

t3/t4 flens beregnet for 300-350 max effekt, og må tåle oppmot 2 bar.

Noen som har erfaringer med turbo som passer bra til beskrivelsen?

Grenrøret blir selv sveiset etter ossen turbo det blir.

Blir innsveiset avstivere, vil helst ha turboen så langt frem som mulig.

Åpent luftfilter såklart.

Lagde tråden fordi det sikkert er flere enn meg som er intrissert i og trimme disse motorene.

Dette blir ett prosjekt for å lære og feile.

Noe effekt må det nok gå ann å få ut :twisted:

Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med det samme selv, sånn i det små, så her blir det å følge med! :)

Vil ha overliggende turbo etterhvert, og kanskje en litt større turbo som går til dagsbruk.

Noen som har tips? :)

Hørt att grenrør fra 524td passer, og turbon kommer opp?

Det grenrøret går ann å bruke ja, da får du turboen opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg byttet hele registeret på TDS´n min (begge kjedene, alle sleidene og tannhjulene) Dieselpumpa var en kvart omdreining feil å jeg hadde jo ingen anelse om hvordan jeg skulle justere den så den jobben fikk et verksted. Fikk beskjed om at den jobben ville ta 15-16 timer!?! Men bilen min ble utsatt å utsatt pga stor pågang på verkstedet så jeg fikk det for halv pris som endte på 9.500,- 

 

Poenget mitt er, vis jeg skal sette på en annen dieselpumpe eller få bygget om den jeg har så må jeg få den justert igjenn etter montering?:S Isåfall så ødelegger det budsjettet og drømmen om å oppnå 300hk da det blir uaktuelt å må ut med 10-15.000 eller mer bare for å få justert dieselpumpa igjenn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...