bearperformance Skrevet September 19, 2013 Share Skrevet September 19, 2013 6stk blendeplugger (33mm) til BMW dieselmotorer. For og blende igjen der swirl flapsa sitter. Har også to glødeplugger(NYE) liggende. 450,- eller bud. (koster 594,- på GS) Blendelokka passer følgene modeller: (husk å måle dia, da denne kan være 22mm) E87 5 dørs 118d E87 5 dørs 120d E90 sedan 318d E91 touring 318d E46 sedan 318dM47 E46 touring 318dM47 E46 sedan 318dM47N E46 touring 318dM47N E46 compact 318td E46 cabriolet 320Cd E46 coupe 320Cd E90 sedan 320d E91 touring 320d E46 sedan 320dM47 E46 touring 320dM47 E46 sedan 320dM47N E46 touring 320dM47N E46 compact 320td E93 cabriolet 325d E92 coupe 325d E90N sedan 325d E90 sedan 325d E91N touring 325d E91 touring 325d E46 cabriolet 330Cd E46 coupe 330Cd E93 cabriolet 330d E92 coupe 330d E90 sedan 330d E91 touring 330d E46 sedan 330dM57 E46 touring 330dM57 E46 sedan 330dM57N E46 touring 330dM57N E92 coupe 330xd E90 sedan 330xd E91 touring 330xd E46 sedan 330xdM57 E46 touring 330xdM57 E46 sedan 330xdM57N E46 touring 330xdM57N E92N coupe 335d E92 coupe 335d E90N sedan 335d E90 sedan 335d E91N touring 335d E91 touring 335d E60 sedan 520d E39 sedan 520d E61 touring 520d E39 touring 520d E60N sedan 520d M47N2 E61N touring 520d M47N2 E60N sedan 525d E60 sedan 525d E39 sedan 525d E61N touring 525d E61 touring 525d E39 touring 525d E60N sedan 525xd E61N touring 525xd E60N sedan 530d E60 sedan 530d E39 sedan 530d E61N touring 530d E39 touring 530d E61 touring 530d M57N E60 sedan 530d M57N2 E61 touring 530d M57N2 E60N sedan 530xd E60 sedan 530xd E61N touring 530xd E61 touring 530xd E60N sedan 535d E60 sedan 535d E61N touring 535d E61 touring 535d E64N cabriolet 635d E63N coupe 635d E38 sedan 730d E65 sedan 730d M57N E65 sedan 730d M57N2 E66 sedan 730Ld E83N SUV X3 2.0d E83 SUV X3 2.0d E83N SUV X3 3.0d E83 SUV X3 3.0d M57N E83 SUV X3 3.0d M57N2 E83N SUV X3 3.0sd E70 SUV X5 3.0d E53 SUV X5 3.0dM57 E53 SUV X5 3.0dM57N E70 SUV X5 3.0sd E71 SAC X6 30dX E71 SAC X6 35dX Glødeplugga passer følgene modeller: E46 sedan 318dM47 E46 touring 318dM47 E46 sedan 320dM47 E46 touring 320dM47 E46 sedan 330dM57 E46 touring 330dM57 E46 sedan 330xdM57 E46 touring 330xdM57 E39 sedan 520d E39 touring 520d E39 sedan 525d E39 touring 525d E39 sedan 530d E39 touring 530d E38 sedan 730d E53 SUV X5 3.0dM57 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dinge Skrevet September 19, 2013 Share Skrevet September 19, 2013 Og swirl flapsa er? Fordelene med disse er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bearperformance Skrevet September 19, 2013 Forfatter Share Skrevet September 19, 2013 kopiert fra dieseltråden her inne: Swirl Flaps Det er mange spørsmål som omhandler «swirl flaps» om dagen, og selv om vi har diskutert dette flere ganger i tråden, og på forumet, skal jeg nå sørge for å få litt info der den burde være, på første side. Swirl flaps, hva er det? Alle motorer i m47 og m57 har et spesielt design på innsugsmanifolden. Dere vet jo at disse motorene har 4 ventiler per sylinder, og dermed 2 innsugskanaler per sylinder. Men disse er delt, hvor en går rett inn i sida på toppen på tradisjonelt vis, og en går ned gjennom toppdekselet. Hvorfor har man gjort det slik? For å forstå dette bør man skjønne hva «VE – Volumetric efficiency» er, eller «fyllingsgrad» på norsk. Det er også lurt å lese litt om hvilken effekt «swirl» i forbrenningskammeret har på forbrenningen. En innsugsport skal ikke være for trang, ei heller for vid. Fordi mengden luft som går inn i sylinderen (VE) i stor grad avhenger av hastigheten på lufta på veg inn. For å øke hastigheten, kan man gjøre hullet trangere (som å holde foran deler av åpningen på hageslangen). Dette vil da gjøre at lufta selv drar meg seg mer luft inn og fyller sylinderen bedre. Men det vil også gjøre at det kreves mer energi for å få lufta inn, og i så måte vil du til slutt minske effektiviteten (ta i og hold drøyt hardt over åpningen i slangen), og den totale mengden luft inn minsker. Når man trimmer «porter» man ofte et topplokk, ved å utvide innsugskanalene. Hva skjer da? Jo, på høyt turtall, utenfor motoren tiltenkte arbeidsområde vil man få bedre fyllingsgrad = mer effekt. Men på lavt turtall vil man nå få lavere fyllingsgrad, og dermed miste effekt (den blir latere på lave turtall). Ingeniørene som har bygd motoren har ikke gjort noe galt når de gav den trangere innsugskanaler enn noen vil ha, de har rett og slett bygd motoren med andre inngangsverdier enn de som velger å trimme