Gå til innhold

Regning på reparasjon som ikke hjalp, what to do?


Clerion
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har handlet en E46 320DAT fra 02 som rister på tomgang. Ser mange har skrevet om dette og løsninger på dette. Den vibrerer, rister på tomgang, så fort den lukter turtall stopper ristinga. Den nykker også litt ved kaldstart (noe som kanskje er vanlig?) Dette er min første diesel og det er noe uvant.

Det jeg har gjort: Byttet vibrasjonsdemper på veiv, noe forrige eier hadde fått opplyst om at var grunnen til vibrasjonen. Slang også med gløderelee på denne, pris 10k

Dette var bortkastet, vibrasjonen er derfortsatt med det er i for seg "greit" nok ettersom jeg bestilte time og deler og ba dem gjøre det uten å sjekke noe først ettersom jeg antok at det jeg fikk opplyst av forrige eier stemte...

Jeg ringte da BMW på Hamar da de kanskje hadde større erfaring med dette. Jeg fikk beskjed om at de skulle sette av tid til feilsøking.

Jeg leverer nøklene og de forteller meg at de ANTAR at det må byttes glødeplugger og gløderelee, jeg forteller at glødereleet er 2 uker gammelt. Jeg signerer på ett skjema etter at de spør meg om de skal bytte glødepluggene om dette faktisk er grunnen.

Når jeg får tilbake nøklene har alle gått hjem, en på delelageret forteller at det er byttet glødeplugger og styringsenhet (relee) og at bilen nå skal være i orden.

Regningen får jeg i posten. 4k

Den rister forsatt og nykker når den er kald (faller på tomgang når jeg slipper gassen)

Det er spesifisert på regningen at de har kjørt diagnose og noe de kaller "funksjonskontroll av den digitale diesel"

Hva gjør jeg? De har jo ikke funnet grunnen, og jobben de gjorde hjalp ikke. Jeg var ikke der for å bytte glødeplugger, jeg var der for å finne ut hva som gjør at bilen oppfører seg som den gjør...

Bilverksteder begynner å bli ganske frustrerende for min del. Av de siste 10 gangene jeg har hatt biler på verksted har jeg kanskje 2-3 positive opplevelser med det. Er det virkelig like rævva rundt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver sjøl verksted. Og de kan være litt att og fram ang de desværre. Men i mine øyne sender eg ikkje ut ei regning før probleme er løst. Bytter heller aldri nye deler uten eiers sammtykke. Men som sagt! Mange verksteder har sine egene måter å drive bissnis på desværre :evil: Banner sikkert i kjerka nå men la gå er der ikkje vær søndag heller 8) men eg skrur MYE toyota! Der har de vært mye problemer me motor viberasjoner på kald motor. Spesielt landcrusier 120 serien. Blir heilt fin når den blir varm. Så eg ville kansje bedd di om og sjekke motorfestene dine som nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nekta plent å betale den regninga, for det første gav du jo beskjed om at dette var sett over tidligere, for det andre kan ikke de bare anta at det er feilen, bytte deler for flerfoldige tusen og så dumpe det i fanget på deg uten å ha rettet opp feilen engang. 

 

Det at delene koster så og så mye er greit nok det, men når de ikke er problemet og gjetter vilt får de bare ta den smellen selv.

 

Jeg har ved flere anledninger nektet å betale for slikt og etter mye om og men og krangling (gjerne etterfulgt av en saftig skriftlig klage som blir oversendt kopi av til forbrukerombudet) endrer verkstedene fort innstilling.

 

Senest var for ca 3 uker siden rett etter kjøp av e39 der bilen stoppet på flekken dagen etter den ble kjøpt og nektet å starte, bilen ble da satt på diagnose som viste alle mulige feil og verkstedet ville ha 700 kroner for diagnosen. Greit nok det, dro kortet og tok med meg bilen på henger hjem der feilen viste seg å være noe så banalt som et dårlig styrerele til bensinpumpa, mens diagnosen hadde vist alt fra kamsensor, lmm til lambdasonder og tempfølere.

 

Dro ned dagen etter og krevde tilbakebetaling av pengene, og du kan tro jeg fikk de tilbake og når jeg fortalte verksmesteren hva som egentlig var feilen på bilen.

 

Mitt tips: ikke gi deg og stå på ditt, så lenge de ikke har utbedra feilen du satte de til å gjøre har de ikke noe krav på å få betalt heller, og i hvertfall ikke for gjetting som de tydligvis har holdt på med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg nevnt før og det er nok litt som å be om bråk, min oppfattnng er at dagens bil mekanikere er noen som bytter komponenter, altså dem er ikke mekanikere.

Hva skjedde med feilsøkingen?

Her bytter man bare deler og komponenter så får kunde betale når dem ikke traff??

Jeg går ut ifra at disse pluggene kan vel f eks ohmes like lett som dem jeg jobber med.

Dette gjelder så klart langt fra alle, men slike historier kommer ofte om dagen syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel det at de ikke gidder, eller ikke tørr å si at dem måtte bruke noen timer på å lete seg frem til problemet som gjør til at de tar og gambler på den måten de gjør... Utrolig uheldig praksis det der for jeg betaler heller for 4 timer med feilsøking og sjekk av hver eneste komponent for så å bytte den ene som er feil fremfor å bytte 7 deler fordi den ene er gåen men de ikke klarte å sette fingeren på hvilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel det at de ikke gidder, eller ikke tørr å si at dem måtte bruke noen timer på å lete seg frem til problemet som gjør til at de tar og gambler på den måten de gjør... Utrolig uheldig praksis det der for jeg betaler heller for 4 timer med feilsøking og sjekk av hver eneste komponent for så å bytte den ene som er feil fremfor å bytte 7 deler fordi den ene er gåen men de ikke klarte å sette fingeren på hvilken.

Enig i at mange mekanikere ikke vil/kan feilsøke, men man må også huske at dette er en litt vanskelig bransje pga at folk fortsatt tror at det koster 750,- + moms pr time bilen er på verksted.

På nevnte bil må innsuget demonteres for å komme til pluggene. Så en feilsøk på å ohme disse og evnt sjekke ledningsnett osv tar kanskje fort et par arbeidstimer. Mange merkeverksteder har timepris på feilsøking på +- 2500 kr inkl. moms.

Så hvis man skal feilsøke i 4 timer for 10.000 kr, med belastningstesting av ledninger og målinger, så skifte den defekte styreenheten til 12.000 kr + programmering for 1500 kr så blir det dyrt.

Tror det er grunnen til at noen mekanikere tar sjansen noen ganger med varierende utfall dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...