Mortend Skrevet Oktober 11, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2013 Ja satser på det! Det blir 225/50-16 på disse felgene
///MoePower Skrevet Oktober 13, 2013 Skrevet Oktober 13, 2013 Gratulerer med kul bil, her skal jeg følge med! Biltilsynet regner dessverre veteranstatus fra da bilen ble førstegangs registrert, ikke produsert. Opplyste selger deg om dette eller ble du "lurt" til å tro at den kunne registreres som veteran da du kjøpte bilen? Jeg har litt samme dilemma som deg, min er produsert i slutten av 84' men ikke førstegangs registrert før i begynnelsen av 85, så slipper ikke engangsavgift før i 2015. Jeg var riktignok klar over det før jeg kjøpte bilen. Syns det er idiotisk at de ser på førstegangs registrert og ikke produsert, for om man kjøper en 30 år gammel bil som aldri har vært registrert må man betale like mye i avgift for å få skilter på den 30 år gamle bilen som man må for en tilsvarende fabrikkny bil. Kjøper man den samme 30 år gamle bilen, bare at den har vært førstegangs registrert for 30 år siden og deretter avskiltet og aldri mer brukt (altså kjørt like lite som bilen som aldri har vært registrert) slipper man engangsavgift ved import. Hvor er logikken?
Mortend Skrevet Oktober 13, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2013 Gratulerer med kul bil, her skal jeg følge med! Biltilsynet regner dessverre veteranstatus fra da bilen ble førstegangs registrert, ikke produsert. Opplyste selger deg om dette eller ble du "lurt" til å tro at den kunne registreres som veteran da du kjøpte bilen? Jeg har litt samme dilemma som deg, min er produsert i slutten av 84' men ikke førstegangs registrert før i begynnelsen av 85, så slipper ikke engangsavgift før i 2015. Jeg var riktignok klar over det før jeg kjøpte bilen. Syns det er idiotisk at de ser på førstegangs registrert og ikke produsert, for om man kjøper en 30 år gammel bil som aldri har vært registrert må man betale like mye i avgift for å få skilter på den 30 år gamle bilen som man må for en tilsvarende fabrikkny bil. Kjøper man den samme 30 år gamle bilen, bare at den har vært førstegangs registrert for 30 år siden og deretter avskiltet og aldri mer brukt (altså kjørt like lite som bilen som aldri har vært registrert) slipper man engangsavgift ved import. Hvor er logikken? Logikk og norske lover og regler stemmer ikke alltid hehe. Nei jeg husker ikke hva selger sa men det har ikke så mye å si, jeg er fornøyd med handelen og forskjellen er jo bare at jeg må betale full forsikring og noen ekstra årsavgifter litt til. Så nå er jeg eieren av det som jeg tror er seneste modell av e24 som ikke er import fra USA, 89 modell (i vognkortet iallefall)
///MoePower Skrevet Oktober 13, 2013 Skrevet Oktober 13, 2013 Aha, så bilen er altså norsk.. Jeg fikk det for meg at den var importert og at det ikke var betalt engangsavgifter på den først, hehe.. Men produksjonsdatoen du har kommet frem til stemmer nok, de hadde bl.a andre støtfangere i 1989.
Mortend Skrevet Oktober 14, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2013 Aha, så bilen er altså norsk.. Jeg fikk det for meg at den var importert og at det ikke var betalt engangsavgifter på den først, hehe.. Men produksjonsdatoen du har kommet frem til stemmer nok, de hadde bl.a andre støtfangere i 1989. Ja den ble importert i 96' Ifølge denne siden som jeg fant i Tyskland er den født i 11/82 http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html
Stephan.s Skrevet Oktober 16, 2013 Skrevet Oktober 16, 2013 Godt å se at flere e24 finner veien til forumet her. Blir å følge med
Mortend Skrevet Oktober 17, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 17, 2013 Kjekt at folk følger med:) Det skjer ikke så mye nå enda, jeg skal ha eu kontroll på bilen først og fremst og få skilter på. Satser på å få bruke den litt før snøen kommer
Mortend Skrevet Oktober 19, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 19, 2013 Bilen glei igjennom eu kontrollen i dag ) Slikt må feires!
Mortend Skrevet Oktober 22, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2013 (endret) Nå har jeg hentet skilter og bestilt nye dekkn. Selvfølgelig blei jeg sjuk så blir lite kjøring enda Endret Juni 4, 2018 av Mortend
Mortend Skrevet Oktober 23, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2013 Da fikk jeg skiftet bremser forige helg og lagt litt rustbeskyttelse før jeg blei sjuk På vei inn til verkstedet Litt av delene som skulle skiftes: Fikk tatt av skiva og det så greit ut Pussa litt på håndbrekkskoa bak der, hadde nye liggende men de var greie de som var Før jeg monterte sammen med nye klosser og skiver smurte jeg opp caliperene, de kom seg betraktelig etter det Tok også å retta ut en bulk som var i skjoldet Gliderene ble også byttet og smurt inn med nytt fett Så Vaska jeg inni hjulkhusa og gjorde klar for tectyl Brukte dette stoffet her
Mortend Skrevet Oktober 23, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2013 Slik ble da resultatet etter endt arbeidsøkt, ikke akkurat show and shine med lakkerte deler i understellet men nå er den beskyttet skikkelig
bassik Skrevet November 4, 2013 Skrevet November 4, 2013 Er det egentlig lurt å bruke rustløser i kaliperen? en del av pakningene kan svelle på grunn av oljen i rustløseren. Fikk denne advarselen av ett clutch/bremseverksted en gang. mye bedre med silikon e.l. For øvrig så det veldig bra ut.
otokvam Skrevet November 24, 2013 Skrevet November 24, 2013 Dette er veteran ingen tvil om det! Det er ikke biltilsynet som avgjør dette det er tollvesnet har hatt samme problemet jeg! Få dokumentasjon fra Bmw når denne er produsert så skal du betale avgift som veteran!Ring toll og avgift og ikke gi deg før de hører på deg (Måtte ringe 4 forskjellige før jeg fikk et "riktig" svar) Øystein
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå