Gå til innhold

Motorbytte 520D--->525?530?? Må ha hjelp og synspunkter


Dinge
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjøpt gamlebilen til svigerfar har jeg fått et problem, tror jeg:) Han har hatt bilen siden 2001 og hatt relativt lite problemer med den. Dette er da en 01 520D touring. Bilen kokte for meg en tur, siden ble den ikke ordentlig varm. En tapp på termostaten hadde knukket av så den har levd sitt eget liv. Bilen er nå etter termostat, vannpumpe og egrtermostat blitt veldig varm, jevn og god. Men det er fortsatt et problem, Vannet forsvinner... Hvis det viser seg at toppakningen er røket, så vurderer jeg motorbytte til noe større og trenger veiledning og råd. Vet det er veldig kurant med bensinmotorer hos Bmw, men ikke hørt stort om diesel:) 525 eller 530diesel høres jo veldig bra ut i forhold til 520D motoren. Har forresten manuellgir som de fleste andre 520D. Kan jeg bruke denne 520 girkassa f,eks?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket om alt er satt på plass riktig etter bytte av deler? Er pakninger på det som er blitt tatt av byttet ut med nye? Er noen slanger morkne/sprukket? 

I og med at vannet er så og si på kokepunktet i de bilene når de er driftsvarme vil det også tilsi av evt smålekasjer vil du ikke legge lett merke til fordi det tørker rimelig kjapt.

 

En fin måte å sjekke for dette på er å kjøre motoren god og varm og kjøre inn i garasjen, senke porten så en har minst mulig lyder utenifra, åpne panseret og så skru av motor men la varmeapparatet gå på full varme. Hør etter "fiselyder" rundt om i motorrommet, kjenn etter med hånden om du kjenner stråler av damp/vanndråper rundt kjølesystemet. (Pass opp for det er jævelsk varmt å komme borti en slange).

 

Veldig vanlig feil er at pakninger ikke blir byttet når en bytter vannpumpe og termostat og de kan skape lekkasjer men det kan og være andre småting.

Et eksempel fra min e39: tilførselnippelen på toppen av ekspansjonstanken var det en liten sprekk i så bilen mista vann, ikke store mengder men ca 1 liter pr 50 mil, 

Tok noen uker å finne problemet, men fant det etter jeg overfylte kjølesystemet, kjørte bilen driftsvarm, skrudde av motor men lot varmeapparatet stå på full guff for å sirkulere og stakk hue ned under panseret, da var det ganske tydlig hvor lekkasjen kom fra ettersom en såg en liten elv av vann renne på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...