Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halloen

Driver å lurer på å kjøpe meg førstebil som eg skal ha som eit lite vinterprosjekt først. Står ein rett ved sida av skulen min som eg har sett på og hatt kontakt med eigaren. Er snakk om ein e36 320 med m52 motor. Bilder og info: viewtopic.php?f=39&t=265324

Problemet er att i dag når eg såg på den, så var det ganske alvorlig rust på sideskjørta, har eg forstått riktig så er dette også kanalen. Tenker det kan bli vanskelig å få den godkjent og lignande

Det eg lurer på er om det er vanskelig å bytte dessa? Må det sveisast, evt kor vanskelig er det å gjere? Vil det kunne godkjennast etter bytte?

Bildene som er lagt til viser bilder av kor eg pirka på kanalen, og eit bilde som var tatt inn i sprekken :P Såg bra ut der.

ro4ii7ecr35ksri3osxr.jpg

h6cj390u7jv0fsmafaxh.jpg

u751qtjle4yqjh2jn39k.jpg

369pk4l5m6k1u4r6zhyv.jpg

bctmvxjtig8haq2mvfi5.jpg

Skrevet

Det er kanalen ja, ytterkanalen. Denne er der for det kosmetiske, det er innerkanalen innenfor igjen som er den bærende, som så grei ut av det lille bildet du tok. Vanskelig og vanskelig, alt kommer an på hvor mye du kan sveise og div fra før av. Men det blir fort litt jobb iallefall. Må sveises ja, er punkta i døråpningene (ser sveisene hvis du tar av dørpakninga), under bilen og i jekkfestene. I tillegg må du kappe ytterkanalen ved alle stolpene, bare pass på å ikke kutt for dypt så du tar innerkanalen også. Godkjenning er ikke noe problem så lenge det blir gjort skikkelig.

Men bare husk at det som regel er mer rust enn det ser ut til, men man kan også være heldig.

Skrevet
Det er kanalen ja, ytterkanalen. Denne er der for det kosmetiske, det er innerkanalen innenfor igjen som er den bærende, som så grei ut av det lille bildet du tok. Vanskelig og vanskelig, alt kommer an på hvor mye du kan sveise og div fra før av. Men det blir fort litt jobb iallefall. Må sveises ja, er punkta i døråpningene (ser sveisene hvis du tar av dørpakninga), under bilen og i jekkfestene. I tillegg må du kappe ytterkanalen ved alle stolpene, bare pass på å ikke kutt for dypt så du tar innerkanalen også. Godkjenning er ikke noe problem så lenge det blir gjort skikkelig.

Men bare husk at det som regel er mer rust enn det ser ut til, men man kan også være heldig.

Er veldig usikker på om det er verdt å satse på. Får bilen for ca 12000 med skinnseter, AC og så og sei full utsyrspakke. Trur du det går ann å reparere de etter det du ser eller vil rusten berre spre seg utover heile driten? Er berre eine sida som ser sånn ut. Og resten føltes solid ut, fann heller ikkje rust på undersida. Er tikkelyd i toppen på motoren også, men har ny motor liggende som er lik. Er vel kanskje bedre å berre spytte ut noken lapper ekstra for ein anna bil?

Skrevet

Vanskelig å si, men sjekk iallefall grundig andre steder etter rust også. Sjekk under bilen også, spesielt i området rundt jekkfestene og kanalen, kjenn godt etter om det er noen plasser det svikter. Framskjermene er billige og enkle og bytte om de er gjennomrusta, tenker da på rusta bak fremhjulet. Det beste hadde selvfølgelig vært å kappa ut en liten bit midt på kanalen for å sjekke innvendig. En ytterkanal koster omtrent en tusenlapp om jeg ikke husker feil. Har du ikke sveiseapparat og div utstyr blir det fort litt kostnad med det hele, men har du dette, så kan du du slippe unna uten alt for store kostnaden. Da jeg bytta på førersiden på min måtte jeg også sveise inn nytt stål på ca 2/3 av innerkanalen da dette var rusta også. Så ikke alt dette før kanalen ble kappa ut.

La ut noen bilder fra startprosessen av bytte på kanal på min, limer inn noen bilder her, så kan du se litt mer omfanget. Nå skal det nevnes at min var ille på førersiden da.

3-13.jpg

4-14.jpg

5-13.jpg

6-12.jpg

8-10.jpg

10-10.jpg

20-6.jpg

30-2.jpg

43-2.jpg

Om du vil gå for å fikse eller kjøpe noe annet må nesten bli din vurdering, med tanke på hva du er ute etter og hvor mye du vil legge i bilen, både økonomisk og arbeidstimer. Mitt inntrykk er iallefall at det er veldig mange rusta e36 til salgs, og det er ikke alltid like enkelt å finne et pent eksemplar til en fornuftig pris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...