har. SÅ, hva gjør swirl flapsene da??? Ja jeg kommer til poenget nå. I det ene settet med innsugskanaler (det nedre), har man installert spjeld (swirl flaps) for å stenge av denne. Da halverer man egentlig arealet på innsuget (totalt sett) per sylinder. Dette gjør at all lufta må gå gjennom den andre kanalen/porten, og den vil da få vesentlig mye høyere hastighet på veg inn i sylinderen, og dermed som vi har lært nå, kunne gi bedre VE på lave turtall og lav belastning. Det fører også til bedre swirl inne i forbrennignskammere pga utformingen på den øvre kanalen/porten. Da er det jo passe dumt å fjerne dem? Nei. Fordi i arbeidsområdet hvor swirlflaps stenges (lavt turtall, lav belastning) går motoren allerede veldig magert (ikke farlig som på en bensin), man ønsker bare å bedre VE for å kunne gjøre det enda bedre på syklustesten. Disse flapsene har ingenting med effekt å gjøren, de har en ren avgass misjon, og ikke noe annet. Punktum. Dette er ikke bare mine ville ideer, det står klart beskrevet i diagnoseprogrammet til BMW, og det står også klart beskrevet i BMWs tekniske dokumenter fra lanseringen av m57. Jeg kan da også benytte anledning til å påpeke at swirl flaps sin funksjon ikke er å endre lengden på innsuget som et visst firma påstod, men å endre arealet (tversnitt) av innsuget (som tidligere nevnt). Egentlig en genial innretning hadde det ikke vært for at de kan løsne, suges inn i motor med totalhavari som resultat. Hva gjør man så med dem? Jo, demonter innsug, demonter spjeld, installer blindeplater, og sov godt om natta. Og for å svare på noen spørmål jeg får vel ofte om dagen; Selger vi slike blindeplater? Ja. Med og uten pakningssett til manifold. Har dere på lager? Ja, stort sett alltid. Pris? Send en forespørsel. Det skal godt gjøres å være rimeligere enn ebay ol, men vi prøver. Vi har også EGR erstattere, så her kan du få en fin kombo og få stell på innsuget. Har n47/57 disse ? Ja, men her er det et helt annet innsug og design. Vi har ikke lagd erstattere til disse enda, fordi jeg ikke har fått forska nok på disse innsuga. Videre har jeg aldri hørt om swirl flaps havari på disse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bearperformance Skrevet September 19, 2013 Forfatter Share Skrevet September 19, 2013 Plugga er solgt!Bare to stk glødeplugger igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bearperformance Skrevet Oktober 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2013 Plugga fortsatt til salgs, da kjøper ikke gir lyd fra seg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bearperformance Skrevet Oktober 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2013 Ingen som skal fjerne "swirlflaps" som trenger plugger? Pris kan diskuteres. Ligger pakket og klart til å sendes.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martiko Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Er jo en vakumventil på swirlflaps staget.skal denne også fjernes.? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bearperformance Skrevet November 13, 2013 Forfatter Share Skrevet November 13, 2013 Er jo en vakumventil på swirlflaps staget.skal denne også fjernes.? Jeg har fjernet og blendet igjen denne også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martiko Skrevet November 13, 2013 Share Skrevet November 13, 2013 Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bearperformance Skrevet November 22, 2013 Forfatter Share Skrevet November 22, 2013 Plugga ligger her fortsatt, hvis noen trenger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bearperformance Skrevet Desember 23, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2013 opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bearperformance Skrevet Januar 2, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 2, 2014 opp hopp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bearperformance Skrevet Februar 17, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2014 opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frode1976 Skrevet Februar 17, 2014 Share Skrevet Februar 17, 2014 Trenger jo ikke plugger for og fjerne den. Er bare og ta dem bort, og tette hulla etter staget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bearperformance Skrevet Februar 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2014 Trenger jo ikke plugger for og fjerne den. Er bare og ta dem bort, og tette hulla etter staget. Plugga er for å tette igjen der slaget går inn i innsuget! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå