Gå til innhold

6stk blendeplugger (33mm) til BMW dieselmotorer. (innsug)


bearperformance
 Share

Anbefalte innlegg

6stk blendeplugger (33mm) til BMW dieselmotorer. For og blende igjen der swirl flapsa sitter. Har også to glødeplugger(NYE) liggende.

450,- eller bud. (koster 594,- på GS)

ta2sjmus7wwu2ahflzoi.jpg

Blendelokka passer følgene modeller: (husk å måle dia, da denne kan være 22mm)

E87 5 dørs 118d

E87 5 dørs 120d

E90 sedan 318d

E91 touring 318d

E46 sedan 318dM47

E46 touring 318dM47

E46 sedan 318dM47N

E46 touring 318dM47N

E46 compact 318td

E46 cabriolet 320Cd

E46 coupe 320Cd

E90 sedan 320d

E91 touring 320d

E46 sedan 320dM47

E46 touring 320dM47

E46 sedan 320dM47N

E46 touring 320dM47N

E46 compact 320td

E93 cabriolet 325d

E92 coupe 325d

E90N sedan 325d

E90 sedan 325d

E91N touring 325d

E91 touring 325d

E46 cabriolet 330Cd

E46 coupe 330Cd

E93 cabriolet 330d

E92 coupe 330d

E90 sedan 330d

E91 touring 330d

E46 sedan 330dM57

E46 touring 330dM57

E46 sedan 330dM57N

E46 touring 330dM57N

E92 coupe 330xd

E90 sedan 330xd

E91 touring 330xd

E46 sedan 330xdM57

E46 touring 330xdM57

E46 sedan 330xdM57N

E46 touring 330xdM57N

E92N coupe 335d

E92 coupe 335d

E90N sedan 335d

E90 sedan 335d

E91N touring 335d

E91 touring 335d

E60 sedan 520d

E39 sedan 520d

E61 touring 520d

E39 touring 520d

E60N sedan 520d M47N2

E61N touring 520d M47N2

E60N sedan 525d

E60 sedan 525d

E39 sedan 525d

E61N touring 525d

E61 touring 525d

E39 touring 525d

E60N sedan 525xd

E61N touring 525xd

E60N sedan 530d

E60 sedan 530d

E39 sedan 530d

E61N touring 530d

E39 touring 530d

E61 touring 530d M57N

E60 sedan 530d M57N2

E61 touring 530d M57N2

E60N sedan 530xd

E60 sedan 530xd

E61N touring 530xd

E61 touring 530xd

E60N sedan 535d

E60 sedan 535d

E61N touring 535d

E61 touring 535d

E64N cabriolet 635d

E63N coupe 635d

E38 sedan 730d

E65 sedan 730d M57N

E65 sedan 730d M57N2

E66 sedan 730Ld

E83N SUV X3 2.0d

E83 SUV X3 2.0d

E83N SUV X3 3.0d

E83 SUV X3 3.0d M57N

E83 SUV X3 3.0d M57N2

E83N SUV X3 3.0sd

E70 SUV X5 3.0d

E53 SUV X5 3.0dM57

E53 SUV X5 3.0dM57N

E70 SUV X5 3.0sd

E71 SAC X6 30dX

E71 SAC X6 35dX

Glødeplugga passer følgene modeller:

E46 sedan 318dM47

E46 touring 318dM47

E46 sedan 320dM47

E46 touring 320dM47

E46 sedan 330dM57

E46 touring 330dM57

E46 sedan 330xdM57

E46 touring 330xdM57

E39 sedan 520d

E39 touring 520d

E39 sedan 525d

E39 touring 525d

E39 sedan 530d

E39 touring 530d

E38 sedan 730d

E53 SUV X5 3.0dM57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kopiert fra dieseltråden her inne:

Swirl Flaps

Det er mange spørsmål som omhandler «swirl flaps» om dagen, og selv om vi har diskutert dette flere ganger i tråden, og på forumet, skal jeg nå sørge for å få litt info der den burde være, på første side.

Swirl flaps, hva er det? Alle motorer i m47 og m57 har et spesielt design på innsugsmanifolden. Dere vet jo at disse motorene har 4 ventiler per sylinder, og dermed 2 innsugskanaler per sylinder. Men disse er delt, hvor en går rett inn i sida på toppen på tradisjonelt vis, og en går ned gjennom toppdekselet. Hvorfor har man gjort det slik? For å forstå dette bør man skjønne hva «VE – Volumetric efficiency» er, eller «fyllingsgrad» på norsk. Det er også lurt å lese litt om hvilken effekt «swirl» i forbrenningskammeret har på forbrenningen. En innsugsport skal ikke være for trang, ei heller for vid. Fordi mengden luft som går inn i sylinderen (VE) i stor grad avhenger av hastigheten på lufta på veg inn. For å øke hastigheten, kan man gjøre hullet trangere (som å holde foran deler av åpningen på hageslangen). Dette vil da gjøre at lufta selv drar meg seg mer luft inn og fyller sylinderen bedre. Men det vil også gjøre at det kreves mer energi for å få lufta inn, og i så måte vil du til slutt minske effektiviteten (ta i og hold drøyt hardt over åpningen i slangen), og den totale mengden luft inn minsker.

Når man trimmer «porter» man ofte et topplokk, ved å utvide innsugskanalene. Hva skjer da? Jo, på høyt turtall, utenfor motoren tiltenkte arbeidsområde vil man få bedre fyllingsgrad = mer effekt. Men på lavt turtall vil man nå få lavere fyllingsgrad, og dermed miste effekt (den blir latere på lave turtall). Ingeniørene som har bygd motoren har ikke gjort noe galt når de gav den trangere innsugskanaler enn noen vil ha, de har rett og slett bygd motoren med andre inngangsverdier enn de som velger å trimme har.

SÅ, hva gjør swirl flapsene da??? Ja jeg kommer til poenget nå. I det ene settet med innsugskanaler (det nedre), har man installert spjeld (swirl flaps) for å stenge av denne. Da halverer man egentlig arealet på innsuget (totalt sett) per sylinder. Dette gjør at all lufta må gå gjennom den andre kanalen/porten, og den vil da få vesentlig mye høyere hastighet på veg inn i sylinderen, og dermed som vi har lært nå, kunne gi bedre VE på lave turtall og lav belastning. Det fører også til bedre swirl inne i forbrennignskammere pga utformingen på den øvre kanalen/porten.

Da er det jo passe dumt å fjerne dem? Nei. Fordi i arbeidsområdet hvor swirlflaps stenges (lavt turtall, lav belastning) går motoren allerede veldig magert (ikke farlig som på en bensin), man ønsker bare å bedre VE for å kunne gjøre det enda bedre på syklustesten. Disse flapsene har ingenting med effekt å gjøren, de har en ren avgass misjon, og ikke noe annet. Punktum. Dette er ikke bare mine ville ideer, det står klart beskrevet i diagnoseprogrammet til BMW, og det står også klart beskrevet i BMWs tekniske dokumenter fra lanseringen av m57.

Jeg kan da også benytte anledning til å påpeke at swirl flaps sin funksjon ikke er å endre lengden på innsuget som et visst firma påstod, men å endre arealet (tversnitt) av innsuget (som tidligere nevnt). Egentlig en genial innretning hadde det ikke vært for at de kan løsne, suges inn i motor med totalhavari som resultat.

Hva gjør man så med dem? Jo, demonter innsug, demonter spjeld, installer blindeplater, og sov godt om natta.

Og for å svare på noen spørmål jeg får vel ofte om dagen;

Selger vi slike blindeplater? Ja. Med og uten pakningssett til manifold.

Har dere på lager? Ja, stort sett alltid.

Pris? Send en forespørsel. Det skal godt gjøres å være rimeligere enn ebay ol, men vi prøver.

Vi har også EGR erstattere, så her kan du få en fin kombo og få stell på innsuget.

Har n47/57 disse ? Ja, men her er det et helt annet innsug og design. Vi har ikke lagd erstattere til disse enda, fordi jeg ikke har fått forska nok på disse innsuga. Videre har jeg aldri hørt om swirl flaps havari på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...